InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Bezinksel, volkomen natuurlijk

Bezinksel, volkomen natuurlijk

Bezinksel, volkomen natuurlijk Dat de wijn bezinksel afzet, betekent niet dat hij slecht is, integendeel. Maar om een "schone" wijn te schenken als u dit bezinksel niet in uw glas wilt hebben, moet u deze "decanteren", overschenken dus.

Waaruit bestaat bezinksel in wijn?

Tijdens hun ontwikkeling zetten rode wijnen vaak bezinksel af. Dit is een volkomen natuurlijk verschijnsel: de wijn ontdoet zich van de vaste stoffen die erin zijn opgelost. Dat de wijn bezinksel afzet, betekent dus niet dat hij slecht is, integendeel, het bewijst dat de wijn niet met bepaalde kunstgrepen is behandeld, maar zijn natuurlijke ontwikkeling heeft kunnen volgen. Bezinksel of droesem bestaat meestal uit samengekleefde rode kleurstoffen en tannines (looistoffen) en komt het vaakst voor in rode wijn.

Door voorzichtig te schenken, hoeft u de wijn niet over te schenken. Het laatste beetje is dan wel niet drinkbaar. Maar om een "schone wijn" te schenken als u dit bezinksel absoluut niet in uw glas wilt hebben, moet u deze "decanteren", overschenken dus.

Decanteren van wijn met bezinksel

Zet de fles allereerst minstens vierentwintig uur van tevoren rechtop, zodat het bezinksel voldoende tijd heeft gehad om naar de bodem te zakken. Voor decanteren is een vaste hand nodig. Stel u op vóór het licht van een kaars of een andere lichtbron; neem in uw ene hand een karaf, met lauw water omgespoeld, in de andere de fles. Ga nu voorzichting overschenken, waarbij het kaarslicht door de flessenhals schijnt: Zodra u in het tegenlicht ziet dat het bezinksel meekomt, houdt u op met overschenken. Zo krijgt u een heldere wijn in de karaf. In de praktijk worden alleen rode wijnen gedecanteerd, wat echter niet wil zeggen dat witte wijnen geen bezinksel kunnen bevatten.

Wijnsteenzuur in witte wijn en sherry

In witte wijn en sherry (die in principe ook een witte wijn is) vindt u soms glinsterende witte kristalletjes waarvan de consument vaak denkt dat het suiker is, maar dat is niet zo. Dit is uitgekristalliseerd wijnsteenzuur. Wijnsteenzuur komt in alle wijn van druiven voor en helpt de smaak vormen. Ook dit is geen teken dat de wijn niet goed meer is. Het wijnsteenzuur vormt zich vaak als de wijn aan een te lage temperatuur is blootgesteld. (bijvoorbeeld witte wijn of sherry die in de koelkast bewaard is). U kunt het verwijderen door de wijn in een karaf te gieten door een (schoon) koffiefiltreerzakje.

Ook port heeft vaak bezinksel port wordt dan ook dikwijls gedecanteerd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bezinksel, volkomen natuurlijk"

Reactie

Evelien, 29-12-2009 10:21 #1
Geachte, Vorige week kreeg ik een Chateau Bel Air bordeaux 2005.Wij deden de kurk eruit en was een beetje versteend is dit erg en kun je de wijn gewoon drinken?Er viel wel een beetje naar de bodem. Bij voorbaat dank in afwachting Uw bericht.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 15-09-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Schrijf mee!