InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Rioja, veelzijdige Spaanse wijn

Rioja, veelzijdige Spaanse wijn

Rioja, veelzijdige Spaanse wijn Spanje is een populair wijnland. Alleen Italië en Frankrijk produceren jaarlijks meer wijn. Van de Spaanse wijnen is Rioja de bekendste. Welke druiven worden er in Rioja gebruikt, en hoe wordt de wijn gerijpt?

De streek Rioja

Rioja is van oudsher Spanje's belangrijkste wijnstreek. De streek ligt in het noorden van het land en is verdeeld in drie districten: de Rioja Alavesa, de Rioja Alta en de Rioja Baja. De eerste twee hebben een koeler klimaat dat wordt beïnvloed door de Atlantische Oceaan. Het zijn de wijnen uit deze districten die over het algemeen de beste smaak hebben.

Welke druiven?

Het grootste druivenras van Spanje is de tempranillo. Maar de drie rassen garnacha (grenache), graciano en mazuelo zijn ook toegestaan in rode rioja. Meestal gebruiken riojaproducenten een combinatie van deze rassen voor hun wijnen. Voor de witte rioja worden lokale druivensoorten gebruikt, zoals de viura.

Rijping van Rioja

Vroeger werd rode rioja gerijpt in kleine vaten van Amerikaans eikenhout. Maar dit leverde een wijn op met weinig smaak en fruitigheid en erg veel eik. Tegenwoordig laat men de wijn meestal deels in de fles rijpen. Hierdoor wordt de smaak frisser en fruitiger. Er zijn verschillende soorten rioja's. Sommige worden helemaal niet gerijpt en jong gebotteld en verkocht. Maar de meeste rioja's beginnen hun leven nog steeds in een eiken vat. Dit geeft ze de vanilleachtige smaak waarom rioja bekend staat. Rioja die twee jaar heeft gerijpt krijgt de titel crianza. Drie jaar gerijpte rioja noemt men reserva. De beste wijnen rijpen vijf jaar of langer en krijgen de vermelding gran reserva. Deze termen vind je terug op het etiket, hetzij op de voorkant, hetzij op de achterkant waar de wijn staat beschreven.

Witte rioja

Rioja is vooral bekend als rode wijn. En dat is ook logisch, want driekwart van de riojaproductie is rood. Maar er bestaat ook rosado (rosé) en witte rioja. De meeste witte rioja's zijn fris en neutraal. Een makkelijk wijntje dat zich goed laat combineren. De meer traditionele witte rioja wordt op het vat gerijpt en is goudkleurig. Deze wijnen hebben een meer uitgesproken karakter.
© 2009 - 2019 Kooitje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rioja, veelzijdige Spaanse wijn"

Infoteur: Kooitje
Gepubliceerd: 04-02-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!