InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > E101 (E106) - Riboflavine: schadelijk of niet?

E101 (E106) - Riboflavine: schadelijk of niet?

E101 (E106) - Riboflavine: schadelijk of niet? Het E-nummer E101 (voorheen E106) staat voor de stof Riboflavine. De naam zal niet voor iedereen wat zeggen. Riboflavine is een kleurstof dat zowel natuurlijk werd verkregen als tegenwoordig synthetisch wordt gecreëerd. Wat zijn de voordelen en de nadelen van deze toevoeging in ons eten? Wat zijn de belangrijkste eigenschappen en is het voor iedereen geschikt om te gebruiken? De stof wordt veelvuldig gebruikt en het is daarom wel handig om te weten wat de voor en de nadelen zijn van de stof en waarin het allemaal wordt gebruikt.
E-NummerNaamFunctieRisico'sDieetgeschikt?
E101/ E106RiboflavineKleurstof (geel)NihilJa, mits synthetisch
(Voorheen natuurlijk gewonnen. Tegenwoordig: synthetisch)

Wat is de stof Riboflavine en waaruit wordt het gewonnen?

Riboflavine is een kleurstof die zich voornamelijk bevindt in groenten, eieren, gist, lever en melk. De stof werd voorheen voornamelijk gewonnen uit melk. Dit werd echter te duur dus is er besloten over te gaan tot het synthetisch creëren van de stof door middel van gemodificeerde bacteriën.

Wat is de functie van Riboflavine?

Zoals eerder aangegeven, is de Riboflavine een kleurstof die natuurlijk of tegenwoordig synthetisch wordt gewonnen. De kleurstof is geel en wordt vooral gebruikt voor het kleuren van toetjes en slasaus. Voorbeelden van producten waarin de toevoeging E101 - Riboflavine zicht bevindt zijn de Koninginnensoep van Cup-A-Soup en de Amandelmelk van het merk Alpro.

De voordelen

De Riboflavine is een makkelijk te gebruiken kleurstof aangezien het ook tijdens de verwerking van producten bijvoorbeeld tijdens het bakken of het koken actief blijft. De stof is namelijk hittebestendig en zodoende zal de gele kleur van het product bij verhitting niet verloren gaan.

De Riboflavine ondersteunt de energieproductie en heeft een positief effect op het metabolisme (stofwisseling). Doordat de Riboflavine nu synthetisch wordt gecreëerd, kunnen ook mensen met een lactose- of melkallergie producten gebruiken waarin deze is verwerkt. Toen de Riboflavine nog wel uit het melk werd onttrokken, was de hoeveelheid lactose al erg laag en was de kans op een allergische reactie zeer klein. Nu is de kans helemaal niet aanwezig omdat de productie geheel kunstmatig is.

De nadelen

Alhoewel de kans erg klein is, kan het zijn dat sommige mensen niet tegen Riboflavine kunnen. Zij merken dan een lichte huidirritatie in de vorm van jeuk. Verder zijn er van de toevoeging E101 geen andere nadelen bekend.

Vitamine B2

Riboflavine staat als vitamine bekend als de vitamine B2, die een belangrijke rol speel in het vormen van rode bloedcellen. Verder is het belangrijk voor de voortplanting, de huid, de schildklier, nagels en haren. Daarnaast speelt het ook een rol bij de stofwisseling en ondersteunt het de energieproductie zoals andere B-vitaminen dat ook doen. Vitamine B2 is te vinden in melk, lever en groenten zoals asperges en spinazie.

Vitamine B2-tekort

Mensen die lijden aan een vitamine B2-tekort zullen dit voornamelijk merken doordat ze huidontstekingen krijgen en te maken krijgen met vermoeidheidsklachten, keelpijn en glossitis (tongontsteking). Klachten zoals lichtovergevoeligheid en andere vormen van huiduitslag kunnen hiermee gepaard gaan. Uit een bloedtest zou kunnen blijken dat het hemoglobinegehalte erg laag is. Dit is erg gevaarlijk want de hemoglobine (de rode kleurstof in het bloed) zorgt ervoor dat het zuurstof rond het lichaam getransporteerd wordt, van de longen naar andere cellen in het lichaam.

Een tekort aan vitamine B2 kan worden veroorzaakt door alcoholisme of ondervoeding. Het is dan belangrijk om dit tekort zo spoedig mogelijk weer aan te vullen door vitamine B2-rijke producten te eten en dit aan te vullen met preparaten.

De toevoeging E101- Riboflavine is synthetisch en ongevaarlijk met een kleine kans op huidallergieën voor mensen die hier gevoelig voor zijn.

Lees verder

© 2015 - 2019 Galideon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Extra vitamine B2  aanbevolen hoeveelheid en overdosisExtra vitamine B2 aanbevolen hoeveelheid en overdosisRiboflavine of lactoflavine maakt deel uit van een groep van minstens twaalf B-vitaminen. Niet alle vitaminen uit dit 'c…
Solgar: vitamine B-complex van SolgarSolgar: vitamine B-complex van SolgarVitamine B complex kent talloze functies voor het lichaam. Zo is het betrokken bij de stofwisseling van elke lichaamscel…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Riboflavine
  • http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b2/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/riboflavine.aspx
  • http://www.food-info.net/nl/e/e101.htm
  • http://www.e-nummers.info/op-nummer/e100-e199/
  • http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e101/

Reageer op het artikel "E101 (E106) - Riboflavine: schadelijk of niet?"

Infoteur: Galideon
Laatste update: 25-06-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Special: E100-E180 Kleurstoffen
Schrijf mee!