InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Eerste babyhapjes

Eerste babyhapjes

Eerste babyhapjes Wanneer je baby zes maanden is, mag het in ieder geval zijn of haar eerste hapjes gaan proberen. De vraag is natuurlijk wat je je kindje dan mag geven en wat je beter nog even kunt vermijden. Het beste en het lekkerste is wanneer je de eerste babyhapjes zelf klaarmaakt. Het is gezond en goedkoper dan potjes en in de meeste gevallen heel makkelijk om zelf te maken. In dit artikel vind je een aantal suggesties voor de eerste hapjes van je baby. In principe wordt aangeraden om met de eerste hapjes voor je baby te wachten totdat hij of zij zes maanden is, om eventuele resistentie tegen allergieen op te bouwen (dit is zowel bij borstvoeding als bij flesvoeding!).

Fruithapjes

Perenhapje

Neem een peer die op kamertemperatuur is en schil deze. Verwijder het klokhuis en rasp de peer. Doe alles in een bakje en voer het je baby met een lepeltje. Peer is zo zacht en makkelijk door te slikken voor je baby dat het niet nodig is om deze volledig te pureren.

Bananenhapje

Neem een banaaan die op kamertemperatuur is en ontdoe deze van zijn schil. Pureer de banaan in een keukenmachine of met een staafmixer. Doe het geheel in een bakje en voer het je baby met een lepeltje. Zodra je baby gewend is aan de smaak van banaan, hoef je de banaan niet meer te pureren, maar kun je deze ook geprakt voeren.

Appelhapje

Neem een zoete appel (bijvoorbeeld Elstar) en schil deze. Verwijder het klokhuis en pureer de appel in de keukenmachine of met een staafmixer. Doe het geheel in een bakje en voer het aan je baby. Let op dat de appel niet te zuur is of nog te onrijp. Dit beinvloedt de smaak van de appel en je baby zal het appelhapje dan niet zo waarderen.

Ligahapje

Dit is een klassieker onder de babyhapjes. Verkruimel een Liga (geschikt voor baby´s van zes maanden) in een bakje. Pureer een rijpe banaan en roer de Liga kruimels door de banaanmassa. Voeg als laatste een scheutje sinaasappelsap toe. Het beste kun je hiervoor versgeperste sinaasappelsap gebruiken, want deze bevat geen extra toegevoegde suikers. Roer het geheel door elkaar en voer het aan je baby met een lepeltje

Groentehapjes

Wortelhapje

Kook 250 gram wortels goed gaar. Kook daarbij ook een aardappel zo gaar dat je hem helemaal door kunt prikken. Pureer de wortels en de aardappel in een keukenmachine of met de staafmixer en voer het met een klein lepeltje aan je baby. Wanneer je kindje gewend is aan de smaak van wortel, kun je de wortels ook prakken in plaats van pureren.Vanaf 8 maanden kun je ook fijne stukjes gebakken schnitzel (zonder kruiden) aan de aardappel en wortels toevoegen om er een complete babymaaltijd van te maken.

Broccolihapje

Neem een stronk broccoli en snij de roosjes zo kort mogelijk af, dus zonder te veel steel eraan. Kook de broccoliroosjes door en door gaar. Kook apart een aardappel erbij. Broccoli, mits goed doorgekookt, leent zich er prima voor om direct geprakt aan je baby te geven. Natuurlijk kun je de brccoli ook pureren, samen met de aardappel. Het broccoli-aardappelmengsel kun je met een klein lepeltje voeren aan je baby.
Vanaf 8 maanden kun je ook fijne stukjes goed doorbakken zalm (zonder kruiden) toevoegen aan de aardappel en broccoli om een complete babymaaltijd te maken.

Bloemkoolhapje

Neem een bloemkool en snij hiervan de roosjes zo kort mogelijk af, dus met zo weinig mogelijk steel eraan. Kook de bloemkoolroosjes in ruim water goed gaar. Kook hierbij een aardappel. Bloemkool kun je uitstekend geprakt direct aan je baby voeren, maar je kunt natuurlijk de bloemkool ook pureren.
Vanaf 8 maanden kun je de aardappel prima vervangen door goed gaar gekookte rijst en kun je er 75 gram gekookte of doorbakken kip (zonder kruiden) aan toevoegen. De kip kun je makkelijk pureren in de keukenmachine of met de staafmixer.

Sperziebonenhapje

Neem 350 gram sperziebonen en haar en breek deze. Kook de sperzieboontjes goed gaar. De sperzieboontjes kun je goed combineren met aardappels, rijst of pasta, mits alles goed doorkookt is. Het sperziebonenhapje is ook prima om mee te starten zonder toevoeging van aardappels.
Vanaf 8 maanden kun je als vleessoort bijvoorbeeld kip of kalkoenfilet toevoegen, ook kun je een goed doorbakken stukje witvis toevoegen.
© 2009 - 2019 Julia78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
High Tea, maar dan anders!High Tea, maar dan anders!Gezellig een dagje bijkletsen met vrienden? Maak dan eens een High Tea met lekkere hapjes! Met de volgende hapjes heb ik…
Gemakkelijke borrelhapjes: Rookvlees met roomkaas en wrapsBent u de standaard hapjes zoals een stukje kaas, worst en een komkommer helemaal zat en wilt u eens wat unieks op tafel…
Hoe en wanneer geef ik mijn baby zijn eerste hapjes?Hoe en wanneer geef ik mijn baby zijn eerste hapjes?Eindelijk is het dan zo ver! Je baby mag beginnen met eten naast de borst- of kunstvoeding. Maar hoe begin je? Waar vind…
Vaste voeding introduceren bij je babyVaste voeding introduceren bij je babyJe baby wordt groter en groter, voor je weet is hij aan zijn eerste hapjes vast voedsel toe. Maar hoe begin je hiermee e…
Recept voor bladerdeeghapjes met gehaktvullingRecept voor bladerdeeghapjes met gehaktvullingDeze hartige snacks zijn makkelijk te maken. En kunnen ook als hoofdgerecht geserveerd worden. Volgt u de stappen goed,…

Reageer op het artikel "Eerste babyhapjes"

Infoteur: Julia78
Laatste update: 17-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!