InfoNu.nl > Eten en Drinken > Buitenlands > Franse gastronomie: Elzas - Lotharingen - zoete lekkernijen

Franse gastronomie: Elzas - Lotharingen - zoete lekkernijen

Franse gastronomie: Elzas - Lotharingen - zoete lekkernijen Elzas - Lotharingen, paradijs van de mirabel en de daarbijhorende specialiteiten. Maar dat is niet alles. U vindt er ook bergamotsnoepjes, macarons, madeleines en nog veel meer. Ook liefhebbers van zoete wijnen en dranken komen hier zeker aan hun trekken. Hou alvast een plaatsje vrij in uw koffers om wat van al dat lekkers mee naar huis te nemen! Hier alvast een kleine gastronomische rondleiding voor zoetekauwen!

Zoete specialiteiten

Zoete lekkernijen in de streek Elzas-Lotharingen, ze kennen er wat van!

Een kleine rondleiding van wat u er allemaal kan proeven en meebrengen als souvenir met literaire en geschiedkundige weetjes als extraatje.

Laat ons beginnen met één van de meest gekende specialiteiten van deze streek.
De madeleine van Commercy of van Liverdun is een eierkoekje met een speciale "lepeltjesvorm" . Dit koekje is erg bekend geworden door het werk van Marcel Proust " A la recherche du temps perdu ". In dit enorme oeuvre van zeven delen en 3000 pagina's sopt de verteller meermaals een madeleine in zijn thee. De smaak van het koekje activeert zijn geheugen, leidt hem terug naar zijn jeugdjaren en brengt hem ertoe jeugdherinneringen op te halen.

Ook de macaron is erg bekend. Dit ronde koekje dook op in Lunéville toen Charles III, de hertog van Lorraine, huwde met Claude de France. Het ingewikkelde en geheime mengsel van eiwit, suiker en amandelen wordt met name in Boulay en Nancy gemaakt.

Een zeer merkwaardige specialiteit is de kaviaar van Bar. Deze bijzondere jam uit Bar-le-Duc wordt gemaakt van witte of rode aalbessen die ontpit zijn met een pipetje! Deze traditie dateert al van 1344, en in die tijd gebeurde het ontpitten met een ganzeveer. Bij deze activiteit, uitsluitend door vrouwen beoefend, wordt elk besje tussen duim en vinger genomen, het velletje wordt zorgvuldig geperforeerd en daarna worden de +/- 7 pitjes er één voor één uit verwijderd, zonder schade toe te brengen aan de pulp van de bes. Een zeer kostbaar kleinood!

Laten we vervolgens de spot richten op twee totaal verschillende specialiteiten met zeer gelijklopende namen:
de chardon Lorrain uit Nancy en de charbon Lorrain uit Saint-Avold. De chardon (= distel) is een puntvormige en met likeur gevulde specialiteit, terwijl de charbon (= steenkool) bestaat uit pure chocolade met geraspte kokosnoot, amandelen et gegrilde hazelnoten, honing en eau-de-vie van quetsche. Van uitzicht trekt deze lekkernij erg op onze studentenhaver. Eén letter verschil en een totaal verschillend snoepje!

Heel lekker zijn ook de bergamotsnoepjes uit Nancy. Deze snoepjes worden gemaakt uit natuurlijke extracten van de bergamotvrucht. De bergamotboom is een kruising tussen een wilde sinaasappelboom en een citroenboom.

Hebt u een verkoudheid of last van uw keel? Koop dan de natuurlijke snoepjes uit de Vogezen met dennesap. In dezelfde categorie vindt u ook de dennehoning met gecontroleerde herkomstbenaming. Lekker in een kopje thee tijdens de koude wintermaanden. Al uw winterkwaaltjes zo van de baan!

Ook qua fruit kennen ze er hier in de streek wat van: de quetsches, welke een soort pruim is, de blauwe en andere bosbessen, de braambessen en de frambozen. Met al dit fruit worden lekkere taarten gebakken. Een streling voor de tong!
Een speciale vermelding nog voor de aardbeien van Woippy. Hiermee maakt men weeral een nieuwe specialiteit: aardbeien in een bladerdeegjasje.

Verder heeft men ook nog de spritsen met kokosnoot; de boulet de Metz, lekkernij tussen snoep en taart; de craquelines; de visitandines van Nancy; de amandelkoekjes en rotsjes van Saint-Mihiel en de amandelpastasnoepjes met een kern van likeur in de vorm van mirabellen.

Zeer gekend is ook de de kouglof, een taart met rozijnen en amandelen.

Voor mensen die liever de kaas- of ijstoer opgaan is er ook nog de kasskuche, een kwarktaart en het ijs van Plombières waarin kirsch en gekonfijt fruit verwerkt zijn.

Begin december vindt u in de Lorraine een kruidkoek met de contouren van Sinterklaas. Inderdaad, ook in de Lorraine wordt Sinterklaas gevierd op 6 december. De heilige man gaat dan rond en deelt snoepjes uit aan de brave kindjes. Getuige hiervan een oud Frans kinderliedje: Saint-Nicolas mon bon patron, apportez-moi des macarons, des mirabelles pour les demoiselles, des coups de bâtons pour les garçons! (Sinterklaas, heilige man, breng me macarons, mirabellen voor de meisjes en stokslagen voor de jongens). Als dat alles niet typisch is voor de streek!

Rond Kerstmis kan u er ook nog bredeles kopen, kleine kerstkoekjes uit de Elzas versiersd met noten, vanille en kaneel.

Een verhaal apart: de mirabel

Lorraine is de grootste producent van dit gele pruimpje, dat oorspronkelijk afkomstig is uit Syrië.Er is een onderscheid tussen de mirabel van Nancy en die van Metz, die kleiner is en iets minder stevig vruchtvlees heeft dat heel zoet smaakt.
Dit kleine vruchtje is heerlijk bij het ontbijt als jam, later op de dag verwerkt in nagerechten en gegratineerde desserts.
Enkele beroemde specialiteiten zijn de Ducs de Lorraine, soufflés met mirabellen, de mirabellensnoepjes en de mirabellenbrandewijn.
In Rozelieures, tussen Nancy en Epinal, ligt de Maison de la Mirabelle. Op een reuzescherm kan u hier kijken naar een pedagogische film (in het Frans, Engels en Duits) en wordt u ingewijd in de geheimen van het stoken. In de degustatiezaal maakt u kennis met talrijke specialiteiten op basis van de mirabel.
(Maison de la Mirabelle - 16, Rue du Capitaine Durand - 54290 Rozelieures - tel. 03 83 72 32 26)

Zoete dranken

Denken we hier eerst aan de Gewurztraminer, een Franse wijn met een Duitse naam. Het gaat hier om een witte wijn die de smaak en de geur van tropisch fruit zoals lychees en van bloemen zoals rozen herbergt.

Een niet-alcoholische drank voor de allerkleinsten en de niet-drinkers is de Lorina, een traditionele citroenlimonade, vervaardigd in de Moezelstreek sinds het einde van de 19de eeuw.

Verder wordt er in de streek ook wijn gestookt op basis van rabarber (Perlé de Rhubarbe) , van aalbes, van paardebloem, etc. Zeker ook de moeite waard!

De Crillon is ook een gekende wijn en wordt tot in Parijs geserveerd.

En tijdens de koude wintermaanden, niet te vergeten, de gluhwein met kaneel!

Ziezo, dit was een klein overzicht van de talloze zoete specialiteiten van Elzas - Lorraine. Zoals u ziet, voor elk wat wils! Proeven maar! Bon appétit!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zoete lekkernijen uit de VogezenZoete lekkernijen uit de VogezenWie Vogezen zegt, denkt meestal aan zoute lekkernijen, zoals Quiche Lorraine of Flammekuche. Lekker zware gerechten die…
Sinterklaas in Frankrijk: Saint Nicolas et le Père FouettardSinterklaas in Frankrijk: Saint Nicolas et le Père FouettardWie dacht dat de Sint alleen in België en in Nederland bestond, heeft het mis. Ook in sommige delen van Frankrijk, namel…
De meest voorkomende druiven in witte wijnDe meest voorkomende druiven in witte wijnOp flessen witte wijn worden vaak, naast de regio waaruit het product afkomstig is, ook de soort druif of druiven waarva…
Frankrijk: de regio'sFrankrijk: de regio'sFrankrijk is onderverdeeld in 26 regio's (régions), waarvan er 22 in Europa liggen en 4 overzeese. De regio's zijn op hu…
Eetcultuur: FrankrijkWie aan de Franse keuken denkt denkt al snel aan wijn, diverse soorten kaas, rijke, romige producten. Daarnaast is er de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Westher, Flickr (CC BY-2.0)
  • Brochures DL Moselle
  • Brochure van het Comité Régional du Tourisme de Lorraine
  • Passeport 2004, Ambassadeur de Lorraine
  • Franceguide.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Franse gastronomie: Elzas - Lotharingen - zoete lekkernijen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Buitenlands
Special: Streekgerechten Frankrijk
Schrijf mee!