InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Thuisbezorgd.nl, de eten bestel-site

Thuisbezorgd.nl, de eten bestel-site

Thuisbezorgd.nl, de eten bestel-site Thuisbezorgd.nl speelt sinds het begin van dit millenium in op de vanaf dat moment enorm groeiende vraag naar thuis bezorgde maaltijden. Inmiddels is de eten-bestelsite de grootste van Nederland. Oprichter van deze site, nu al in 10 Europese landen actief, is Jitse Groen, die momenteel zijn hoofdkantoor heeft gevestigd in Enschede. Op een drukke zondagavond bestellen momenteel al zo'n 150 mensen per minuut hun avondmaaltijd via Thuisbezorgd.nl.

Hoe werkt Thuisbezorgd.nl?

Een simpel basisidee: de website Thuisbezorgd.nl biedt een overzicht van alle bezorgrestaurants in de buurt van de bezoeker van de site. Het is de grootste eten bestel-site van Nederland. Men kan er online eten bestellen bij meer dan 2500 restaurants met een bezorgservice, in heel Nederland. Het intikken van de postcode volstaat, men krijgt vervolgens een overzicht van de mogelijkheden in de eigen omgeving inclusief de menukaarten. Het aanbod is divers: natuurlijk Chinees en Italiaans, maar men kan er ook terecht voor o.a. broodjes, spareribs, shoarma en sushi. Als er eenmaal een keuze gemaakt is kan men veelal alvast online betalen en is het wachten op de koerier die de maaltijd komt brengen.

Over oprichter Jitse Groen

De oorsprong van het idee voor Thuisbezorgd.nl ligt in 1999. In het ouderlijk huis van de destijds 21-jarige Jitse Groen, in het Noord-Hollandse dorpje Het Veld, wilde men op een avond wat te eten bestellen. Jitse probeerde op internet een bezorgrestaurant te vinden maar geen enkele Chinees of pizzeria was met een menukaart online actief.

Nog diezelfde avond registreerde hij de domeinnaam Thuisbezorgd.nl. Zijn idee was niet onmiddelijk een succes. In 1999 had nog bijna niemand breedband internet. Het opstarten van je computer duurde toen nog bijna tien minuten, als je honger had kon je sneller een bezorgservice in het telefoonboek opzoeken. Jitse Groen was echter een visionair, met geduld en een vooruitziende blik. Het duurde nog tot 2003 voor Jitse met Thuisbezorgd.nl winst ging maken, het jaar waarin Nederland massaal gebruik ging maken van breedband. Tot dan toe stopte Jitse zijn studiefinanciering nog in zijn bedrijf.

Wat verdient Thuisbezorgd.nl aan een bestelling?

Van elke betaling gaat 6 % naar de site-eigenaar/organisatie. In 2009 was dit goed voor een omzet van zo'n 45 miljoen euro.

Succes in 10 Europese landen

Internationaal is het bedrijf ook een succes. Jitse Groen richtte inmiddels behalve in Nederland ook nog in negen andere Europese landen gelijkwaardige sites op.

  • Thuisbezorgd.nl (Nederland)
  • Pizza.be (België)
  • Lieferservice.de (Duitsland)
  • Pizza.co.uk (Groot-Britannië)
  • Cityresto.fr (Frankrijk)
  • Lieferservice.at (Oostenrijk)
  • Lieferservice.ch (Zwitserland)
  • Pizza.dk (Denemarken)
  • Pizza.lu (Luxemburg)
  • Hämtmat.se (Zweden)

iPhone app

Sinds september 2009 is er een app te downloaden voor je iPhone, zodat je nog sneller kunt zoeken naar een geschikte (fastfood) keten in je buurt.

Thuisbezorgd en de Foodtracker

Thuisbezorgd.nl won in 2009 de Innovatie Award van brancheorganisatie Thuiswinkel.org voor hun Foodtracker. Met de Foodtracker kan de besteller van de afhaalmaaltijd exact volgen op welk punt in het traject de bestelling zich bevindt. In de bezorgrestaurants zijn kastjes aangebracht die draadloos communiceren met Thuisbezorgd.nl. De koks die zich in de keuken van het restaurant bevinden moeten de bestelling die geplaatst is middels dit kastje bevestigen en aangeven hoe laat het eten naar schatting bij de klant thuis bezorgd wordt. Het apparaatje kan, middels een update vragen of de bereiding afgerond is en wanneer de bezorger vertrekt. Zodra de koerier met het eten vertrekt wordt middels de afstand tussen het restaurant en het bezorgadres berekend of het tijdstip van bezorging nog actueel is. De route van de bezorger op de brommer, scooter of in de auto is via de GPS online te volgen. Komt hij binnen een straal van 1 km van de hongerigen, ontvangt deze een SMS'je dat de tafel in gereedheid gebracht kan worden.

Takeaway.com

In het voorjaar van 2009 kocht Jitse Groen de, niet in gebruik zijnde domeinnaam Takeaway.com op.
Hij vertelde daarover in een interview: “Daarom heb ik Takeaway.com voor honderdduizenden euro’s gekocht. De internationale merknaam die we tot nu toe gebruikten, Citymeal.com dekte de lading van onze activiteiten niet genoeg”.
Thuisbezorgd.nl heeft twee concurrenten op de Europese markt die ook flink aan de weg timmeren: Just-eat.com(Denemarken) en Netpincer uit Hongarije.
© 2010 - 2019 Kroezenier, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)Pizza Margherita (en andere bekende pizza's)De pizza Margerita is ongetwijfeld de klassieker van de alom bekende pizza. De basisingrediënten zijn: kaas, tomaat en i…
Pizza maar dan andersPizza maar dan andersPizza is zo’n gerecht wat altijd kan en de een is tevreden met een pizza die uit het koelvak van de supermarkt zo thuis…
Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Zelf een pizzabodem maken, is zo gebeurd!Hoe kan ik een heerlijke pizzabodem maken? Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Een pizza bereiden is niet moeil…
Makkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenMakkelijke en gezonde pizza: bodem kopen en zelf beleggenPizza is wereldwijd bekend en geliefd. Maar kant-en-klare gekochte pizza is enorm vet, meestal dik belegd met kaas. Maar…
Hoe is de pizza ontstaanWat is jouw favoriete pizza? Kaas? Hawaï? Salami? Smaken verschillen, maar bijna iedereen vindt pizza heel erg lekker. W…
Bronnen en referenties
  • www.thuisbezorgd.nl
  • www.quotenet.nl
  • Nl.wikipedia.org
  • www.emerce.nl

Reageer op het artikel "Thuisbezorgd.nl, de eten bestel-site"

Infoteur: Kroezenier
Laatste update: 23-05-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!