InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Wat je moet weten over wijn

Wat je moet weten over wijn

Wat je moet weten over wijn “Moeten” geldt alleen voor degene die geïnteresseerd is in wijn, het graag drinkt, het graag voor gasten serveert en er vooral van kan genieten. Wijn is een cultuurproduct, maar vindt zijn oorsprong dicht bij de natuur. Een “sloeber” wijntje zoals de Fransen het als onze melk drinken is één, maar genieten van een heerlijk glas wijn heeft iets speciaals. Waar gaat het bij wijn nu eigenlijk helemaal over?

Leren drinken

Veel mensen drinken wijn, maar zomaar een wijntje drinken is wat anders dan genieten van een goed glas wijn. Weten welke wijnen bij je smaak passen en wat je kunt combineren met bepaalde gerechten. Eigenlijk zijn er een aantal basisregels en als je die kent kom je een heel eind.

Negeer mooie etiketten

Eigenlijk zo vanzelfsprekend, maar toch niet voor iedereen. Dit wijzen verschillende onderzoeken uit 2008 en 2012 uit. Het etiket heeft bij menigeen wel degelijk invloed om een wijn wel of niet te kopen. Een mooi etiket kan wijn beter doen laten verkopen, terwijl het helemaal niets met de inhoud te maken heeft. Als je het nog niet weet, laat je bij de slijterij adviseren of volg de aanwijzingen in de supermarkt. Beter en vooral leuk is het enig moment zelf te weten.

Uitproberen

Hoewel het meestal niet kan, is uitproberen de beste manier om te komen tot de wijn die jij lekker vindt. De wijnproeverij kan wel helpen om je een beeld te vormen welke wijn bij je past, waar je voorkeur qua smaak ligt etc. Bij een wijnproverij zijn wel wat regels, te weten:
  • Als je deelneemt aan een wijnproeverij, neem er dan de tijd voor en verdiep je serieus.
  • Begin met het bekijken van de wijn in het glas, de kleur kan veelzeggend zijn. Laat ook de wijn “walsen” (is dansen) in je glas.
  • Neem de tijd om de geur tot je door te laten dringen. Probeer te achterhalen wat je écht ruikt. Dit gaat verder dan het ruiken van fruit.
  • Probeer verschillende wijnen en ervaar waar je voorkeur naar uit gaat. Bij een goede wijnproeverij staan er neutraliserende hapjes. Anders komt er enig moment geen nieuwe smaak meer binnen.

Wel of niet decanteren

Decanteren is het overschenken van een fles wijn in een karaf en dit om van het bezinksel onderin de fles af te komen. Maar aangezien de meeste wijnen geen bezinksel meer hebben, is dat niet meer strikt noodzakelijk. Wel is het zinvol om de wijn die gedronken gaat worden, in contact te laten komen met zuurstof en daar is decanteren weer wel handig voor. Bovendien staat een mooie karaf wel fraai op tafel.

Wijn is de bloem in het knoopsgat van de beschaving. (J.W.F. Werumeus Buning)

Is duur beter?

Dit is ten dele waar. De grote wijnhuizen die populair zijn, kunnen een hogere prijs vragen. Dat is nu eenmaal de markwerking. Maar ook de grote wijnhuizen hebben een tweede en derde laag die bijna net zo goed is. Meestal is het alleen iets jonger en iets minder geconcentreerd, maar absoluut goede wijn. Voor een heel goede fles wijn zou je in een restaurant normaal zo’n € 40 / € 45 moeten betalen. De populaire wijnhuizen hebben regelmatig een hogere prijs, maar een goed restaurant heeft vanaf € 20 vaak prima wijnen en soms gebruiken ze een bepaalde wijn die ze ook als huiswijn serveren. Realiseer je wel dat menig restaurateur zijn geld echt verdient met de drank die jij bij de maaltijd drinkt. Maar een goed glas wijn kan de maaltijd nog lekkerder maken, dus dan kan iets minder uit eten/drinken maar wel in een beter restaurant, soms de beste keuze zijn.

Kurk of een draaidop?

Kurk laat wat lucht toe en dat kan de wijn ietwat doen oxideren. Maar de meeste wijnen worden gemaakt om snel te kunnen consumeren en aangezien we graag jonge wijnen drinken is de draaidop ideaal. De draaidop is het “goedkope” karakter al lang voorbij. Toch zijn er nog genoeg mensen die zweren bij kurk. Gelukkig worden zowel kurk als draaidop veelvuldig gebruikt en kan je altijd kiezen.

Een manier van leven

Zonder in grote hoeveelheden te vervallen, is de Fransman bij uitstek de man die veel lichte wijn drinkt. Bij de lunch een glaasje zoals wij een glaasje melk drinken en ’s avonds bij het eten een glaasje. Het is dan ook meer een manier van leven, dan dat de man of vrouw in kwestie een drankorgel is. Als je wijn niet drinkt om sec de alcohol, maar om het heerlijke natuurlijke product, dan is de insteek anders. Wijn moet je leren drinken.

Cursus

Je hoeft niet per se sommelier of vinoloog te zijn om een beetje verstand te hebben van wijn. Je moet je er in verdiepen en soms kan een korte cursus je ook op weg helpen. Op internet worden verschillende cursussen of workshops aangeboden. Je legt hier een goede basis en het is nog leuk ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isVrouwen: waarom een glaasje wijn goed voor je isDe effecten van een glaasje wijn op het lichaam van vrouwen zijn volgens wetenschappelijk onderzoek zo gek nog niet. Wat…
Rode wijn en de gezondheidRode wijn en de gezondheidAf en toe een glaasje wijn kan heerlijk zijn. Maar helpt het tegen veroudering? Beschermt het tegen een hartinfarct? Voo…
Rode wijn gezond of niet?Rode wijn gezond of niet?Er wordt veel geschreven over wijn en de meningen lopen uiteen hoe goed of niet wijn voor je is. ‘Te’ is altijd fout, du…
Drink je slank met wijnDrink je slank met wijnAfvallen en een lekker wijntje 's avonds bij het eten. Dat kan heel goed, mits het rode wijn is. Er wordt beweerd dat he…
Jodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijnJodendom en voeding: het gebruik van alcohol/wijnOver alcohol wordt door de Tora (Bijbel) zowel positief als negatief geoordeeld. Wijn maakt een belangrijk onderdeel uit…
Bronnen en referenties
  • V. Douglas

Reageer op het artikel "Wat je moet weten over wijn"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-02-2018
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Special: Drank
Schrijf mee!