InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Tips voor een leuke picknick

Tips voor een leuke picknick

Tips voor een leuke picknick Het is weer bijna zomer en dat betekent dat we er weer graag op uit gaan. En picknicken is weer helemaal in. In dit artikel vindt u een aantal leuke tips voor een gezellige picknick voor het hele gezin. Welke hapjes neemt u allemaal mee en waar gaat u naar toe? En natuurlijk; wat moet u allemaal voorbereiden? Heel eenvoudig en zo geniet het hele gezin van deze picknick. Wat is er nou lekkerder dan op een kleedje buiten eten en in het zonnetje, genieten van de door jezelf gemaakte broodjes en salades? Picknicken is weer hartstikke cool! Deze zomer ga je gezellig picknicken in de natuur. Gezellig, gemakkelijk en u hoeft niet te reserveren.

Een goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is ook voor een picknick het halve werk. Maak daarom een goede planning. Bedenk eerst welke hapjes u wilt meenemen. Als u iets wil bakken of koken, doe dat dan op tijd, zodat het ruim de tijd heeft om af te koelen. Verzamel al de spullen die u wilt meenemen naar de picknick en doe het al vast in de mand of tas. Als laatste doet u de lekkernijen er bij. Bedenk met de kinderen ook een aantal leuke spelletjes of activiteiten die u tijdens de picknick kunt doen.

Waar doet u het in?

Het makkelijkste is natuurlijk een echte picknickmand, maar die heeft niet iedereen. Dus kunt u die ook eenvoudig zelf maken. Stop de spullen in een grote rieten mand en doe er een theedoek over. Maar u kunt het natuurlijk ook in een mooie tas doen.

Welke lekkernijen gaan er mee?

Smaken verschillen en zo kan een picknick naar eigen smaak worden ingevuld. Sommige mensen houden ervan om verschillende soorten broodjes mee te nemen. Maar u kunt ook juist veel meer kleinere hapjes meenemen. Hieronder vindt u een aantal ideeën om de picknickmand naar eigen smaak te vullen.
  • bak kleine pannenkoekjes die u oprolt en vastzet met een prikker
  • kleine krentenbolletjes of ander broodjes
  • (koude) gehaktballetjes of kipkluifjes
  • bak kleine pizza’s naar eigen smaak
  • maak diverse wraps naar eigen smaak
  • sandwiches met eiersalade
  • verse fruitsalade
  • verse groentesalade
  • stokbrood met kruidenboter
  • bladerdeeg-hapjes
  • knakworstjes
  • muffins of cupcakes
  • kleine puntjes appeltaart

Zoek een geschikte plek

Bedenk van te voren wat u een leuke plek vindt om te picknicken. Vaak denkt u als eerste aan het bos of het strand. U kunt ook kiezen voor een plekje in de buurt van een speeltuin of een veld waar de kinderen tussendoor nog even kunnen spelen. Als u meer tijd heeft en nog niet zoveel honger, kunt u ook eerst nog een fietstocht uitzetten met als eindstation; de picknickplaats.

Wat moet u zeker niet vergeten

Naast de broodjes en lekkernijen moet u de volgende dingen niet vergeten mee te nemen.
  • bordjes, bestek en bekers (handig als het van plastic is)
  • een picknickkleed om op te zitten
  • (eventueel) parasol
  • servetten
  • washandje en handdoek om handen te wassen
  • vuilniszak voor het afval
  • iets om u en de kinderen te vermaken (spelletjes, boekjes of een bal)
  • fototoestel
  • fakkels
  • lampionnen om het gezellig te maken

Geniet

Maak er een feest van en geniet. Laat vooral de kinderen meedenken en voorbereiden. Ze hebben meestal de grootste schik als ze zelf iets mogen klaarmaken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips voor een leuke picknick"

Infoteur: Mk18
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!