Alles over fastfood en snacks

Alles over fastfood en snacks Het wordt steeds populairder, de snelle hap. Niet alleen omdat het makkelijk is in drukke tijden, maar helaas ook omdat een snelle frituur tegenwoordig goedkoper is dan een gezonde maaltijd. Wat zijn de nieuwe trends in de wereld van fastfood en snacks, hoe kunt u het gezonder maken en hoe juist niet? En misshcien nog wel belangrijker, hoe gaan de grootste fastfoodketens met het voedsel om dat u op uw bord krijgt? U leest het hier!

Fastfood en snacks

In de drukke maatschappij van tegenwoordig nemen mensen steeds minder de tijd voor zichzelf te koken. Dit is ook de voornaamste reden dat er steeds meer snackbars en fastfoodketens uit de grond schieten. Nog even en dan kun je op elke hoek van de straat een vlugge warme hap halen. Fastfood is de verzamelnaam voor alle soorten voedsel die snel klaar worden gemaakt, relatief goedkoop zijn en snel geserveerd worden, zowel in de keten als voor de afhaal of bezorging. Voordelig is natuurlijk dat het lekker eten is, dat het voor je bereid wordt en je het kunt nuttigen waar en wanneer je wilt. Ook is het veel goedkoper dan een gezondere maaltijd in een restaurant. Nadelig is wel dat het voedsel vaak druipt van het vet, waardoor het ongezond en dikmakend is. Maar wat maakt dat tegenwoordig nog uit? Mensen met een maatje meer zijn al lang geen uitzondering meer in Nederland.

Grote fastfoodketens

Vier grote fastfoodketens horen bij de grootste multinationals ter wereld. Deze fastfoodketens, Burger King, Pizza Hut, McDonald’s en Kentucky Fried Chicken, zijn ook het meest geliefd bij de Nederlanders. Vooral jongeren bezoeken de ketens vaak voor een tussendoortje in de schoolpauze, een snelle hap tussendoor of om de lekkere trek te stillen na een avondje stappen. Vooral de McDonald’s is erg populair en duikt ook overal op. Zelfs in de kleinste dorpen is een vestiging van de ‘Mac’ of er is er een op fietsafstand.

Natuurlijk heeft Nederland zelf ook grote fastfoodketens. Een goed voorbeeld hiervan is de Febo. Deze keten is vooral erg bekend om de ouderwetse snack ‘uit de muur’. Buiten pretparken en recreatieparken zien we deze werkwijze niet veel meer. Febo houdt zich nog steeds vast aan het populaire ‘muursysteem’. Voordeel hiervan is natuurlijk ook dat er nog uren snacks uit de vakken gehaald kunnen worden zonder dat de keuken nog door personeel bezet is. In België is de Quick de bekendste fastfoodketen.

Snackbars

Bekende fastfoodketens houden zich aan het eigen menu. Hier is het meestal niet mogelijk een simpel patatje met en een kroketje te bestellen. Hiervoor kun je natuurlijk terecht bij de vele snackbars in Nederland. Kroketten, frikadellen, kaassoufflés, bamischijven, nasiballen, berenhappen en verschillende soorten friet. Het assortiment van de gemiddelde snackbar in Nederland wordt ook steeds uitgebreider. De snackbars krijgen het daarbij ook drukker en moeten vaker uitbreiden. Vrij nieuw is de bezorgservice van de snackbars. Bij de wat oudere snackbars hebben de klanten de mogelijkheid het eten in de zaak te nuttigen of het eten verpakt mee te nemen. Bij de nieuwere snackbars is er vaak ook de mogelijkheid de bestelling telefonisch door te geven en het thuis te laten bezorgen. Ideaal voor de luie Nederlander. Ondernemers maken hier natuurlijk ook graag gebruik van.

Steeds meer mogelijkheden

Nederlanders die geen tijd, zin of gelegenheid hebben voor zichzelf te koken krijgen steeds meer opties in het bestellen van verschillende soorten fastfood. Pizza, Chinees, spareribs, salades en zelf Hollandse maaltijden worden aan huis bezorgd. Ondernemers hebben ook de mogelijkheid zich aan te sluiten bij online bestelsites. De klant voert de postcode van het huisadres in en kan zien welke ketens er aangesloten zijn bij deze site. De site toont het menu van de betreffende keuze en de klant kan bestellen. Automatisch wordt de bestelling doorgegeven aan de ondernemer welke het vanaf dit punt overneemt, de bestelling verwerkt en thuisbezorgd. Een voorbeeld hiervan is de site thuisbezorgd.nl. Alles wordt van begin tot eind online geregeld. De klant hoeft de bestelling niet eens meer telefonisch te doen! En de ondernemer kan aan de slag en krijgt extra klanten door de bestelsites. Dat lijkt op een win-winsituatie.

Frituurinstallaties

Door de groei van de populariteit van snacks en fastfood is het ook erg belangrijk voor de ondernemer de juiste apparatuur aan te schaffen. Er zijn veel verschillende frituurinstallaties en een keuze maken is dan ook niet altijd even makkelijk. De meest gebruikte installaties zijn die van Perfecta en Kiremko. Deze merken bieden allebei de meest uiteenlopende soorten frituurinstallaties. Het zogeheten buikmodel van Perfecta wordt al ruim veertig jaar geproduceerd, maar is nog steeds erg gewild onder de ondernemers. Deze friteuse is vooral erg prettig voor werknemers die lange dagen maken. Door de ideale vorm van deze installatie kunnen werknemers er met de buik tegenaan leunen wanneer zij met het voedsel bezig zijn. Dit voorkomt rug- en nekklachten en daarnaast is het buikmodel ook ruim en makkelijk in gebruik. De meest gebruikte friteuse van het merk Kiremko is de Bolero. Deze installatie is naar wens van de ondernemer in te delen. De fabrikant van deze installatie denkt mee met de ondernemer en past zoveel mogelijk aan aan de wensen van de ondernemer en de beschikbare ruimte. De Bolero friteuse is te verkrijgen met verlichting, met een extra bakwand, in een recht of een hoekmodel, met een top voor extra mogelijkheden of zonder top, met disposablehouders of zonder. Daarnaast is de Bolero makkelijk schoon te houden, doordat er geen naden of randen in verwerkt zijn. Ook de ronde voorpanelen van de bakwand zijn onderhoudsvriendelijk.

Verantwoord frituren

In Nederland zijn ruim 6000 snackbars gevestigd. Over het algemeen bieden de snackbars allemaal hetzelfde assortiment. Toch zit er een groot verschil in de kwaliteit van de producten. Dit heeft vooral te maken met de kwaliteit van het frituurvet. Dit verschil gaat ook de klanten niet onopgemerkt voorbij. Klanten proberen graag diverse gelegenheden uit om vervolgens altijd bij dezelfde onderneming te bestellen, te eten of af te halen. Het vet moet regelmatig worden ververst, anders breken er steeds meer vetmoleculen af door de hitte en komen er koolstofatomen vrij die in het vet gaan zweven. Hierdoor is het vet niet mooi meer om te zien, maar is het ook erg ongezond en zelfs kankerverwekkend. Hoe donkerder het vet, hoe slechter het is. Voor sommige klanten is ook het soort frituurvet dat gebruikt wordt erg belangrijk. Het gebruik van vloeibare olie is veel gezonder dan harde vetten en vloeibare olie is ook nog eens cholesterolverlagend, dus verantwoord. Daarnaast kan de ondernemer ook kiezen voor het gebruik van plantaardige olie bij het frituren van de producten. Tijdens het frituren in plantaardige olie worden meet transvetzuren gevormd en deze zijn slecht voor de gezondheid. Ook moet er rekening gehouden worden met het feit dat bij verhitting boven de 180 graden acrylamide kan ontstaan. Door de extreme hitte in de frituur trekt deze chemische stof in het product en biedt de ondernemer de klant een kroketje aan die ongemerkt acrylamide bevat.

Kook- en bakapparatuur

De bekendste merken in deze categorie zijn Angelo Po en Cooling Equipment. Veel kleinere ondernemingen maken graag gebruik van de producten van Cooling Equipment door de compacte uitvoeringen en de multifunctionaliteit van de systemen. Zij bieden 2-vlams kookplaten met de branders voor of naast elkaar, bakplaten met vetlades, spatranden en meerdere temperatuurzones en verschillende soorten 1- en 2-pans kookplaten. Daarnaast hebben zij een ruime keuze aan kook- en bakzones in diverse afmetingen. Veel producten van dit bekende merk worden geleverd in RVS en zijn uiterst nauwkeurig afgewerkt en onderhoudsvriendelijk.

Het Italiaanse merk Angelo Po levert vooral grootkeukenapparatuur van goede kwaliteit. Zij bieden complete pakketten van diverse productielijnen. De GAMMA-line van deze fabrikant bevat onder andere friteuses, lavagrills, gaskookplaten, bakplaten, bain maries, kookeilanden en complete installaties. Deze lijn is erg geschikt voor diverse soorten horecagelegenheden door de vele combinatiemogelijkheden. Ook inbouwapparatuur en onderbouwmogelijkheden zijn erg gebruiks- en onderhoudsvriendelijk en mooi op elkaar aan de passen. De Alpha-Delta lijn van Angelo Po is hetzelfde als de GAMMA-line, maar dan groter. GAMMA-apparatuur heeft een diepte van 700 mm en de Alpha-Delta-apparatuur heeft een diepte van 900 mm.

Bij Angelo Po heeft de ondernemer ook de mogelijkheid een eigen ontwerp te laten produceren. De ondernemer kan kiezen uit het grote assortiment aan keukenapparatuur en kan zelf een heel kookeiland naar eigen inzicht inrichten. Hier hoort uiteraard ook de onderbouw en inbouw bij. Alle gekozen apparatuur wordt samengevoegd zonder naden of randen.

Magnetronovens

In de wereld van fastfood en snacks wordt steeds meer gebruik gemaakt van diverse soorten ovens. Het is al lang geen must meer om alle snacks in het frituurvet te gooien. De oven is een gezondere manier van het bereiden van voedsel. De bereiding duurt echter wel iets langer, maar de ondernemer hoeft geen vet meer te vervangen of aan te schaffen. In de nieuwere keukens wordt veel gebruik gemaakt van de magnetronovens van Wirlpool en Sanyo. Wirlpool is een bekend topmerk en blijft ook niet achter met de productie van keukenapparatuur. De combinatieovens van Wirlpool zijn voorzien van een grill en hete lucht. Daarnaast zijn deze ovens te gebruiken in zeven tot negen vermogensstanden en zijn de producten ijzersterk. De GM-serie van Wirlpool is perfect voor langdurig en intensief gebruik in de horeca. Deze producten staan bekend om de sterke kwaliteit en het onderhoudsvriendelijke ontwerp.

De magnetronovens van Sanyo zijn stuk voor stuk verschillend in afwerking en kwaliteit. Sanyo biedt niet alleen ovens van de beste kwaliteit en de sterkste vormgeving voor drukke horecagelegenheden, maar bieden ook ovens voor minder intensief gebruik. De compacte krachtpatsers van Sanyo zijn kwalitatief sterk, bieden Multi-meal en meer fase koken en zijn te verkrijgen in verschillende afmetingen en ontwerpen. Deze producten zijn makkelijk in gebruik en nemen niet al te veel ruimte in beslag.

Koel- en vrieskasten

Snackbars en fastfoodketens maken veel gebruik van bevroren voedsel. Daarom is het ook belangrijk een betrouwbare vrieskast aan te schaffen. De koel- en vrieskasten van Gram worden omschreven als de beste combinaties binnen Nederland. Gram levert koel- en vriesinstallaties en koel/vriescombinaties. Veel kleinere ondernemingen hebben een gebrek aan ruimte door de uitgebreide kook- en bakapparatuur, welke uiteraard het belangrijkst is. De koel- en vriesapparatuur van Gram is dan ook te verkrijgen in vele soorten en maten. Voor kleinere gelegenheden zijn de onderbouw- en inbouwsystemen erg handig. Deze installaties bieden voldoende ruimte voor een gemiddelde voorraad en nemen niet al te veel ruimte in beslag, aangezien deze verwerkt kunnen worden tussen of onder de overige apparatuur. Grotere gelegenheden hebben vaak ook een grotere voorraad en hebben niet genoeg aan een in- of onderbouw koel- en vriessysteem. Voor deze ondernemers zijn er natuurlijk de grote installaties te krijgen bij Gram.

Naast de koel- en vriesinstallaties voor de voorraad biedt Gram ook koelkasten met een glazen deur. Deze koelkasten worden steeds meer gebruikt in snackbars en fastfoodketens om de drankjes in te koelen en tegelijkertijd mooi te presenteren. Alle installaties en systemen van Gram worden uitgevoerd in RVS.

Koelvitrines

Zeker in een snackbar is de koelvitrine erg belangrijk. Het is niet alleen nuttig voor zowel de klant als de werknemers, maar het dient in zekere zin ook als visitekaartje voor de onderneming. Koelvitrines zijn er in vele verschillende soorten en maten, dus geschikt voor gebruik in diverse horecagelegenheden, als snackbars, fastfoodketens, pizzeria’s en shoarmatenten. De kwaliteit van de koelvitrine is ook erg belangrijk. Verschillende producten in een vitrine moeten goed van elkaar gescheiden blijven zonder dat er teveel ruimte ongebruikt blijft. Om condens op het glas te voorkomen is een goed intern verwarmingssysteem ook erg belangrijk. Controlepanelen met automatische ontdooiing, werkbladen aan de achterzijde, steunen aan de voorzijde, een toonbank op de bovenkant, schuifdeuren, verlichting en energiebesparende systemen behoren allemaal tot de mogelijkheden. Koelvitrines zijn er in vele ontwerpen en kunnen vaak aangepast worden op de wensen en de omgeving van de ondernemer. Zo is in de ene gelegenheid een hoekvitrine mooier en functioneler, terwijl de andere gelegenheid beter een rechthoekige koelvitrine kan gebruiken. Vooral in snackbars worden veel soorten vitrines gebruikt van Cronos, Aruba, Vision en Curacao. De grotere varianten in dit assortiment zijn ook uitstekend te gebruiken in pizzeria’s of shoarmatenten. De grootste koelvitrines worden echter over het algemeen alleen in onder andere slagerijen, kaaswinkels en groentewinkels gebruikt en niet in fastfoodketens, gezien de omvang van het systeem.

Milkshakes en ijs

De vitrines voor verpakt ijs, zelfgemaakt ijs en schepijs zijn kleiner dan de koelvitrines voor de snacks. De vormgeving komt vaak wel op hetzelfde neer, hoewel de indeling van elkaar verschilt. De vitrines voor verpakt ijs hebben diepe, smalle vakken en in de meeste gevallen twee schuifdeuren. Deze modellen zijn er ook met een klep aan de bovenkant. Voor het schepijs en zelfgemaakt ijs zijn de vitrines langwerpiger en minder diep, waardoor ze meer ruimte innemen. Zo kunnen de standaard ijsbakken makkelijk in het systeem geplaatst worden. Het zelf produceren van ijs in diverse smaken wordt steeds populairder. IJs maken is niet moeilijk en de ijsmachine neemt niet veel ruimte in beslag. Daarnaast kan de ondernemer experimenteren met verschillende smaken om uiteindelijk een uniek assortiment te kunnen bieden. De ijsmachines die tegenwoordig veel worden gebruikt zijn vaak nog kleiner dan een combimagnetron en dus overal te plaatsen. Ook softijs blijft het altijd goed doen, ook in de snackbars en fastfoodketens. De meeste machines zijn inmiddels zo aangepast dat er ook meerdere smaken softijs uit getapt kunnen worden. De chocolade, disco of nootjes zijn nog altijd erg populair en met behulp van de machine kan de ondernemer ook zelf zijn milkshakes of yoghurtshakes maken. Vooral yoghurtshakes worden steeds populairder, natuurlijk wel vooral in de zomer.

Hygiëne

Alle ondernemers die ook maar iets te maken hebben met levensmiddelen zijn verplicht zich aan de sociale hygiëne te houden. Hiervoor dienen zij uiteraard papieren voor te halen. Zeker in fastfoodketens, pizzeria’s, snackbars en shoarmatenten is het erg belangrijk dat er ook tussendoor goed opgeruimd en schoongemaakt wordt. Deze ondernemingen hebben vaak, in tegenstelling tot restaurants en hotels, een open keuken of een gedeeltelijk open keuken. Hierdoor is het niet gepast alleen aan het einde van de dag alles schoon te maken om de volgende dag schoon te beginnen. Het is niet alleen noodzakelijk dat het personeel mee werkt aan een schone werkomgeving, maar het is juist om deze reden ook erg belangrijk te kiezen voor onderhoudsvriendelijke installaties en systemen. In de keukens van snackbars en fastfoodketens wordt veelal gebruikt gemaakt van witte apparatuur en RVS.

RVS kan niet zomaar met elk middel en elk doekje schoongemaakt worden. Hier zijn speciale middelen voor om vlekken tegen te gaan. Een gewone doek laat vlekken achter en ook schoon water laat sporen na op RVS. Daarentegen ziet RVS er wel mooier uit, het straalt kwaliteit uit en toont minder snel vuil dan op een witte ondergrond. Witte apparatuur kan wel met een sopje schoongemaakt worden en laat geen zichtbare (water)vlekken achter. Voor de ondernemer is het dus erg belangrijk een weloverwogen beslissing te nemen over de materialen welke in de keuken gebruikt gaan worden en wat het beste bij de werkwijze past.

Meest gegeten snacks en fastfood

Nederlanders zijn gek op snacks en fastfood. Jaarlijks wordt er per huishouden gemiddels 9,1 kilo patat gegeten. Het gewone patatje met mayonaise blijkt toch nog steeds op nummer 1 te staan als het gaat om populairste snack. De kroket en de frikadel staan ook al jaren in de top tien, hoewel de frikadel speciaal meer gegeten wordt dan de ‘kale’ frikadel. Kaassoufflés, gehaktrollen en kipcorns doen het erg goed. Hamburgers en raspatat worden steeds meer besteld en de gehaktballen en de mexicano steeds minder.

Ook de saus bij de bestelling is natuurlijk erg belangrijk. Mayonaise is nog altijd het populairs, gevolgd door ketchup en pindasaus. Over de pindasaus zijn de meningen vaak verdeeld, gezien veel ondernemers deze zelf maken en de kwaliteit erg verschilt. Curry wordt steeds minder gebruikt, terwijl ‘aparte’ sausjes meer in trek zijn. Aparte sausjes zijn de sausjes die nieuw zijn in de snackbars. Dit zijn voornamelijk sausjes die door de ondernemers zelf gemixt worden. Deze sausjes krijgen dan ook vaak de naam van de onderneming, de streek of een naam die verzonnen is. Voorbeelden hiervan zijn Joppiesaus, Tjabbassaus, Fopsaus, Killersaus en Spotsaus.

Slowfood

Door de steeds groter wordende populariteit van fastfood is er een organisatie opgericht die zich inzetten voor gezond voedsel. Deze vereniging, SlowFood Nederland, zet zich in voor eerlijk, gezond en lekker eten. Toch kan deze organisatie vooral de jongeren nog niet overtuigen dat gezond eten ook lekkerder kan zijn dan een snelle vette hap. Snacks, pizza’s, shoarma en hamburgers blijven het favoriete voedsel van de jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Daarnaast worden de snackbars en fastfoodketens relatief vaker bezocht door jongens dan door meisjes en zeker ook bij zakenmannen zijn de grotere ketens erg populair. Kinderen vinden de multinationals spannender en leuker om naartoe te gaan, terwijl de volwassenen liever een gewoon patatje halen bij de snackbar. Vooral bij jonge, samenwonende, stelletjes zijn de pizzeria’s erg in trek, vooral door de thuisbezorgservice. Shoarmatenten zijn vooral populair bij jongeren die na een heftige avond stappen trek hebben gekregen. Over het algemeen zijn de shoarmatenten ook het langst open in de nacht. De gemiddelde snackbar sluit de deuren om 22.00 uur, de grotere fastfoodketens om 00.00 uur, pizzeria’s sluiten meestal de deuren tussen 00.00 en 01.00 uur en de shoarmatenten blijven als snel tot 02.00 uur geopend.
© 2009 - 2024 Nico80, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Snacks uit de frietpan: KrokettenBijna elk gezin in Nederland heeft wel een frietpan in huis. Naast de friet die hierin wordt gebakken, worden er ook ste…
Fastfood centrum Dordrecht: snackbars, broodjeszaken en meerFastfood centrum Dordrecht: snackbars, broodjeszaken en meerZeg je frikandel dan zeg je Dordrecht. Veel mensen weten het niet maar de frikandel en ook de mexicano zijn Dordtse uitv…
Aantal calorieën in snacks uit de frituurAantal calorieën in snacks uit de frituurLekker, een snack nemen uit de frituur, zoals een bitterbal, frikadel of kroket. Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk i…
Hoe gezond is McDonald’sDe McDonald’s wie kent deze fastfoodketen niet? McDonald’s heeft in 119 landen meer dan 34.000 restaurants. Meer dan 70%…

De Friese keukenFriesland associëren veel mensen met schaatsen, zeilen en misschien zelfs met fierljeppen. Friesland biedt echter veel m…
Is biologisch eten gezonder?Is biologisch eten gezonder?Tegenwoordig zijn er steeds meer supermarkten die biologische producten opnemen in hun assortiment. Er zijn zelfs aparte…
Nico80 (28 artikelen)
Gepubliceerd: 28-04-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.