InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > De populariteit van het merk Ferrero

De populariteit van het merk Ferrero

De populariteit van het merk Ferrero Het merk Ferrero doet het goed, vooral Nutella, Mon Chéri en Kinder Surprise zijn een doorslaand succes. Ferrero is in 1946 opgericht in Italië door de banketbakker Pietro Ferrero. Sinds 1981 heeft Ferrero ook een vestiging in Nederland die vanaf 2007 in Breda is gevestigd. Ferrero voelt zich sociaal betrokken en wil maatschappelijk verantwoord ondernemen. Elk jaar op 5 februari is de Wereld Nutella Dag voor en door Nutella fans.

Het merk Ferrero

Ferrero is in 1946 opgericht in Alba Italië door Pietro Ferrero, een banketbakker. Hij ontwikkelt een recept met hazelnoten en cacao, Supercrema Gianduja, de basis voor Nutella dat in 1963 als merknaam wordt geregistreerd. Al vanaf 1961 wordt er in Villers-Ecalles Nutella gemaakt. Elke dag worden er zo'n 800.000 potten Nutella geproduceerd die bestemd zijn voor Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië. Deze hoeveelheid is een derde van de totale productie.

In 1949 draagt Pietro het stokje over aan zoon Michele. Dat het bedrijf sinds die tijd geweldig is gegroeid is vooral te danken aan Michele die voortdurend nieuwe producten heeft ontwikkeld. Na de Nutella wordt in 1956 Mon Chéri op de markt gebracht. Samen met Nutella zorgt Mon Chéri ervoor dat Ferrero tot op de dag van vandaag een grote naamsbekendheid heeft. Vervolgens wordt daar in 1968 Kinder aan toegevoegd, de Kinder Chocolade en in 1969 Tic Tac. Nog later volgen Kinder Surprise, Ferrero Rocher en de bekende Kinder Bueno.

Na 2011 nemen de zonen van Michele, Pietro en Giovanni de leiding van Ferrero over, in 2015 wordt dat Giovanni Ferrero. Net als in de beginjaren is de bedrijfsfilosofie gebaseerd op hechte familiewaarden.

Op 14 februari 2015 overlijdt Michele, hij is 89 jaar geworden.

Nederland en Mon Chéri, Nutella, TicTac en Kinder Surprise

Omdat Ferrero in 1963 verder uit wil breiden in Europa, wordt in 1963 Mon Chéri in Nederland geïntroduceerd, gevolgd door Nutella in 1965 en TicTac en Kinder Surprise in 1978. Om hun klanten nog beter van dienst te zijn wordt in 1981 een vestiging van Ferrero in Hilversum geopend. In 1984 wordt Ferrero Rocher gelanceerd gevolgd door Kinder Chocolade in 1988 en later de andere bekende merken zoals Kinder Surprise en TicTac. In 2007 verhuist het Nederlandse hoofdkantoor van Hilversum naar Breda.

Producten Ferrero

  • Chocoladepasta - Nutella
  • Chocoladerepen - Kinder Bueno
  • Bonbons - Ferrero Rocher (Chocolade en hazelnoten), Mon Chéri (kersenbonbons), Raffaello (kokos en amandel)
  • Tic Tac

Tevens heeft Ferrero in het assortiment de Golden Gallery, bonbons met verschillende smaken als de Ferrero Rocher, Ferrero Rondnoir, Manderly, Tenderly Nougat en Tenderly White.

Bron: Noelsch, PixabayBron: Noelsch, Pixabay

De populariteit van Ferrero

Ferrero behaalt in 2013 een omzet van 8,1 miljard euro. In 2008 heeft Ferrero Nederland een omzet van 51 miljoen euro, in de Nederlandse vestiging werken meer dan dertig mensen. Voor Nutella en Kinder Surprise is Ferrero marktleider, deze producten worden wereldwijd verkocht en zijn met name in Europa, Australië en de Verenigde Staten zeer populair. Stel dat we alle Nutella-potten die jaarlijks geproduceerd worden naast elkaar zouden zetten, dan krijgen we een rij die net zo lang is als de omtrek van de aarde.

Betrokkenheid Ferrero

Ferrero zet zich in voor het milieu

Ferrero wil maatschappelijk verantwoord ondernemen, zo is de palmolie die Ferrero aankoopt ontbossingsvrij (deforestation-free). Deze wordt geproduceerd met respect voor werknemers en lokale gemeenschappen en de kleine boeren worden bij het productieproces betrokken. Ferrero heeft een programma ontwikkeld dat in de verschillende productievestigingen wordt toegepast om de impact van haar bedrijfsactiviteiten op het milieu te meten en zoveel mogelijk te beperken. Dit gebeurt aan de hand van de ISO 14001-norm.

De Ferrero Foundation is een culturele stichting die zich concentreert op

  • de jeugd; toekennen van studie- en onderzoeksbeurzen en het financieren van organisaties of personen
  • sociaal; de gepensioneerde werknemers van Ferrero ontvangen een bijdrage voor hun gezondheid
  • cultureel; de stichting verzorgt lezingen, concerten en congressen

Ferrero doet niet aan eenmalige acties maar zet zich in voor

  • het VIASANO-programma, het bevorderen van een gezonde levenswijze
  • door middel van Kinder promoot Ferrero sport bij de jeugd, zoals de VTV en de AFT (tennisverenigingen)
  • de Pietro Ferrero Kindergarden in India in 2014
  • Eerste Joy of Moving lane (gang op school waar kinderen mogen rennen) 14-09-2017
  • Ferrero ondertekent plan om ontbossing te stoppen en bosgebieden in cacaoproducerende landen als Ivoorkust en Ghana te herstellen op 17-11-2017

Wereld Nutella Dag

Elk jaar wordt op 5 februari de Wereld Nutella Dag gevierd, een initiatief van Sara Rosso, een Amerikaanse blogger die in Italië woont. Deze dag is een dag van fans en door fans die op deze dag recepten uitwisselen en natuurlijk Nutella eten. Nutella Dag wordt door Sara voor het eerst georganiseerd op 5 februari 2007. In eerste instantie is Ferrero niet blij met dit initiatief en wil de Nutella Dag stopzetten. Maar vanaf 2015 is Ferrero zelf de organisatie van de Nutella Dag gaan doen. Het bedrag dat Ferrero aan Rosso betaalt voor de overname van de organisatie wordt gedoneerd aan het World Food Program van de Verenigde Naties.

Nutellakoekjes in 15 minuten

Ingrediënten
  • 1 kopje bloem
  • 1 ei
  • 2 eetlepels Nutella
  • 1 kopje fijngehakte chocolade

Werkwijze
Verwarm de oven op 180 graden. Meng de bloem, het ei en de Nutella met een mixer tot een glad geheel en roer de fijngehakte chocoladesnippers door het beslag. Maak van het deeg ongeveer 12 balletjes, bedek een bakplaat met bakpapier en druk daarop de balletjes tot een plat koekje. Bak de koekjes ongeveer 10 minuten in de oven en u heeft heerlijke Nutella koekjes!
© 2015 - 2019 Molleke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verrassingseieren en surprise eierenrecensieVerrassingseieren en surprise eierenDe Kinder Surprise is een hol ei van chocolade waarin een speeltje zit. De chocolade wordt in een mal gegoten, de chocol…
Recept voor zelfgemaakte NutellaRecept voor zelfgemaakte NutellaNutella is de merknaam van de meest bekende hazelnootpasta voor op de boterham. De pasta werd in 1949 in Italie ontwikke…
Simpele surprise: De gemakkelijke dieren surpriseRond november is iedereen weer in volle gang bezig met zijn of haar surprise. Veel mensen maken er grote kunstwerken van…
Simpele surprise: fotocamera/fototoestelSimpele surprise: fotocamera/fototoestelIn begin december breekt de tijd van de surprises weer aan. Voor sommige een leuke uitdaging waar ze veel tijd en creati…
Simpele surprise: De dieren surpriseRond de decembermaanden is iedereen weer druk in de weer met het maken van surprises voor Kerst of Sinterklaas. Niet ied…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 524193, Pixabay
  • http://www.ferrero.nl/bedrijf/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrero
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nutella
  • http://allesmetnutella.nl/categorie/lekker-met-nutella/
  • Afbeelding bron 1: Noelsch, Pixabay

Reageer op het artikel "De populariteit van het merk Ferrero"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Molleke
Laatste update: 24-04-2019
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 6
Schrijf mee!