InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Kwaliteitssystemen binnen Nederland

Kwaliteitssystemen binnen Nederland

Kwaliteitssystemen binnen Nederland Het is erg belangrijk dat er kwaliteitssystemen zijn in de voedingsmiddelenindustrie. Elk voedingsbedrijf in Nederland moet verplicht voldoen aan de strenge eisen van het HACCP systeem.

Kwaliteitssystemen binnen Nederland

Met een kwaliteitszorgsysteem worden op papier afspraken vastgelegd over de manier van werken binnen een bedrijf. Alle kwaliteitssystemen moeten controleerbaar zijn, bedrijven krijgen een certificaat afgegeven door instanties, certificerende instellingen. Een kwaliteitssysteem is opgebouwd uit verschillende onderdelen;
  • Kwaliteit managementsysteem
  • Bedrijfsomgevingseisen
  • Productbeheersing
  • Procesbeheersing
  • Personeel

Al deze onderdelen hebben hun eigen afspraken. Voor het ontvangen van een certificaat, moet een bedrijf voldoen aan deze afspraken.

Kwaliteitssystemen kunnen ook zorgen voor tegenwerking. Als eerste is het mogelijk dat er een minder flexibele organisatie ontstaat door te veel procedures. Als de procedures en werkinstructies goed opgesteld zijn, kan men flexibel handelen en blijft er ruimte voor eigen initiatief. Een ander valkuil wat men tegen kan komen is, tegenwerking van medewerkers. Zij kunnen de kwaliteitszorgsystemen ervaren als iet wat hen is opgelegd, waardoor de werksfeer een andere wending zal nemen.

Certificering en goede kwaliteitszorgsystemen is een grote investering. Maar het blijkt, dat er een betere opbrengst wordt geleverd, het zorgt voor een goed gestructureerde organisatie en de uitval minder wordt. Hieruit blijkt dat de kwaliteitszorgsystemen een goede investering zijn.

In Nederland hebben we de volgende kwaliteitssystemen

HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point System)

In artikel 30 van de warenwetregeling Hygiëne en Levensmiddelen wordt elk bedrijf dat met levensmiddelen werkt, verplicht om de werkwijze zodanig in te richten dat er een systematische manier is om de veiligheid te waarborgen van alle producten. Dit bewakingssysteem moet worden opgesteld aan de hand van het HACCP-systeem.

GMP (Good Manufacturing Practices)

GMP is een productie gerelateerde kwaliteitszorgbenadering die voornamelijk in de voedingsmiddelen, farmaceutische en gezondheidsmiddelen industrie wordt toegepast tijdens de productiefase. Er worden voornamelijk eisen gesteld aan werkwijzen en bedrijfsinrichting.

GFSI (Global Food Safety Initiative)

Het GFSI is door belangrijke retailondernemingen opgericht om de wereldwijde voedselveiligheid te vergroten. Samen zorgen zij voor voedselveiligheidsnormen, een waarschuwingssysteem en meer voorlichting voor de consument.

ISO 9000/22000

ISO 9000 zijn standaarden voor kwaliteitszorg en kwaliteitsborging in industriële- en dienstverlenende bedrijven. ISO 9000 beschrijft welke onderdelen een kwaliteitssysteem moet bevatten. ISO 22000 is specifiek ontwikkeld voor de voedingssector. ISO 22000 is gericht op alle schakels in de voedselketen. Hierin worden eisen gesteld aan het managementsysteem voor voedselveiligheid.

BRC (British Retail Consortium)

Grote Britse supermarkten hebben samen eisen opgesteld aan leveranciers van levensmiddelen. Een leverancier kan met een certificaat voldoen aan de eisen van afnemers en wordt de stroom van auditoren minder.

Global-GAP

Een 26-tal Europese supermarktorganisaties hebben gezamenlijk voorschriften opgesteld waaraan telers en producenten zich moeten houden, om aan de wensen en eisen van de consument naar meer voedselveiligheid te voldoen.

QS (Qualität und Sicherheit)

QS is door de Duitse levensmiddelenindustrie opgezet als tegenhanger van Global-GAP. QS is opgezet om de consument zekerheid en kwaliteit te geven over de herkomst van vlees. Het QS-systeem eist kwaliteitscontrole over de hele keten. Voor de groente- en fruitsector eist het QS-systeem ook een kwaliteitscontrole over de hele keten.

Hygiëne codes

In artikel 30 van de Warenwetregeling Hygiëne van levensmiddelen, staan de hygiënecodes. Deze worden door de branche- en sectororganisaties vastgesteld, zodat een bedrijf aan de eisen van een wetgever kan voldoen.

SQF (Safe Quality Food)

Het doel van SQF is ketenbeheersing. Het is gebaseerd op HACCP voor voedselveiligheid en het kwaliteitsmanagementsysteem ISO. Het stuurt de voedselveiligheid en productkwaliteit en stimuleert continue verbeteringsstrategieën.

IKB (Integrale Keten Beheersing)
IKB-systemen geven garanties over kwaliteit, herkomst en manier van produceren. Het systeem bevat de registratie van vee in alle stadia van de vleesproductieketen.
© 2013 - 2019 Isolde, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
HACCP, Hazard Analysis Critical Control PointsHACCP, Hazard Analysis Critical Control PointsWat betekent HACCP, dit staat voor Hazard Analysis Critical Control Points, het betekend in het nederlands het analysere…
HACCP in de praktijkHACCP in de praktijkVoedselveiligheid is erg belangrijk. Om deze veiligheid te kunnen waarborgen is de HACCP methode ontwikkeld. Lees hier h…
Global Warming - opwarming van de aardeGlobal Warming - opwarming van de aardeDe opwarming van de aarde betekent dat er een stijgende lijn is te zien in de temperatuur van de aardatmosfeer en de aar…
Global Bodyweight Training - Zware spierkrachttrainingGlobal Bodyweight Training - Zware spierkrachttrainingGlobal Bodyweight Training is een trainingsconcept ontwikkeld door Mike Fitch. Mike Fitch is een fitness instructeur die…
Een bedrijf beginnen: Nederlandse Voedsel en WarenautoriteitEen bedrijf beginnen: Nederlandse Voedsel en WarenautoriteitAls iemand een bedrijf in Nederland wil beginnen, dan moet het bedrijf worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel e…
Bronnen en referenties
  • AgriHolland, 2011

Reageer op het artikel "Kwaliteitssystemen binnen Nederland"

Infoteur: Isolde
Gepubliceerd: 11-07-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!