InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bent

Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bent

Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bent Als je thuis de enige vegetariër bent of als je als enige thuis vegetariër wilt worden, kunnen je huisgenoten het lastig vinden om ervoor te zorgen dat jij vegetarisch mee kunt eten. Jij kunt natuurlijk niet van anderen verwachten dat zij het eten van vlees opgeven, omdat jij het niet wilt eten, maar je kunt wel met goede ideeën komen, waardoor vegetarisch eten helemaal niet moeilijk is! Hoe maak je het vegetarisch eten als enige vegetariër in het huishouden zo makkelijk mogelijk voor jezelf en voor je huisgenoten? Hier worden een aantal handige tips en ideeën genoemd.

Toevoegingen in gerechten

Extra toevoegingen aan gerechten, zoals gehakt, hamblokjes of stukjes kip, kunnen makkelijk apart gebakken worden. De mensen die vlees eten kunnen dit dan apart bij het eten scheppen. Ook kun jij als vegetariër als eerste een bord zonder toevoegingen opscheppen en kunnen daarna de toevoegingen door het eten worden gemengd.

Het bakken van vleesvervangers

In principe kunnen vleesvervangers prima bij het echte vlees in de pan worden meegebakken. Vind jij dit toch geen prettig idee, maar wil je ook geen extra pan gebruiken? Dan zijn er nog meer oplossingen:
  • Bak je vleesvervanger in de pan voordat het vlees wordt gebakken. Je kunt je vleesvervanger later nog even opwarmen in de magnetron als dat nodig is.
  • Je kunt je vleesvervanger ook grillen op een grillplaat..
  • Het verwarmen van vleesvervangers kan ook prima in de oven. Als je een oven met grillstand hebt, is dit ook goed te gebruiken
Omdat vleesvervangers niet gaar hoeven te worden, wat bij vlees wel belangrijk is, hoeven vleesvervangers niet persé gebakken te worden. Alleen verwarmen is in principe al voldoende.

Heb je een teveel aan vleesvervangers? Vleesvervangers kunnen prima ingevroren worden!

Ovenschotels

Ovenschotels waar je normaalgesproken vlees in doet, kunnen ook zonder vlees gemaakt worden. Scheid het vegetarische deel af met satéprikkertjes of zorg ervoor dat de bovekant van jouw deel er anders uitziet. Dit kan door bijvoorbeeld schijfjes tomaat bovenop de ovenschotel te leggen of geraspte kaas op jouw deel te strooien. Ook kun je het vegetarische en het niet-vegetarische deel onderscheiden door gedroogde (Italiaanse) kruiden op één deel te strooien.

Je kunt natuurlijk ook een extra ovenschotel aanschaffen die speciaal voor de vegetariër wordt gebruikt. Een klein maatje is meestal precies groot genoeg voor één portie. Een kleine ovenschaal past in de meeste ovens ook prima naast de grote ovenschaal, dus je hoeft dan niet apart te bakken.

Recepten

Zorg dat je voldoende lekkere recepten in de keuken hebt liggen die zowel vegetarisch als met vlees gegeten kunnen worden. Voor degene die kookt, zal het dan makkelijker worden om een extra vegetarische maaltijd te maken. Bewaar je recepten in een schrift of map en zorg ervoor dat anderen hier ook bij kunnen.

Rekening houden met elkaar

Als anderen in huis rekening houden met jou als vegetariër, is het wel zo netjes dat jij als vegetariër zijnde ook rekening houdt met de vleeseters in huis. Als jij een keertje kookt, kook dan ook een stuk vlees voor je huisgenoten als ze dat graag willen. Als jij zorgt dat jij voor je huisgenoten vlees bakt, zullen zij er ook minder moeilijk over doen om voor jou vegetarisch te koken.

Je kunt natuurlijk ook proberen een keertje iets te koken met vegetarisch gehakt of met vegetarische balletjes. Als je niet vertelt dat het vegetarisch is, merken de meeste mensen dat niet eens op!

Vegetarische dag

Je kunt thuis ook afspreken dat jij één keer in de week voor iedereen vegetarisch kookt. Dring het je huisgenoten niet op, maar geef het aan als idee. Misschien staat iedereen er wel voor open en zullen ze merken dat je ook lekker kunt eten zonder vlees!

Voor als het echt een probleem is dat jij vegetariër bent...

Maken je huisgenoten er echt een probleem van dat jij vegetariër bent of wilt worden? Zorg er dan voor dat ze niet apart voor jou hoeven te koken. Je kunt natuurlijk zelf elke dag gaan koken, maar je kunt ook van tevoren iets bereiden. Maak 's ochtends alvast jouw eten klaar, zodat je dit 's avonds alleen nog maar in de magnetron hoeft op te warmen of maak porties eten die je invriest. In de meeste vriezers is genoeg plek om een voorraadje aan te leggen.

Kortom, zorg ervoor dat je rekening houdt met elkaar en dring je huisgenoten niet op om vegetarisch te gaan eten als ze dat niet willen. Jij kiest ervoor om geen vlees te eten, dus jij zult er zelf wat meer moeite voor moeten doen.
Gerelateerde artikelen
Tips om vegetarisch te blijven eten op vakantieVoor de meeste vegetariërs is het heel gemakkelijk om zich in Nederland aan hun vegetarische eetgewoonten te houden. Je…
Waar doen vegetariers en veganisten hun boodschappen?Tegenwoordig hoor je steeds vaker dat mensen besluiten om minder vlees te gaan eten. De redenen hiervoor zijn uiteenlope…
De Nederlandse Vegetariërs BondDe Vegetariërs Bond behartigt de wensen van honderdduizenden mensen die geen vlees eten, ofwel vegetariër zijn. Zo hebbe…

Reageer op het artikel "Vegetarisch eten als je thuis de enige vegetariër bent"

Reacties

Santana, 19-11-2016 14:13 #2
Beste Ellen, Wij (2 vegetarische mensen en vega huisdieren) vinden uw zoon een verstandige jonge man en een voorbeeld voor andere leeftijdsgenoten. Hoewel hij niet erg tactisch is door het zo blunt te brengen. Er is ook geen verschil tussen mens en dier. Wij bestaan zoals elk dier uit dezelfde celcompositie en hoewel we misschien wat meer hersenen gebruiken dan de meeste dieren is dat niet meteen een reden om ons beter te vinden dan de rest van de organismen op deze wereld. Niet alleen is het veel beter voor de natuur om geen vlees te eten. De bio-industrie verbruikt namelijk het meeste water (zo 30x meer dan alle mensen op deze planeet bij elkaar elk jaar), de meeste plantaardige voedingsmiddelen zoals mais en soya, (voor elke kilo vlees is 7 kilo plantaardige voeding nodig, dat terwijl er mensen sterven aan hongersnood), de meeste ruimte (90% van de amazonekap is voor koeien en hun voedingsbehoefte) en verantwoordelijk voor 51 % van het broeikaseffect door hun methaanproductie (dat is 1.5x meer dan alle uitstoot van alle auto's, vliegtuigen, schepen, treinen, metro's en de rest van vervoer bij elkaar).

Dieren zelf worden onder gruwelijke omstandigheden gehouden waarbij dieren vanaf hun geboorte tot eind lijden. Ook is het beter voor de mens zelf. Overmatig vleesgebruik zorgt voor verschillende ziekten. In landen waar ze bijna geen vlees eten maar hoofdzakelijk leven op rijst en groenten, zijn welvaartsziekten zoals diabetes, kanker, hart en vaatziekten en obesitas het laagst. Als laatste, geldt een berekening van alle belastingen (milieu, gezondheid noem het maar op), dit maakt dat we tot 20% allemaal meebetalen aan de productie omdat dit weer naar subsidies gaat om deze industrie te steunen. Ik kan het u ook niet kwalijk nemen. We worden allemaal in onwetendheid gehouden. Maar als moeder zou u lijkt me toch in ieder geval nu geïnteresseerd moeten raken. Want vlees blijven geven is een groot gezondheidsrisico voor uzelf en uw kinderen. Zou niemand meer vlees eten, dan zouden we in 1 klap van de grootste gezondheidsproblemen, diermishandeling, economische crisis, wereldhonger, vele oorlogen en globale opwarming af zijn. En dat met een kleine aanpassing in ons dieet. Nee, mocht je zoon dit ooit lezen. Dankjewel! Blijf doorgaan, je bent een inspiratiebron!

En voor u Ellen, luisteren zou misschien helpen. Ook al kan u de overstap niet maakt. Als uw zoon zich eens serieus genomen zou voelen, een beetje interesse van uw kant, zou het al flink helpen. Documentaires om te kijken: Cowspiracy, forks over knives, Terra.

mvg

Ellen, 08-11-2016 08:58 #1
Het klinkt allemaal erg mooi maar wat te doen als je kind (21 jaar) vegetarisch (liefst veganistisch) eet en eigenlijk geen begrip kan opbrengen voor het feit dat de andere mensen in het gezin wél gewoon vlees en vis blijven eten? Het geeft enorm veel spanningen en ik weet geen raad. Hij zegt het niet te kunnen accepteren dat wij wel gewoon dieren laten afslachten en maakt vergelijkingen waaruit duidelijk blijkt dat hij het verschil tussen mens en dier niet meer ziet ("als ik elke dag een paar weeskinderen zou afslachten en jullie dat zelf niet willen, hebben jullie toch ook geen respect daarvoor?"). Ik ben best wel radeloos en weet niet meer wat ermee te doen. Ik kook elke dag speciaal voor hem en doe mijn uiterste best maar met dit gedrag kan ik niet omgaan. Moet hij hulp zoeken? Help! Een wanhopige moeder

Infoteur: Mirjamsel
Gepubliceerd: 24-12-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!