InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Korokke – De Japanse kroket

Korokke – De Japanse kroket

Korokke is een heel populaire snack in Japan. Het is de Japanse kroket, vergelijkbaar met wat ze in Frankrijk de “croquette” noemen. Korokke zou ook van deze Franse lekkernij afgeleid zijn die in begin 1900 geintroduceerd werd in het land van de rijzende zon. Korokke is buiten Japan ook heel geliefd in Zuid Korea. Behalve als streedfood vormt Korokke ook vaak een onderdeel van de Bento’s, de Japanse homemade lunchboxen.

Wat is Korokke?

Korokke wordt gemaakt van fijngemaakt en gekruid vlees, groente/fruit of vis wat vermengd wordt met aardappelpuree of met “white sauce” (vrij dikke melksaus / béchamelsaus). Vervolgens wordt het gepaneerd door het te wentelen in meel, eieren en panko (broodkruim). Daarna goudbruin gefrituurd in hete olie. Korokkes hebben meestal de vorm van een platte schijf, soms een balvorm.

Korokke kun je als snack (in papier gewikkeld) overal kopen bij straatventers en etenstalletjes. Ook in kleine of grote eetgelegenheden kun je Korokke krijgen als tussendoortje of als onderdeel van de maaltijd. Het wordt dan meestal geserveerd op een ruime laag dun gesneden kool met Tonkatsu-saus om in te dippen. In plaats van Tonkatsu-saus wordt ook wel Worcestershire sauce erbij gegeven of Kewpie Mayonnaise (Japanse mayonnaise).

Diverse soorten Korokke

Er zijn heel veel verschillende soorten Korokke. De benaming geeft al informatie over de soort Korokke. Als er aardappelpuree gebruikt is, wordt het gewoon Korokke genoemd en als er white sauce is gebruikt, spreekt men van Cream Korokke. Als de Korokke gegeten wordt met brood, als een sandwich, heet het Korokke Pan (Pan is het Japanse woord voor brood).
De meest populaire Korokkes zijn:
  • Beef Korokke – Korokke gemaakt van Beef (rundvlees)
  • Ebi Korokke – Korokke gemaakt van Ebi (Ebi is Japans voor garnaal)
  • Kabocha Korokke – Korokke gemaakt van Kabocha (Kabocha is een Japanse pompoen)
  • Crab Cream Korokke – Korokke gemaakt van krab en white sauce

Omdat Korokke zo’n geliefde snack is in Japan wordt het overal op straat verkocht in stalletjes, vooral in de nabijheid van toeristische attracties. De bekende Nakamuraya Korokke Stand, gelegen naast de Tenryuji Temple ("heavenly dragon temple"), is één van de grote toeristische trekpleisters van Kyoto.
© 2009 - 2017 Drem, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.assas.nl

Reageer op het artikel "Korokke – De Japanse kroket"

Infoteur: Drem
Gepubliceerd: 05-07-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!