InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!

Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!

Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee! Naast normale thee gemaakt van originele theeplanten zijn tegenwoordig ook veel kruidenthees populair. Een van die kruidenthees is rooibosthee. Rooibosthee bevat geen theïne (cafeïne) en is daarom een rustgevende thee. Naast dat veel mensen de smaak van rooibosthee erg lekker vinden is rooibosthee ook gezond! Zo kan het helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte, het verzachten van maagklachten, het bevorderen van de stoelgang en het tegengaan van allergische reacties. Lees meer in dit artikel over rooibosthee en de werking ervan!
De rooibosplant / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)De rooibosplant / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

De rooibosplant

De rooibos is familie van de vlinderbloemen. Van nature komt de plant uit Zuid-Afrika, nu wordt het ook op meer plekken gekweekt. Bladeren van de rooibosplanten worden voor het maken van de thee geplukt, gestampt en vervolgens worden ze in de zon gelegd om te laten oxideren. Hierdoor ontstaat de roodbruine kleur bij rooibosbladeren.

Rooibosthee

In rooibosthee zit geen theïne (of ook wel cafeïne). De thee zorgt daardoor niet voor een kleine energieboost en is daarmee geschikt om te nemen voor het slapen gaan. In rooibosthee zit ook geen tannine, dit zorgt bij originele thee voor de bittere smaak. Rooibosthee heeft een roodbruine kleur die is verkregen bij de oxidatie van de rooibosbladeren in de zon. In rooibosthee zijn net zoals bij originele thee wel anti-oxidanten te vinden. Anti-oxidanten als ijzer, vitamine C en calcium.

Rooibosthee wordt ook vaak gecombineerd met een andere smaak. De thees zijn te verkrijgen bij bijvoorbeeld Pickwickthee of huismerken thee. Zo kun je bijvoorbeeld rooibosthee kopen met daardoorheen:
  • honing
  • citroen
  • kaneel
  • gember
  • mango & perzik

Gezonde effecten van rooibosthee

Rooibosthee voor het verlagen van het cholesterolgehalte

HDL-cholesterol is het goede cholesterol in het lichaam. Het gehalte HDL-cholesterol verhoogt door het drinken van rooibosthee. Daarnaast verlaagt het gehalte LDL-cholesterol, dit is het slechte soort cholesterol. Het drinken van rooibosthee blijkt gezond voor mensen die last hebben van een verhoogd cholesterolgehalte. Dit bleek uit een onderzoek op de Cape Peninsula University of Technology.

Rooibosthee voor een goede stoelgang

In rooibosthee zit een beetje looizuur. Looizuur heeft een positief effect op de darmen. Bij het regelmatig drinken van rooibosthee zorgt het voor het vertragen van de stoelgang.

Rooibosthee tegen allergieën

De stoffen die verantwoordelijk zijn voor het veroorzaken van allergische reacties worden tegengegaan door stoffen die zich in rooibosthee bevinden. Hierdoor zorgt rooibos voor een minder heftige allergische reactie. Rooibos zelf wordt vaak gebruikt als homeopathisch middel tegen allergieën.

Rooibosthee tegen maagklachten

Rooibosthee bevat o.a. flavonoïden, ijzer en vitamine C. Deze zorgen samen voor het tot rust brengen van de maag. Hierdoor kunnen verschillende maagklachten worden verzacht of worden voorkomen.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidsvoordelen van rooibostheeGezondheidsvoordelen van rooibostheeHet is inmiddels algemeen bekend dat het drinken van thee gezond kan zijn voor het lichaam. Er zijn verschillende soorte…
Rooibosthee, lekker en gezondRooibos (Aspalathus linearis) is een Zuid-Afrikaanse vlinderbloemige struik, familie van brem en klaver, die van oudsher…
Thee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenThee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenElke thee zonder enkele toevoeging (zoals suiker) is in principe hartstikke gezond doordat het alleen heet water en thee…
Rooibos, gezond voor meer dan je misschien denkt!Rooibos staat vooral bekend als de thee die uit Zuid-Afrika komt. Deze "nectar van de natuur" zoals de thee daar genoemd…
Alles over theeAlles over theeThee wordt al tijden lang gedronken. Thee is heel gezond, het bevat geen calorieën past in elk dieet. Daarnaast zijn er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Congerdesign, Pixabay
  • http://www.weekend-online.nl/nieuws/3998/weetjes-rooibosthee-tegen-maagklachten
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20833235
  • Wikipedia
  • Pickwick
  • Afbeelding bron 1: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!"

Reactie

Mjm Berkhof, 27-01-2015 15:47 #1
Ik vind rooibosthee heerlijk en sinds dat ik het drink heb ik geen last meer van mijn maag. Ik
ben er blij mee. Is er ook een thee voor wintervoeten?

Infoteur: Shiny
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Reacties: 1
Schrijf mee!