InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Invriezen van levensmiddelen

Invriezen van levensmiddelen

Invriezen van levensmiddelen Invriezen van levensmiddelen. Hoe doe je dat? Welke verpakking gebruik je? Wat is het effect van invriezen op houdbaarheid, smaak en vitamines. Lees er hier alles over.

Invriezen weer volop in de belangstelling

Ergens een groep ontevreden melkboeren die staken, voedselprijzen die de pan uitrijzen en plotseling is invriezen weer helemaal actueel! Maar wat kan je eigenlijk allemaal in de vrieskist bewaren? En waar moet ik bij het ontdooien op letten?

Wat gebeurt er met voedsel in de diepvriezer?

Na invriezen wordt de groei van micro-organismen onderbroken. Micro-organismen zijn in alle voeding aanwezig en zorgen ervoor dat het na een bepaalde tijd bederft.

Wat kan ik allemaal invriezen?

Bijna alles eigenlijk: vlees, vis, gebak, fruit, kant-en-klare gekookte gerechten. Bij zuivelproducten hangt het van het vetgehalte af. Room en boter bijvoorbeeld, kan je zonder problemen invriezen. Melk met een laag vetgehalte daarentegen kan tijdens het ontdooien vlokken. Voor groenten geldt: vooraf blancheren, dat wil zeggen kort in kokend water voorkoken. Zo zorg je ervoor dat groenten hun voedingswaarde behouden.

Belangrijk: de levensmiddelen moeten er goed uitzien, goed smaken en goed ruiken voordat je ze in de vriezer doet! Optimale invriestemperatuur: - 18 ° C.

Wat ik niet in de diepvries kan bewaren?

Waterrijke voedingsmiddelen zoals druiven, sla en appelen zijn niet geschikt om in te vriezen. Net zo min als rauwe eieren en yoghurt, omdat die bij het ontdooien kunnen vlokken.

Wanneer worden ingevroren levensmiddelen slecht?

Dat hangt van de soort levensmiddelen af:
  • vlees kan drie tot twaalf maanden in de vriezer blijven;
  • vis daarentegen maar vier maanden;
  • brood en zuivelproducten tot drie maanden;
  • groenten afhankelijk van het type zes tot twaalf maanden;
  • bij fruit is dit acht tot twaalf maanden.

Verliezen diepvriesproducten na verloop van tijd hun voedingsstoffen

Ja, soms. Mineralen als magnesium (in brood en witte bonen) of calcium (in melk), blijven intact. Sommige vitamines echter gaan verloren. Vitamine C neemt bij -20 graden in zes maanden tijd met 40 procent af (vooral in aardbeien, sinaasappelen, broccoli en rode paprika's voorkomend). Bij vitamine B1 (bv. in varkensvlees, erwten) is dat in zes maanden ongeveer 20 procent. Voor vitamine B6 (kip, rijst, maïs) slechts acht procent.

En vreemd: wordt het voedsel bij - 30 graden en kouder opgeslagen dan blijft het vitamine-gehalte intact!

Hoe koud kan mijn diepvries worden?

Dat kan je herkennen aan de sterren op de vrieskast of -kist. Een vrieskast met één ster kan tot -6 graden geregeld worden. Voor twee sterren is dat -12 graden, bij drie sterren -18 graden, bij vier sterren onder -18 ° C.

Waarin kan je levensmiddelen het beste invriezen?

Diepvrieszakjes, aluminiumfolie, kunststof bakjes of koudebestendig glas. Belangrijk is dat het luchtdicht en in kleine porties gebeurt. Zo hebben bacteriën geen kans!

Folie en zakjes moeten na gebruik meteen worden weggegooid. Kunststof bakjes en glazen, dient men voor hergebruik grondig schoon te maken!

Gaat de smaak verloren door invriezen?

Wetenschappelijk is dat niet bewezen. Maar iedereen die ooit verse aardbeien heeft gegeten, weet dat die anders smaken dan ontdooide aardbeien. Net zoals verse levensmiddelen vaak beter smaken dan die welke enkele dagen oud zijn. In het algemeen geldt: hoe langer iets is ingevroren, des te meer verliest het aan vitaminen en ook aan smaak.

Waarop letten bij het ontdooien?

Op de eerste plaats dat de groei van de micro-organismen zich weer voortzet. Daarom moet je groenten niet voorontdooien, maar rechtstreeks in bevroren toestand in de pan doen. Vreemd genoeg raken wortelen veel sneller gaar wanneer ze bevroren zijn.

Fruit moet op kamertemperatuur of in de magnetron ontdooien, bakwaren in de oven, vis en vlees afgedekt in de ijskast.

Belangrijk: Het dooivocht van gevogelte moet u weggieten. Er bestaat salmonellagevaar.

Wat mag ik na het ontdooien opnieuw invriezen?

Hiervoor geldt hetzelfde als voor het invriezen van verse levensmiddelen: het moet er nog goed uitzien, goed smaken en goed ruiken!

Kan ijs bederven?

Nee, zolang je vers leidingwater gebruikt, bestaat er geen risico! Extra tip: als het snel moet gaan, neem dan voor ijsblokjes warm water. Het bevriest onder dezelfde externe omstandigheden sneller dan koud water.
Gerelateerde artikelen
Invriezen van kruiden en fruitWaar moet u opletten als u kruiden of fruit in gaat vriezen? Wat moet de kwaliteit van de voedingsmiddelen zijn, wat is…
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Een diepvriezer kopenEen diepvriezer kopenWanneer je een diepvriezer wilt kopen, dan moet je aandacht aan een aantal belangrijke eigenschappen besteden die een ro…
Diepvriezer is zinloze energieverspiller uit vorige eeuwDiepvriezer is zinloze energieverspiller uit vorige eeuwHeb je nog steeds die ouderwetse energieverspillende diepvriezer in huis, terwijl er alleen maar nadelen te bedenken zij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Invriezen van levensmiddelen"

Reacties

Marja Hopman, 02-07-2017 15:17 #6
Kan ik aioli invriezen?

W. C. J. Delsing-Hendriksen, 07-02-2017 11:12 #5
Kan ik belegde broodjes invriezen met bv. ham, kaas, filet americain?

Chris Kemperman, 12-06-2014 19:58 #4
Waarom staat er in dit artikel vraag en antwoord: "Wat mag ik na het ontdooien opnieuw invriezen?
Hiervoor geldt hetzelfde als voor het invriezen van verse levensmiddelen: het moet er nog goed uitzien, goed smaken en goed ruiken!Invriezen van groente, vlees en fruit' Terwijl er in een ander artikel(Invriezen van groente, fruit en.) staat dat je nooit iets na ontdooien opnieuw moet invriezen… dat spreekt elkaar nogal tegen. Misschien goed om dat te nuanceren.

Van der Stap, 19-05-2014 15:57 #3
Kan ik spekjes in de vriezer doen? Reactie infoteur, 19-05-2014
Ja

M., 17-08-2011 09:08 #2
Vraag: ik maak zelf sapjes van fruit en groenten. deze vries ik tot nu toe in in plastic flesjes. dit wil ik in glazen flesjes gaan doen. kan ik die dan het beste ontdooien in de koelkast?

Carla, 15-10-2009 13:43 #1
Wat is de optimale 'bewaar-temeperatuur' van reeds ingevroren producten? Moet de vriezer m.a.w. altijd op - 18 graden staan, of kan dit anders?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!