InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Traditionele Spaanse recepten uit Andalusie

Traditionele Spaanse recepten uit Andalusie

Traditionele Spaanse recepten uit Andalusie Andalusie is voor de Spanjaarden bijna een continent. De rijke zeeen, vruchtbare rivieren en uitgestrekte landbouwgebieden zorgen ervoor dat de keuken zeer gevarieerd is. Er is wild, goed Iberisch vlees en de vissoorten die er te krijgen zijn, komen niet alleen uit de Middellandse zee, maar ook uit de andere kant van de Straat van Gibraltar, de Atlantische Oceaan. De producten in dit zuidelijkste deel van Spanje zijn van hoogwaardige kwaliteit en net zo gedifferentieerd als het grondgebied.

Gazpacho

Koude soep

Ingrediënten:

  • 1 kilo tomaten
  • 1/2 kleine ui
  • 1 kleine groene paprika
  • 1 kleine komkommer
  • 1 klein kopje olijfolie
  • 2 theelepeltjes azijn
  • 200 gram oude broodkruimels geweekt in water
  • knoflook
  • wat klein gesneden tomaat, paprika, komkommer en oude stukjes brood

Met de blender van de tomaten, ui, paprika, komkommer, azijn, knoflook, olie en brood een vloeibare massa maken. Indien gewenst wat water toevoegen. Omdat de soep koud geserveerd moet worden, een paar uur in de koelkast zetten. Bij het opdienen naar smaak de klein gesneden tomaat, paprika enz. toevoegen.

Soldaditos de Pavía Andaluces

Gerecht met soldaatjes van stokvis

Ingrediënten:

  • 760 gram stokvis
  • 250 gram bloem
  • 2 citroenen
  • 1 kopje brandewijn of andere sterke drank
  • 1/2 liter olijfolie
  • zoete paprikapoeder
  • saffraanpoeder
  • zwarte peper
  • 4 aardappelen
  • 500 gram sperziebonen
  • gist

Reeds ontzoute stokvis kopen. Eerst in de lengte snijden en er dan soldaatjes van maken (dus lange smalle stukken). Nog gezoute stokvis eerst 24 uur laten weken, waarbij het water driemaal ververst moet worden. Maak een marinade van olie, citroensap, zoete paprikapoeder en zwarte peper. Laat de stokvis hierin een uur staan. Dan van de volgende ingrediënten deeg maken: meel, gist, brandewijn, olie, saffraan en een beetje zout. Een paar uur laten rijzen. De aardappelen schillen en in grote plakken snijden, de sperzieboven afhalen en beide in ca 20 minuten gaar koken. Doe olijfolie in een koekenpan en haal de soldaatjes door het meel. De soldaatjes opdienen met de sperziebonen en de gekookte aardappelen.

Bizcocho

Luchtige cake

Ingrediënten:

  • 3 kopjes meel
  • 8 puntjes (smeer)kaas
  • 1 kop olie
  • 1 citroen yoghurt
  • 3 eiren
  • 1 zakje gist

Doe alles in een kom en roer net zo lang tot het beslag glad is. Doe het mengsel in een cake- of springvorm en zet het 45 minuten in de oven op 180 graden.
© 2009 - 2019 Frederika, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Traditionele Spaanse recepten uit Andalusie"

Infoteur: Frederika
Gepubliceerd: 31-12-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!