InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > D.O. Rueda, witte wijnen met karakter

D.O. Rueda, witte wijnen met karakter

D.O. Rueda, witte wijnen met karakter De wijnstreek, die wordt aangeduid als D.O. Rueda heeft als centrum het stadje Rueda in de provincie Vallodolid, maar breidt zich ook uit over twee naburige provincies, Segovia en Ávila. In totaal gaat het om 52 bodega´s met rond de 7.800 ha. aan wijngaarden, waar vooral witte wijn, maar ook rode en rozé's worden verbouwd.

Een korte geschiedenis

Al in Romeinse tijd moet de streek wijnbouw gekend hebben, waarbij de autochtone ‘verdejo’ druif waarschijnlijk al snel haar weerstand voor droogte en kou toonde.

Niemandsland

In de negende eeuw werd het gebied ‘Tierra de nadie’ (Niemandsland) genoemd, omdat er de grond verbrand was en alle nederzettingen vernietigd. Dat kwam omdat de frontlijn er door heen liep tussen de Moren, die de verdedigingstactiek van de verbrande aarde toepasten, en de Christenen, die hun land wilden heroveren. In de tiende eeuw, nadat het gebied uiteindelijk dan was heroverd, kwam een wederopbouw op gang. Koning Alfons VI (1040-1109) bood gratis land aan aan boeren, die geïnteresseerd waren in wijnbouw. Na die tijd werden vooral de rode wijnen geliefd, ook aan het hof, en waren de Rueda wijnen de eerste met een commerciële waarde. Tegen het einde van de veertiende eeuw was de totale wijnproductie al zo’n 100.000 liter per jaar. In de Spaanse Gouden Eeuw werd er in de streek vooral een traditie opgebouwd vanwege gerijpte witte wijnen.

De druifluis

Ook Rueda was in 1909 slachtoffer van de druifluis en de verbouwing van tarwe verdrong al snel de wijnbouw. Zo kreeg je de ‘Tierra de pan’ (Broodland) en de ‘Tierra de vino’ (Wijnland). Rond 1922 had het ‘Broodland’ zodanig het ‘Wijnland’ verdreven dat er nog maar een derde over was van de oorspronkelijk bijna 50.000 ha. aan wijngaarden.

Kwaliteit

Rueda is het een frisse, droge witte wijn, meestal van de ‘verdejo’. Deze kwaliteitsdruif is zeer prominent in Rueda en levert een zeer aromatische, zachte wijn met een lichte hooi- of lauriers- en een fruitige appel- en perensmaak. Na de rijping hebben ze een amandel aroma.

Etiket

De witte Ruedawijnen zijn op de etiket te onderscheiden in ‘Verdejo’, ‘Sauvignon’ en ‘Rueda’. Een ‘Verdejo’ heeft minstens 85% van de zeer gewaardeerde ‘verdejo’ druif, de ‘Sauvignon’ 100% ‘sauvignon blanc’ en de ‘Rueda’ minstens 50% ‘verdejo’. Deze wijnen worden dan op zijn minst drie maanden in houten vaten gegist. De mousserende ‘Rueda Pálido’ wijnen worden twee jaar op vat bewaard. De ‘Rueda Dorado’ daarentegen drie jaar.

D.O. Rueda

Rueda is sinds 1980 een ‘denominación de orígen’ (D.O.) en daarmee de oudste van de regio Castilla y León. Het gaat hier uitsluitend om witte wijnen, meestal jong. In 1994 werden hieraan ook de rode wijnen en de rozé’s toegevoegd, wat in 2006 weer voor het Hooggerechthof werd teruggedraaid. De druivensoorten,die voor de witte wijn gebruikt mogen worden zijn: ‘verdejo’, ‘sauvignon blanc’, ‘viura’ en ‘palomino fino’. De ‘viura’ wordt meestal gebruikt om met de ‘verdejo’ te mengen. De ‘palomino fino’, vooral bekend van de Jerez (sherry), geeft ook in Rueda krachtige, droge en gerijpte witte wijnen met een lage zuurtegraad en een frisse smaak met nuances van bittere amandel.

D.O. Ribera del Duero

Aangezien de D.O. Rueda alleen witte wijnen reguleert, worden de rode wijnen en rozé’s uit de streek ondergebracht in het grotere gebied ‘Ribera del Duero’, dat langs de rivier de Duero van Vallodolid tot Burgos loopt. De rozé wijnen hebben hierbij een minimum van 50% aan gekleurde druiven, die wettelijk toegestaan zijn (‘merlot’ en ‘cabernet’). De druiven, die voor de rode wijn worden gebruikt zijn ‘tempranillo’, ‘cabernet sauvignon’, ‘merlot’ en ‘garnacha’.

Rueda, centrum van het gebied

Het stadje Rueda was al in de vierde eeuw een Romeinse villa. In de zevende eeuw, de periode van de invasie van de Moren, werd het Roda genoemd. In 1636 ontving het stadsrechten met alle juridische en politieke consequenties vandien. Vanaf de achttiende eeuw kwam het in bloei vanwege de groei van de wijnbouw. Nu herbergt het de belangrijkste bodega´s van de streek, waaronder ‘Yllera’, ‘Sanz’ en ‘Hermanos del Vilar’.

Het feest van de wijnoogst

Eén van de belangrijkste feesten, die in Rueda gevierd worden, heeft te maken met datgene, waar het stadje zijn economie voor het grootste deel aan te danken heeft: de wijn. Iedere tweede weekend van oktober wordt gevierd dat de wijnoogst is voltooid. Tijdens dit feest tonen de bodega´s op het dorpsplein hun wijnen en kan ervan geproefd worden. Er wordt de nationale 'paella', een rijstgerecht met zeevruchten, aangeboden aan de meer dan 4.000 bezoekers. Ook wordt de eerste ‘most’ (druivensap) van het seizoen op het plein gemaakt.

Lees verder

© 2010 - 2019 Tjiw09, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ribera del Duero - Wijnregio in SpanjeDe wijnregio "Ribera del Duero", gelegen aan de oevers van de rivier El Duero, omvat Burgos, Valladolid, Soria en Segovi…
Wijnen kopen uit Spanje kan ook in NederlandWijnen kopen uit Spanje kan ook in NederlandSpaanse wijnen worden veel gedronken en niet alleen in Spanje maar ook in Nederland. Spanje levert wijnen van goede kwal…
Rioja, veelzijdige Spaanse wijnRioja, veelzijdige Spaanse wijnSpanje is een populair wijnland. Alleen Italië en Frankrijk produceren jaarlijks meer wijn. Van de Spaanse wijnen is Rio…
De smaak van rode wijn: fruitige, rijpe en volle wijnsoortenDe smaak van rode wijn: fruitige, rijpe en volle wijnsoortenAls volleerde Bourgondiërs drinken we al eens gaarne een glas rode wijn. Een sappig biefstukje of aangenaam gezelschap,…
Van wingerd tot wijnVan wingerd tot wijnWijn bestaat al heel erg lang en het werd vroeger zelfs de nectar van de goden genoemd. Nu wordt het door alle klassen e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nicolás Pérez, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://es.wikipedia.org/wiki/Rueda_(Valladolid)
  • http://es.wikipedia.org/wiki/Rueda_(vino)
  • http://www.ruedatierradevinos.com/paginas/Historia/vino.htm

Reageer op het artikel "D.O. Rueda, witte wijnen met karakter"

Infoteur: Tjiw09
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Wijndruiven
Schrijf mee!