InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Raclette, een Zwitsers gerecht

Raclette, een Zwitsers gerecht

Raclette is een nationaal gerecht van Zwitserland. Heerlijk tijdens de koude winteravonden met vrienden racletten. Raclette is een gerecht met speciale raclettekaas, gemaakt voor dit gerecht. Wat het precies is, hoe het te werk gaat en extra's vindt je in dit artikel.

Wat is raclette

Raclette komt van het Franse ‘râcler’, wat schaven of schrapen betekent.
Het is gezellig tafelen onder het genot van een gerecht met heerlijke kaas en een drankje.

Hoe werkt het

Een ronde (raclette) kaas wordt doormidden gesneden. Deze wordt op een raclettestandaard geplaatst en verwarmd bij een vuur of bij een speciale racletteoven. Na een tijdje is de kaas gesmolten en wordt het afgeschraapt.

Hoe het wordt geserveerd

De gesmolten kaas wordt afgeschraapt met een mes en op een bord geschept. Daarbij worden gekookte aardappels (met schil), augurken en zilveruitjes geserveerd. Op tafel staat een schaal met een paar soorten ham, salami en rookvlees, wat ook heerlijk te combineren is met de raclettekaas.
Als extra staat er stokbrood op tafel. In het algemeen drinkt men er witte wijn of thee bij.

Vroeger

Vroeger verbleven de herders in de bergen bij hun vee. Het enige wat zij bij zich hadden bloem, voor het brood bakken, kaas en vlees. Het water en de melk was niet zo moeilijk om te verkrijgen.
De kaas werd gesmolten boven het vuur en als het gesmolten was, werd dit afgeschraapt op een stuk brood.

Extra’s

  • De kaas die wordt geproduceerd in Wallis is de enige kaas die Raclettekaas genoemd mag worden. Wallis is een gebied in de Zwitserse Alpen.
  • De raclettekaas is gemaakt van koeiemelk.
  • Thuis is het ook mogelijk om te racletten. Sommige kaasboeren verkopen Raclettekaas.
  • Verblijf je in Zwitserland is het absoluut de moeite waard om te racletten. Het is heel iets anders, gezellig en bovenal is het heerlijk! Mensen vergelijken het met kaasfondue, maar dat is totaal verschillend en ook gemaakt van twee verschillende kazen.
Gerelateerde artikelen
Kaasfondue boodschappenlijst, zomers en winters gerechtKaasfondue boodschappenlijst, zomers en winters gerechtKaasfondue is erg populair, zowel 's zomers alsook in de winter. Voor de gast-man/-vrouw is het makkelijk ruim op tijd v…
Zelf kaasfondue makenZelf kaasfondue makenZelfs kaasfondue maken is niet moeilijk en vaak ook nog veel lekkerder! Wat ook erg lekker is, is de gebruikelijke witte…
Kaasfondue, klassiek of net even andersDe lange winteravonden nodigen uit tot gezellig eten. Kaasfondue is dan ook een van de mogelijkheden, een complete maalt…
Kaasfondue: KaasfonduereceptenKaasfondue: KaasfonduereceptenKaasfondue is een typisch Zwitsers product, dat minder bekend is dan fondue met vlees. Het wordt vaak gegeten met stokbr…
Lekker kaasfondue, maar welke smaakHelemaal terug van weggeweest, de kaasfondue. Er zijn heel veel variatie´s op de traditionele Zwitserse of ook wel de kl…

Reageer op het artikel "Raclette, een Zwitsers gerecht"

Reacties

Brandsma, 07-11-2012 14:01 #2
Racletten vlgs. systeem "äfschrapen" doen we al jaren, met wisselend succes. De kaasboeren hebben er geen verstand van en verkopen je alles wat ze kwijt willen. De kaas smelt vaak onhanteerbaar snel. De kaas vormt geen korstjes, al dan niet door meenemen van de afgeschraapte buitenkant. Over de gewenste vorm is niet te praten, want: " of" je krijgt twee- of meermaal de gewenste hoeveelheid :" of" je krijgt een nagenoeg onmogelijk stuk dat overblijft als zoveel mogelijk klanten van die kaas zijn bediend. Wie weet raad?
Jan

Trees, 26-10-2008 18:26 #1
Hadden graag geweten welke hesp er het beste is voor raclette. Reactie infoteur, 26-10-2008
Dag Trees,

Bedankt voor je reactie!
Het lekkerste is rauwe ham bij raclette. Net wat je zelf het lekkerste vindt, kan je gebruiken.

Smakelijk!
Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Laatste update: 23-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Reacties: 2
Schrijf mee!