De geschiedenis van Fanta

De geschiedenis van Fanta We hebben allemaal weleens Fanta gedronken. Het is het op één na oudste drankje van The Coca-Cola Company, wordt wereldwijd meer dan 130 miljoen keer per dag gedronken en is daarmee het op één na grootste merk van The Coca-Cola Company buiten de VS. Fanta Orange werd in 1955 geïntroduceerd, maar Fanta bestaat al veel langer. En dat dankzij een Duitser tijdens WOII.

De geschiedenis van Fanta

Fanta ontstond in 1940 in een Coca-Colabottelarij in Essen. Het siroop waarmee ze Coca-Cola maakten, werd verscheept vanuit de Verenigde Staten, maar door de Tweede Wereldoorlog was dit zo goed als onmogelijk geworden. Max Keith, de CEO van de fabriek, had dus een nieuw drankje nodig om de fabriek draaiende te houden.

Dat drankje werd uitgevonden door de Duitse chemicus Schetelig. Het was gebaseerd op fruitsmaak. Die smaak veranderde gedurende de oorlog. Ze moesten namelijk de ingrediënten gebruiken die voorhanden waren. Het drankje werd toen voornamelijk gemaakt van wei en appelpulp.

De naam 'Fanta'

Zo komt Fanta dus aan zijn bijnaam 'Nazi-drankje', maar wij kennen het onder de naam Fanta. Nadat Max Keith zijn alternatief voor Coca-Cola had en de fabriek draaiende kon houden, had hij nog een naam nodig. Daarom organiseerde hij een wedstrijd onder zijn personeel. Ze moesten hun fantasie gebruiken en een naam verzinnen. Joe Knipp, een verkoper, bedacht toen de naam Fanta. De naam is afgeleid van de woorden 'fantastisch' en 'fantasievoll', die beiden vertaald worden als fantasierijk.

Fanta zoals we het nu kennen

Fanta kreeg zijn bekende sinaasappelsmaak van de bottelaar in Napels in 1955. Zo werd het drankje toen ook in de VS geïntroduceerd en die Fanta Orange is nog altijd de populairste smaak wereldwijd. In 1969 werd Fanta Orange zelfs uitgeroepen tot best verkopende 'smaak' in de wereld.

Afhankelijk van het land kan Fanta Orange er anders uitzien of anders proeven. Dit komt omdat The Coca-Cola Company rekening houdt met de voorkeuren per land. Sinaasappels smaken in elk land anders. In Spanje zijn ze bijvoorbeeld intenser van smaak en dieper van kleur. Onbewust zijn onze smaakvoorkeuren en verwachtingen daarop afgestemd. Spanjaarden verkiezen dus een zoetere Fanta met een donkerde kleur en Fanta houdt rekening met de wensen van de klant.

Meer Fanta smaken

In 1969 begon Fanta zijn assortiment uit te breiden. Nu zijn er wereldwijd meer dan 90 smaken en kan je regelmatig een limited edition in de rekken vinden.

Fanta verheerlijkt nazi-Duitsland?

In 2015 vierde Fanta zijn 75-jarig bestaan. Om dat te vieren brachten ze een speciaal retro-flesje op de markt en maakten ze een bijhorend reclamespotje. In dit filmpje spreekt een Duitse voice-over over teruggaan naar de goede, oude tijd. Alleen was die goede, oude tijd WOII. Coca-Cola kreeg veel negatieve reacties op dit filmpje en was daarom genoodzaakt het spotje aan te passen. Ze lieten ook aan Buzzfeed weten dat ze zich distantiëren van nazi-Duitsland. Nazi-drankje is dus gewoon een bijnaam en je kan zonder schuldgevoel van je Fanta genieten.
© 2017 - 2020 Belgianwriter, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ideeën voor bedankjes voor de meester of jufAan het einde van het schooljaar is het gebruikelijk om je juf of meester een aardigheidje te geven voor de lessen die j…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Spaanse cocktailsHeerlijke Spaanse cocktails die u doen wanen in Spanje. U vindt hier diverse recepten, alcohol bevattend of alcoholvrij.
Voedingswaardetabel McDonald'sVoedingswaardetabel McDonald'sPa-da-pa-pa-pa; I'm Loving it! Wie wordt er niet blij van het horen van het McDonald's deuntje? Of van de gedachte aan e…

Thermosfles voor bewaren van warme en koude drankenThermosfles voor bewaren van warme en koude drankenEen thermosfles heeft als belangrijkste eigenschap het warm of koud houden van dranken. Om die eigenschap waar te kunnen…
Welke theesoorten bestaan er zoal?Welke theesoorten bestaan er zoal?Thee komt oorspronkelijk uit het Verre Oosten vandaan en is daar bij toeval ontdekt. Om het drankje te kunnen bereiden d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cejasrichard, Pixabay
  • http://klauwaert.blogspot.be/2008/04/de-merkwaardige-geschiedenis-van-fanta.html
  • https://www.fanta.be/nl/geschiedenis/
  • http://www.cocacolanederland.nl/stories/fanta-facts
  • https://www.powned.tv/artikel/fanta-verheerlijkt-nazi-duitsland

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Fanta"

Infoteur: Belgianwriter
Gepubliceerd: 05-07-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Schrijf mee!