InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Bubble Tea (BBT) – Melkthee met Tapioca balletjes uit Azië

Bubble Tea (BBT) – Melkthee met Tapioca balletjes uit Azië

Bubble Tea is in Azië al jarenlang een mateloos populair drankje. Behalve thee – wat de naam al doet vermoeden – bevat dit verfrissende drankje nog andere bestanddelen. De meesten onder ons zullen dit drankje niet kennen; wie recentelijk nog in Zuidoost Azië geweest is wellicht wel. Bubble Tea is daar vooral populair in landen als Taiwan, China, Hong Kong, Japan, Macau, Brunei, Maleisië, Filippijnen, Singapore, Korea, Thailand, Indonesië en Vietnam.

Wat is Bubble Tea?

Bubble Tea (BBT) is een drankje van zoete ijsgekoelde thee (black of green tea), melk, vruchtensiroop en Tapioca balls. Met betrekking tot de smaak bestaan er inmiddels heel veel varianten van dit trendy drankje. Bubble Tea wordt meestal geserveerd in doorzichtige, afsluitbare plastik bekers. Het mengsel wordt flink geschud, waardoor de voor deze drank karakteristieke “bubbles” ontstaan. Op de bodem tref je een laag zwarte Tapioca balletjes aan. Om Bubble Tea te kunnen drinken wordt een extra wijd rietje met een diameter van circa 1 cm. erbij geleverd waar zelfs de balletjes mee kunnen worden opgeslorpt.

Tapioca

Tapioca is een product dat zeer veel zetmeel bevat. Op zich heeft Tapioca weinig smaak waardoor het zich uitstekend leent als basis voor vele gerechten. Het product is relatief gemakkelijk te verkrijgen uit bewerkte en gedroogde cassavewortel (maniokwortel). Tapioca heeft heel veel benamingen zoals: cassave, maniok, bitter-cassava, mandioca, aipim, macaxeira, manioca, boba, yuca en kappa. Behalve als meel wordt Tapioca ook verwerkt tot dunne vlokken, of meer gebruikelijk tot kleine harde balletjes (zogenaamde Tapioca balls), die gekookt moeten worden voor gebruik. Na het koken zijn de balletjes zoete, “chewy” balletjes geworden, qua samenstelling vergelijkbaar met “gummy-bears”.

Tapioca balls wordt ook wel "Boba" genoemd. “Boba” is Chinees (straattaal) voor “borsten”. De balletjes (pearls) zijn verkrijgbaar in verschillende maten van 1 tot 5 mm. De meest gebruikte maat is 2-3 mm. Ook de kleuren zijn divers. Zo zijn er witte, transparante, regenboog kleuren en zwarte Tapioca balls. De laatst genoemde zijn verreweg het meest populair.
Toepassingen van Tapioca balls zijn velerlei. In hoofdgerechten, in desserts en in diverse drankjes. Het meest bekende drankje met Tapioca balls is Bubble Tea.

Andere benamingen voor Bubble Tea

Bubble Tea kent vele andere benamingen zoals: pearl tea drink, boba ice tea, boba nai cha, zhen zhou nai cha, pearl milk tea, pearl ice tea, black pearl tea, pearl shake, Boba milk tea, BBT (boba tea), PT (Pearl Tapioca), and QQ ("QQ" betekent “chewy” in het Chinees) en Hanyu Pinyin.

Het ontstaan van Bubble Tea

Bubble Tea is van oorsprong een verfrissend drankje uit Taiwan ontstaan begin 1980. Volgens zeggen is het een uitvinding van Liu Han Chie, eigenaar van het bekende Chun Shui Tang Tea House in Taichung City, een stad in het westen van Taiwan. Liu Han Chie zou door te experimenteren met o.a. koude thee (Taiwanese zwarte thee), melk, fruit, siroop en Tapioca balls gekomen zijn tot dit bijzondere drankje. Het drankje sloeg aan en al spoedig verspreidde Bubble Tea zich over de rest van Azië en met succes. Inmiddels zijn er meer dan 25 theehuizen van deze keten, maar nog steeds wordt gezegd dat de beste Bubble Tea’s worden gemaakt bij die van Chun Shui Tang.

In Azië is Bubble Tea één van de meest populaire drankjes, vooral bij jongeren. Maar sinds een jaar of vijf ook een zeer geliefd drankje in Amerika, Canada, Australië en Nieuw Zeeland. In de VS kun je met name aan de Westkust in de vele trendy plaatsen talloze Bubble Tea Bars of Cafés vinden. Veel celebrities aldaar zijn fan van Bubble Tea. Momenteel hebben Los Angeles en Orange County de hoogste concentratie “Boba Bars” in de VS, mede dankzij de grote aantallen Aziaten aldaar.

Bubble Tea in Nederland

Ook in Nederland kun je Bubble Tea krijgen, moet je wel in de grote steden zijn. Ga bijvoorbeeld naar A-Fusion Food & Drinks. Dit is een super trendy fusion restaurant met een creatieve mix van Aziatische smaken, gelegen op de Zeedijk 130 in Amsterdam. Of ga naar Bloemies Sidewalk Café op het Singel 457 (1e verdieping Kalvertoren) ook in Amsterdam. En in Rotterdam kun je terecht bij Happy Sushi, gelegen op het Kruisplein 42.
© 2009 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bubble Tea - thee met balletjesBubble Tea - thee met balletjesNa de koffietenten op elke hoek van de straat volgen de theebars: de theeverkopers gaan de strijd aan met de koffieketen…
Trendy verfrissing - Aziatische bubble teaHet is bijna niet meer uit het straatbeeld weg te denken: bubble tea. Bubble tea, ook wel bekend onder de naam Pearl Tea…
Bubble Tea: waar kun je het kopen in Nederland?Bubble Tea: waar kun je het kopen in Nederland?Bubble Tea is een van oorsprong Aziatisch drankje gemaakt met koude thee, ijs, melk, siroop en tapioca balletje of tapio…
Studeren in TaiwanTaiwan is een prachtig land dat in Azië ligt. Er studeren niet veel Nederlanders in Taiwan, veel Nederlanders weten name…
Takoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki – Gefrituurde Japanse inktvis balletjesTakoyaki Balls, kortweg Takoyaki genoemd, zijn één van de meest populaire fast food snacks van Japan. Het zijn gefrituur…
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Bubble Tea (BBT) – Melkthee met Tapioca balletjes uit Azië"

Reacties

Tran, 15-08-2012 15:06 #6
De populariteit is flink verminderd in Azië. Dit komt omdat het toch niet zo heel gezond is. Blijkbaar wordt er kunststof toegevoegd aan de tapioca, zodat het een meer chewy structuur krijgt. En de melk is puur vet.

Fokke, 27-07-2012 14:07 #5
Toevallig heb ik hier ook over gelezen en weet ik dat volgende week een Bubble Tea winkel in Den-Haag wordt geopend (8tea5 op het Noordeinde)! De website ziet er veelbelovend uit; ik ben benieuwd!

Joe, 31-05-2012 16:27 #4
Weet iemand een leverancier voor de producten van Bubble Tea?

Nga Pham Thi, 28-05-2012 13:36 #3
Hallo meneer/mevrouw,

Kunt u me meer over bubble tea vertellen? Misschien wil ik dit gaan verwerken voor mijn marktwagen. Hoe kan ik als een franchise ondernemer dit product gaan afnemen?

Met vriendelijke groet,

Nga pham Thi

Mavis, 09-05-2012 16:46 #2
Ik ben zeer geïntereseerd in deze bubble thee en voor mij is het allang bekend, want ik kom uit Hongkong en ik wil weten hoe ik zo'n zaak beginnen in Nederland.
Ik weet dat in Hongkong, kan jij dit soort zaak "franchise" doen. Maar in Nederland weet ik niet hoe ik de bron kan krijgen.
Heb jij tips voor mij?

Ton Bekker, 30-08-2011 13:49 #1
BBT is niet meer verkrijgbaar bij Happy Sushi op Kruisplein helaas.
Misschien dat u nog andere adressen weet in rotterdam? Reactie infoteur, 30-08-2011
Beste Ton,

Helaas heb ik geen ander adres voor je in Rotterdam.

Met vriendelijke groeten,
Drem

Infoteur: Drem
Gepubliceerd: 30-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 6
Schrijf mee!