InfoNu.nl > Eten en Drinken > Cocktails > De Singapore Sling: cocktail met gin en kernsenbrandy

De Singapore Sling: cocktail met gin en kernsenbrandy

De Singapore Sling: cocktail met gin en kernsenbrandy Zoete herinneringen aan die vakantie in Singapore? Of gewoon een spectaculaire nieuwe cocktail proberen? Misschien is de Singapore Sling wel iets voor je. De cocktail werd al in de jaren 10 van de vorige eeuw bereid in het Raffles Hotel in Singapore. De cocktail bevat gin, kersenbrandy, cointreau, DOM Bénédictine, grenadine, ananassap, citroensap en een klein scheutje Angostura. Hoe sterk je de cocktail maakt is afhankelijk van hoeveel club soda je toevoegt.

De Singapore Sling cocktail

De Singapore Sling is een cocktail die is uitgevonden door Ngiam Tong Boon voor het Raffles Hotel in Singapore, ergens tussen 1910 en 1915. De recepten die gepubliceerd zijn in artikelen over het Raffles Hotel voor 1970 verschillen nog al van de recepten zoals we ze nu vaak teruglezen. Er waren ook verschillende Singapore Sling-recepten in omloop. Terwijl het recept dat in de stad Singapore gebruikt werd vaak veranderde, is de cocktail in het oorspronkelijke Raffles Hotel altijd hetzelfde gebleven. In het originele recept stonden genoemd gin, kersen brandy en Benedictine (meestal in gelijke delen). Het drankje werd geschud en in een glas geschonken, en dan naar eigen smaak aangevuld met club soda.

Het huidige recept van het Raffles Hotel is een enigszins gemodificeerde versie van het origineel, waarschijnlijk aangepast door Ngiam Tong Boon's neef. De Singapore Sling wordt geschonken op alle vluchten van Singapore Airlines, en het is zelfs voor iedereen in alle klassen gratis! Het drankje is een soort van nationale trots. Een van tevoren gemixte Singapore Sling in het Raffles Hotel in Singapore kost zo'n 13 a 14 dollar, natuurlijk afhankelijk van de dollarkoers.

Ingrediënten

Als je zelf een Singapore Sling wilt bereiden dan heb je daarbij de volgende ingrediënten nodig:
  • 8 delen gin
  • 4 delen Heering Cherry likeur (kersen brandy)
  • 1 deel Cointreau
  • 1 deel DOM Bénédictine
  • 2 delen grenadine
  • 16 delen ananassap
  • 6 delen vers citroensap
  • 1 klein scheutje Angostura

Bereidingswijze

Doe alle ingrediënten in een cocktail shaker en vul het aan met ijsblokjes. Goed Schudden. Schenk de inhoud in een highball glas. Werk als je het helemaal af wilt maken het glas af met een schijfje ananas en een kers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zure en pittige cocktails, de ingrediëntenZure en pittige cocktails, de ingrediëntenIn alle kleuren en smaken, met of zonder alcohol, met honing, met fruit of met ijsblokjes, het gamma aan cocktails is en…
Restaurant The Raffles: Tempo Doeloe over de grenzenrecensieRestaurant The Raffles: Tempo Doeloe over de grenzenTussen het grote aanbod aan Indonesische restaurants in de 'Weduwe van Indië' Den Haag houdt The Raffles moedig stand. D…
Voor 1 euro overnachten in SingaporeSingapore Airlines geeft van 15 april tot 30 september 2009 voor 1 euro een overnachting weg in Singapore. Dit gebeurt i…
Champagne cocktailsChampagne, de koningin onder de drank. Het is lekker om puur te drinken, maar een cocktail met champagne als hoofd besta…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Singapore Sling: cocktail met gin en kernsenbrandy"

Reacties

Dax, 01-04-2008 20:21 #2
Eergisteren in de 'Long Bar' van Raffles nog 2 van die fijne drankjes op.
Ze rekenen nu Sin$ 21.00 da's Sin$ 24.70 incl. tax
Sin$ doet ongeveer 1/2?

Hypotheekinfo (infoteur), 21-02-2008 14:46 #1
Hi, Twee jaar terug nog in Raffles gedronken. Meteen verkocht. Prijs toen Singapore $ 10,50. Begrijp daarom jouw laatste zin niet (zie onderstaand)!?

Een van tevoren gemixte Singapore Sling in het Raffles Hotel in Singapore kost zo'n 13 a 14 dollar, natuurlijk afhankelijk van de dollarkoers.

Succes met het artikel.

Hypotheekinfo Reactie infoteur, 21-02-2008
Hoi,
Ik ben op internet op zoek gegaan en kwam op een prijs van rond de 13,40. Misschien is de prijs in de tussentijd omhoog gegaan, of had de bron het mis!

Groet,
Peronista

Infoteur: Dessal
Laatste update: 11-09-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Cocktails
Special: Cocktails
Reacties: 2
Schrijf mee!