InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > Rumcocktails: Mojito

Rumcocktails: Mojito

Deze verfrissende Cubaanse cocktail helpt je in een exotische sfeer te komen! Samen met de daiquiri was de mojito Hemingway's meest geliefde cocktail.

Ingrediënten

  • Sap van een halve of hele citroen (volgens smaak). Je kan ook limoen gebruiken.
  • 60ml rum. Witte Havana-rum of Bacardi worden het meest aangeraden. Je kan de hoeveelheid wijzigen naargelang de sterkte die je wil bekomen. Sommigen maken de mojito met slechts 30ml rum.
  • Één of twee koffielepels rietsuiker of gewone suiker. Je kan ook (riet)suikersiroop gebruiken.
  • 6 blaadjes munt of een munttakje
  • Ijs
  • Soda, spuitwater of tonic

Werkwijze

Gebruik een glas dat bij voorkeur niet te hoog is.
Doe er de munt en de suiker in en plet deze. Probeer om de muntblaadjes te pletten zonder ze evenwel te veel te beschadigen.
Doe het ijs in het glas.
Giet de rum in het glas en vermeng alles goed.
Doe het gefilterde citroensap en het spuitwater in het glas en roer nog even alles om.
Serveer met een rietje en een muntblaadje ter decoratie.

Tip: Serveer met een roerstokje zodat je gasten eventueel zelf nog naar smaak de munt kunnen pletten.

Weetjes

Gebruik geen gemalen ijs en vermijd dat er citroen- of limoenpulp in het glas terecht komt. Dit kan wel bij een caipirinha, maar hoort niet thuis bij een mojito. De mojito zou ontstaan zijn in Havana in de jaren 30. Naast de daiquiri was de mojito Heminway's meest favoriete cocktail.

Lees verder

© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rumcocktails: Mojito"

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 19-08-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Schrijf mee!