InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Chocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís Pinda

Chocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís Pinda

Chocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís Pinda Chocolade is een lekkernij die door velen gewaardeerd wordt. Van chocolade kun je op vele manieren genieten. Je hebt chocolade taarten, chocolade ijs, chocolade repen, chocolade ďcandy barsĒ (b.v. Mars, Snickers en Bounty), chocolade melk, chocolade milkshake, chocolade vla, chocolade bonbons, enzovoorts. Dit artikel gaat over chocolade in de vorm van een balletje, rond dus. Bekende chocolade balletjes zijn bijvoorbeeld: Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&M's Pinda.

Chocolade balletjes algemeen

Chocolade balletjes zijn in zeer veel verschillende uitvoeringen verkrijgbaar. Er kan gebruikt gemaakt zijn van melk chocolade, pure chocolade, witte chocolade of een combinatie van deze verschillende smaken. Ook de vulling is voor elke soort weer anders; met name bij chocolade bonbons is er veel variatie. De meeste chocolade balletjes hebben binnenin als vulling een romige chocolade mengsel. Aan de vulling kan als extra ingrediënt bijvoorbeeld toegevoegd zijn: marsepein, noga, vruchtjes, knapperige koek of nootjes. Verder kan er ook sterke drank zijn toegevoegd, met name likeur.

Heel bekende chocolade balletjes

Voorbeelden van heel bekende chocolade lekkernijen in de vorm van een balletje zijn:
  • Truffel
  • Ferrero Rocher
  • Brigadeiro
  • M&Mís Pinda

Truffel

Een chocolade truffel is een klein balletje gemaakt van chocolade en "ganache". Ganache is een chocolade mengsel met room en soms ook boter. Chocolade truffels kunnen extra op smaak worden gebracht door toevoeging van likeur of essences. De truffels worden gecoat met pure cacaopoeder. Echte truffels worden nog steeds met de hand gemaakt en zijn dan ook vrij prijzig.

Chocolade truffels zijn vernoemd naar de truffels die men vindt in de grond. De bekende peperdure delicatesse paddestoelen. De meeste truffels uit de grond zijn donker van kleur en hebben een ruw oppervlak. Zo ook chocolade truffels en chocolade truffels zijn zeker ook een delicatesse.

Ferrero Rocher
<STRONG>Ferrero Rocher</STRONG>, een luxe chocolade lekkernij / Bron: A. Kniesel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Ferrero Rocher, een luxe chocolade lekkernij / Bron: A. Kniesel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ferrero Rocher is een balvormige chocolade-lekkernij. Een Ferrero Rocher bestaat uit een hele geroosterde hazelnoot, welke omsloten is door een krokant laagje gevuld met hazelnoot creme. Het geheel is daarna bedekt met melk chocolade en fijngehakte stukjes hazelnoot. Deze delicatessen worden individueel verpakt in goudkleurige papierfolie en vervolgens in meer of mindere luxe dozen verkocht.

Ferrero Rocher wordt geproduceerd door Ferrero SpA. Ferrero SpA is een Italiaans fabriek van diverse, bekende chocolade producten. Maar ook Tic Tac, de wereldbekende pepermunt pastilles, zijn een product van Ferrero. Het bedrijf werd in 1946 opgericht door Pietro Ferrero in Alba, Italië. Ferrero SpA heeft nu meer dan 19.000 werknemers en is nog steeds in het bezit van de Ferrero familie.

Brigadeiro
Een Brigadeiro balletje is een typische Braziliaanse lekkernij. Een heel eenvoudig te maken snoepje van gecondenseerde melk (koffiemelk), chocolade poeder, boter en gerold in hagelslag. Brigadeiro is een traditionele traktatie op verjaardagsfeesten, maar wordt ook op huwelijken en andere feestelijke gelegenheden gepresenteerd. Een andere benaming voor dit snoepje is ďNegrinhoĒ.

Brigadeiro is ontstaan in de jaren '20 en vernoemd naar de Braziliaan Eduardo Gomes, die Brigadeiro (brigadier) was bij de luchtmacht. Typisch feit: Een aanzienlijk aantal Braziliaanse desserts en snoepjes zijn vernoemd naar bekende persoonlijkheden.

M&Mís Pinda
<STRONG>M&Mís Pinda</STRONG>, de populairste M&Mís  / Bron: Anders LagerŚs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)M&Mís Pinda, de populairste M&Mís / Bron: Anders LagerŚs, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

De populairste en meest geproduceerde M&Mís is de uitvoering met de pinda die gehuld is in melkchocolade, de zogeheten ďM&Mís PindaĒ. Het laagje chocolade is aan de buitenkant bedekt door een gekleurde suikerlaag. Bij een M&Mís Pinda bestaat de kern uit één hele geroosterde pinda. Nadat de chocolade laag om de pinda is aangebracht krijgen ze nog een coating van suiker en gekleurde glucosestroop. De zes kleuren die heden ten dage gebruikt worden zijn: bruin, rood, geel, blauw, groen en oranje. Als laatste wordt nog op de buitenkant van de M&Mís de letter ďMĒ aangebracht.

In één zakje M&Mís Pinda zijn niet van elke kleur evenveel snoepjes aanwezig. De verhoudingen van de gekleurde M&Mís Pindaís zijn: 20% bruin, 20% rood, 20% geel, 20% blauw, 10% groen en 10% oranje. M&Mís Pinda waren in Nederland al bekend sinds de jaren zestig, maar heette toen ďTreetsĒ.

M&Mís is vernoemd naar haar Amerikaanse uitvinders: Forrest Edward Mars & Bruce Murrie. De eerste M&Mís werden geproduceerd in 1941. De M die op deze snoepjes worden ďgeprintĒ, werd geïntroduceerd in 1950 en was toen een zwarte M. In 1954 werd dit veranderd in een witte M. M&Mís Pinda werden op de markt gebracht in dat zelfde jaar en eveneens werden in 1954 de M&Mís ďcharactersĒ gelanceerd, twee M&Mís Mannetjes rood en geel die een nieuwe boost gaven aan de M&Mís commercials. In1997 werd nog een nieuwe character geïntroduceerd, een groen M&Mís Vrouwtje ďMiss GreenĒ.
© 2009 - 2017 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De populariteit van het merk FerreroDe populariteit van het merk FerreroHet merk Ferrero doet het goed, vooral Nutella, Mon Chéri en Kinder Surprise zijn een doorslaand succes. Ferrero is in 1…
Mars, chocoladerepenWat in 1911 begon als een heerlijke lekkernij, gemaakt gewoon in de keuken van Frans en Ethel Mars, is heden ten dage ui…
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Calorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsCalorieën in tussendoortjes: koek, snoep, chocolade en chipsKoek, snoep, chocola, chips, ijs. Allemaal 'verboden' bij diverse diëten, maar de kern van afvallen is minder calorieën…
Taarten decoreren met chocoladeTaarten decoreren is helemaal hot en menig thuisbakker maakt de mooiste creaties met marsepein of rolfondant. Een minder…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chocolade Truffel, Ferrero Rocher, Brigadeiro en M&Mís Pinda"

Infoteur: Drem
Laatste update: 18-03-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!