InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Trendy verfrissing - Aziatische bubble tea

Trendy verfrissing - Aziatische bubble tea

Het is bijna niet meer uit het straatbeeld weg te denken: bubble tea. Bubble tea, ook wel bekend onder de naam Pearl Tea, is populairder dan ooit. Het is een mix van thee, melk en/of vruchtensap en kleine tapioca-balletjes. Tapioca wordt gemaakt van cassavewortel en is vrijwel smakeloos. De balletjes doen een beetje denken aan kleine piepschuim balletjes. Misschien heb je bubble tea zelf al eens geprobeerd, dan weet je wat voor een bijzondere drank het is. Niet voor niks zijn de Aziaten er dol op. Maar wat is bubble tea nu eigenlijk en waar komt het vandaan?

Wat is bubble tea?

Bubble tea is een mix van thee, melk en/of vruchtensap en tapioca. Eigenlijk zijn er twee varianten te vinden: bubble tea met fruitsmaak en bubble tea met melk. Al wordt dit soms ook nog gecombineerd. Het bevat in ieder geval geen alcohol of koolzuur. De thee is zoet van smaak, maar bevat minder suiker dan bijvoorbeeld cola. Wanneer je bubble tea bestelt, dan komt dat vaak in pastelkleuren, zoals groen of roze. Wat het drankje zo uniek maakt, zijn de kleine balletjes die zich onder in je drankje bevinden. Het is een ware kunst om deze perfect te koken. De balletjes lijken een beetje op kleine parels en hebben de structuur van gummibeertjes. En meestal wordt bubble tea geserveerd in een plastic doorschijnende beker met een rietje. Bubble tea wordt meestal koud geserveerd, maar kan ook warm gedronken worden.

De herkomst

Bubble tea vindt zijn oorsprong in Taiwan, waar het in de jaren '80 van de vorige eeuw voor het eerst gemaakt werd. Het is onduidelijk wie de oorspronkelijke maker van het goedje is. Er zijn verschillende theehuizen die beweren het recept van de bubble tea uitgevonden hebben. Voor de Aziaten maakt het niet veel uit, zij genieten volop van het drankje, dat met name in de jaren '90 van de vorige eeuw een groot succes werd. In juni 2012 nam McDonald's in Duitsland en Oostenrijk bubble tea in het menu op en is de thee bekend bij het grote publiek.

Bubble tea in Nederland

Bubble tea is ook op vele plekken in Nederland te halen.Je kunt onder andere terecht bij Chinese winkels, waar de drank soms wordt aangeboden. Ook vind je verschillende Nederlandse zaken waar je voor bubble tea terecht kunt. Een tijdje terug werd er in Den Haag nog een bubble tea-zaak geopend. Hier kun je alleen terecht voor bubble tea en niks anders. Dit in tegenstelling tot andere zaakjes, waar je naast bubble tea vaak ook andere drankjes kunt kopen. Ook in Amsterdam kun je terecht voor bubble tea. Daar openden de laatste tijd vele zaken die het drankje aanbieden. Met name in de toeristische gebieden vind je bubble tea veel terug.

Celebrities en bubble tea

Dat bubble tea populair is, bewijzen ook de vele foto's van nationale en internationale beroemdheden met een beker bubble tea in hun hand. Eerder werden al actrice Lindsey Lohan en socialite Lauran Conrad met het drankje gespot. Ook jongeren weten de drank steeds beter te vinden. Wellicht vervangen de bekers bubble tea de bekers Starbucks, waar veel mensen tegenwoordig mee rondlopen.
© 2013 - 2019 Anna1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Bubble_tea
  • http://whatscookingamerica.net/BubbleTea.htm

Reageer op het artikel "Trendy verfrissing - Aziatische bubble tea"

Infoteur: Anna1985
Gepubliceerd: 30-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!