InfoNu.nl > Eten en Drinken > Dranken overig > Sapjes uit de sapcentrifuge

Sapjes uit de sapcentrifuge

Sapjes uit de sapcentrifuge We kunnen ons niet meer voorstellen dat we er geen hebben de sapcentrifuge. Of het nu zon kleine handmatige is of zon mooi groot volautomatische designexemplaar. De sapcentrifuge voorziet onze iedere dag, althans dat is de bedoeling, van lekker vers sap van vruchten en/of groenten. Gezond en lekker en voldoende om de dagelijkse dosis in ieder geval binnen te krijgen.

Optimaal gebruik

Je moet het soms leren drinken, maar het is gezond en lekker. Daar moet je je wel bij bedenken dat niet alle sapcentrifuges even functioneel zijn en dat is voor de meeste mensen toch wel prettig. Zeker tijdens de ochtenduren, want bij het drinken van deze sapjes moet het min of meer in je systeem komen en dat kan alleen als je gemakkelijk te werk kunt gaan.

Behalve de lekkere drankjes maken, is het dus ook zinvol bij aanschaf van zon apparaat te kijken wat functioneel is. Uit verschillende onderzoeken blijkt echter wel dat we de sapcentrifuge veelal op het uiterlijk kopen. Veel sapcentrifuges staan, omdat dit het handigste is, op het aanrecht en dan moet het er ook leuk uitzien, aldus een aantal geënquêteerde mensen. Op zich is daar iets voor te zeggen en blijkt ook doorslaggevend te zijn als het gaat om gebruiksgemak versus design.

Gelukkig zijn er ook prima combinaties, zoals de Magimix blender, de Philips Juicer of de Bosch Blender. Maar als je nu geen goede mix kunt vinden van prettige functionaliteit en gewenst uiterlijk, kan je voor een lekker sapje ook gewoon je staafmixer gebruiken. Deze gaat immers na gebruik, schoongemaakt (eenvoudig!) te kast weer in.

Uiterlijk is persoonlijk, maar functionaliteit vinden we allemaal belangrijk. De sapjes maken ze allemaal wel, dus waar je extra op moeten letten is:
  • Eenvoudig uit elkaar te halen
  • Niet te veel losse onderdelen
  • Gemakkelijk onder de kraan af te spoelen
Sommige zijn vaatwasbestendig, maar je moet je afvragen of dat interessant is. Als je de losse onderdelen eenvoudig onder de kraan af kunt spoelen, ben je zeker zo snel klaar.

Lekkere sapjes

Bedenk bij sapjes met groenten aan het vocht wat erbij moet om het een lekker (te drinken) sapje te laten zijn. Vaak gaat iets zoets of gematigd zuur er wel bij. Combineer je het met fruit, dan geeft dat over het algemeen voldoende vocht. Een ijsklontje erbij maakt het geheel weer wat frisser.

Enkele voorbeelden

  • 60% tomaat, 35% komkommer, 5% limoen
  • 50% aardbeien, 25% banaan, 20% zoete appel, 5% citroen
  • 60% mango, 30% passievrucht, 10% magere yoghurt
  • 60% sinaasappel, 25% aardbeien, 15% limoen
  • 50% spinazie, 35% wortel, 10% komkommer, 5% azijn
  • 60% avocado, 20% magere yoghurt, 10% limoen, 10% wortel
  • 65% grapefruit, 25% sinaasappel, 10% limoen
  • 55% bessen, 25% mandarijn, 20% bloedsinaasappel
  • 65% spinazie, 15% courgette, 15% tomaten, 5% walnoten

Hoe te mengen?

Het is aan een ieder om te bepalen of het niets meer zoetigheid kan gebruiken of wat zuurder moet zijn. Soms is het ook een kwestie van wennen. Bij de meer zoete fruitdrankjes wordt er veel gevarieerd, maar de groente drankjes zijn wat minder populair. Toch leent bijvoorbeeld spinazie of wortel zich prima voor een lekker sapje.

IJsblokjes

IJsblokjes erbij maakt het allemaal iets frisser, maar kijk uit met teveel vocht. Het sapje kan met een aantal ijsblokjes wel erg dun worden. Alles zorgen dat de verhoudingen goed zijn. Teveel vocht, kan de smaak van het sap wegspoelen.

Vruchtvlees

Het vruchtvlees is goed en gezond, maar sommige mensen krijgen het echt niet weg. Als je het filtert, wat wel kan, gooi je ook een stukje gezondheid weg en dat is toch zonde.

Tot slot

Als je nieuw bent met de sapjes, probeer dan eerst de bekende uit en meng bijvoorbeeld sinaasappel met limoen of grapefruit en maak het gaandeweg wat zoeter of duurder. Probeer daarna de bekende smaken van groenten en meng er iedere keer iets bij om de smaak te bepalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heerlijke sapjes uit de sapcentrifugeHeerlijke sapjes uit de sapcentrifugeVeel mensen hebben moeite om elke dag weer de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit te eten. En iedereen met kinderen…
Rucola Drankje, energiedrank van spinazie en darmreinigerRucola Drankje, energiedrank van spinazie en darmreinigerEen drankje maken van rucola. Of een energiedrankje maken van spinazie. Doe het. Natuurlijk kun je allerlei vreemsoortig…
Zelf verse vruchtensappen maken met de sapcentrifugeZelf verse vruchtensappen maken met de sapcentrifugeWie een (volkstuin) vol bessenstruiken, aardbeienplanten en andere gewassen heeft staan heeft in de maanden juni en juli…
Fruitsapjes en Groentesap (Smoothies & Shakes) zelf makenFruitsapjes en Groentesap (Smoothies & Shakes) zelf makenSapjes van vers fruit en verse groenten (smoothies) kan je makkelijk zelf maken in een blender of de sapcentrifuge. Lekk…
Welke sapcentrifuge kopenWelke sapcentrifuge kopenBen je op zoek naar een nieuwe sapcentrifuge? Kijk dan hier waar je op moet letten bij de aanschaf ervan!

Reageer op het artikel "Sapjes uit de sapcentrifuge"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Dranken overig
Special: Drank
Schrijf mee!