InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > E110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico's

E110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico's

E110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico's De gele kleurstof met de naam 'zonnegeel FCF' staat als E-nummer bekend onder E110. Zonnegeel FCF is een kleurstof die gebruikt wordt in sommige dagelijkse producten zoals vla van sommige merken. Nadeel van deze kleurstof is dat het behoort tot de Azo kleurstoffen en de Southampton Six. Hierdoor is het niet voor iedereen geschikt om te gebruiken.
E-NummerNaamFunctieRisico'sDieetgeschikt?
E110Zonnegeel FCFKleurstof (geel)Ja, kans op bijwerkingenJa (synthetisch)

Wat is Zonnegeel FCF?

Zonnegeel FCF is een gele kleurstof die makkelijk te gebruiken is. Alhoewel de kleurstof geïndexeerd is als de kleur geel, heeft het ook wat weg van de kleur oranje. Zonnegeel wordt geheel synthetisch gewonnen en is goed oplosbaar in water. Hierdoor is het makkelijk te gebruiken in producten maar kan het ook worden vermengd met andere stoffen.

Waarvoor wordt Zonnegeel FCF gebruikt?

Zonnegeel FCF wordt voornamelijk gebruikt voor het geel kleuren van voedsel en materialen zoals plastic en leer. De kleurstof wordt voornamelijk gebruik in snoep maar ook in toetjes. Bekende producten waarin de kleurstof verwerkt is:
  • Starmix van Haribo
  • Koekjesassortiment van Delacre
  • Disco Biscuit van Aldi
  • Boer'nvla Bitterkoekjes van de Zuivelhoeve

Wat zijn de voordelen van deze stof?

  • De kleurstof is makkelijk in gebruik doordat het makkelijk oplost in water. Bij consumptie zal het ook makkelijk door de darmen worden opgenomen.
  • De kleur is helder, hierdoor zien producten zoals snoep er aantrekkelijker uit.
  • Zonnegeel FCF kan worden vermengd met andere stoffen bijvoorbeeld met E123/amaranth. Bij vermenging met de stof amaranth kan de kleur bruin worden gecreëerd om bijvoorbeeld karamel van zijn kleur te voorzien.

Wat zijn de nadelen van deze stof?

  • Zonnegeel FCF kan niet door iedereen worden gebruikt. Zo wordt het afgeraden voor mensen met astma of kinderen die lijden aan ADHD of hyperactiviteit. Dit laatste is bepaald naar aanleiding van het onderzoek gedaan in Southampton (zie hieronder).
  • De kleurstof kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. Zo kan het zorgen voor overgevoeligheidsreacties en vochtophoping, maar ook voor huiduitslag buikpijn en misselijkheid. Testen wijzen ook uit dat schade kan worden aangericht aan de chromosomen! Per 1 juni 2013 is de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) teruggedraaid van 2,5 mg/kg naar 1 mg/kg.

Southampton Six

In 2007 is er onderzoek gedaan door de University van Southampton. Zij deden in dit jaar onderzoek naar verschillende kleurstoffen en de effecten die ze hebben op kinderen (waaronder oplettendheid). Uit de test kwamen zes kleurstoffen naar voren die nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. Zonnegeel FCF is hier één van en wordt ook afgeraden om producten die deze stof bevatten te laten consumeren door kinderen.

Azo kleurstoffen

Azo kleurstoffen zijn met name felle kleurstoffen die veroorzaken dat kinderen kunnen lijden aan hyperactiviteit en concentratieproblemen. Andere gezondheidsrisico's zijn ook verbonden aan de Azo kleurstoffen. Zonnegeel FCF behoort tot de Azo kleurstoffen.

Zonnegeel FCF is niet aan te raden om te gebruiken wegens de gezondheidsrisico's die aan de stof verbonden zijn. Producten die deze kleurstof bevatten zijn bestempeld met een waarschuwing op de verpakking. Alhoewel de kleurstof vaak voorkomt in verschillende producten, is het aan te raden om deze producten te mijden. De gezondheidsrisico's die de kleurstof met zich meebrengt, treden op na een langere tijd en zijn dus niet direct merkbaar. Let hier op bij het maken van de juiste keuze.

Lees verder

© 2015 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
E102- Tartrazine: Een 'zeer gevaarlijke' kleurstofE102- Tartrazine: Een 'zeer gevaarlijke' kleurstofHet E-nummer E102 staat voor de stof Tartrazine. Deze azo kleurstof is toegevoegd aan enkele producten en behoort tot de…
E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?E100 - Curcumine/Kurkuma: schadelijk of niet?Het E-nummer E100 staat voor de gele kleurstof gewonnen uit de Kurkuma wortel. De kleurstof is geheel plantaardig en kan…
E101 (E106) - Riboflavine: schadelijk of niet?E101 (E106) - Riboflavine: schadelijk of niet?Het E-nummer E101 (voorheen E106) staat voor de stof Riboflavine. De naam zal niet voor iedereen wat zeggen. Riboflavine…
Alle soorten E-nummers op een rijAlle soorten E-nummers op een rijE-nummers zijn toegevoegde stoffen die voedingsmiddelen onder meer houdbaar houden en kleur of smaak geven. E-nummers zi…
Fluorescentieangiografie (onderzoek bloedvaten netvlies)Fluorescentieangiografie (onderzoek bloedvaten netvlies)Met behulp van een fluorescentieangiografie, ook wel FAG-onderzoek genoemd, fotografeert de oogarts de bloedvaten van he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gemack, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnegeel_FCF
  • http://www.food-info.net/nl/e/e110.htm
  • http://www.voedingnu.nl/efsa-verhoogt-adi-kleurstof-zonnegeel-%28e110%29.244697.lynkx
  • http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e110/

Reageer op het artikel "E110- Zonnegeel FCF: een kleurstof met gezondheidsrisico's"

Reacties

H. V. D. Meijden, 12-11-2017 22:06 #3
Zonnegeel wordt ook gebruikt in medicijnen nl. Keppra 500mg, welke ik 2xdaags moet innemen tegen epilepsie.
Mvg,
H.v.d.Meijden

J. van Loon, 28-02-2017 00:49 #2
Ik vraag me af of de bijwerkingen voor altijd blijven of wordt je na een lange tijd weer " genezen " en wordt alles dan weer normaal?
Mvg,

J. Van Loon Reactie infoteur, 01-03-2017
Beste,

Dit hangt af van de de bijwerkingen. Er zijn verschillende bijwerkingen die kunnen optreden. Dit wil zeggen dat het niet per definitie zo is dat de bijwerkingen ook zullen voorkomen bij elk persoon.

De bijwerkingen die kunnen optreden kunnen aan de ene kant erg vervelend zijn maar aan de andere kant kunnen ook bijwerkingen optreden die blijvende schade veroorzaken. Hiervan zul je dan niet genezen.

Mvg.

Galideon

H. V. D. Meijden, 04-10-2016 11:10 #1
Ik moet tegen epilepsie pillen innemen, keppa 750mg, hierin zit ook Eiio, vreemd voor medicijnen. Kan het zijn dat ik door gebruik van deze pillen na verloop van tijd, na een openhartoperatie kortademig word?
Met vriendelijke groet,
H.v.d.Meijden Reactie infoteur, 05-10-2016
Goedemiddag,

Allereerst wil ik u veel sterkte wensen met uw gezondheid en de operatie.

Het is inderdaad apart dat deze stof verwerkt zit in de medicijnen. Ik kan u helaas niet met zekerheid zeggen of de stof op den duur gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Daarvoor wil ik u adviseren om dit met uw huisarts te bespreken, voor de zekerheid.

Mvg.

Galideon

Infoteur: Galideon
Laatste update: 03-06-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: E100-E180 Kleurstoffen
Reacties: 3
Schrijf mee!