InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Tongerlo blond, beste bier ter wereld (2014)

Tongerlo blond, beste bier ter wereld (2014)

De hoogmis voor al wie op en tijd stond van een fris biertje houdt, vindt jaarlijks plaats in het Verenigd Koninkrijk alwaar duizenden bieren meedingen naar de prijs voor beste bier ter wereld. Het Belgische Tongerlo blond van de brouwerij Haacht in Boortmeerbeek kaapte in 2014 de hoofdprijs weg. Maar hoe verlopen deze verkiezingen? Wat maakt een goed bier het 'beste bier ter wereld'?

The World Beer Awards

De World Beer Awards kunnen nog het best omschreven worden als een verkiezing waarbij bieren van over de hele wereld het tegen elkaar opnemen voor de prestigieuze titel van 'beste bier ter wereld'. De verschillende bieren worden ingedeeld in categorieën, en nemen het eerst in een regionale voorronde tegen elkaar op. Iedere voorronde heeft een eigen jury, die na blinde proefrondes de beste bieren uit hun eigen regio selecteren. Hierbij wordt voornamelijk rekening gehouden met aroma, smaak en afdronk. Zo komen de beste bieren uit Azië, Europa en Amerika per categorie tegen elkaar uit in een finale ronde. Uit de winnaars van iedere categorie wordt uiteindelijk het allerbeste bier gekozen. De verschillende categorieën kan je terugvinden op de website van The World Beer Awards.

Tongerlo, de geschiedenis

In de norbertijnenabdij van Tongerlo brouwen de broeders bier met zelf geteelde gerst en tarwe. De verwoestingen tijdens de Franse Revolutie maken hieraan echter een eind. Na de wederopbouw hervatten ze hun activiteiten en richten een kleine brouwerij in, waaraan opnieuw een abrupt einde komt wanneer de Duitsers in de Eerste Wereldoorlog aan de haal gaan met de koperen ketels. Later komt de productie in handen van verschillende brouwerijen tot Brouwerij Haacht in 1990 het bier onder haar hoede krijgt. Het brouwproces verhuist naar Boortmeerbeek waar het vandaag nog altijd volgens authentiek recept gebrouwen wordt.

Wat maakt Tongerlo speciaal?

Hergisting op fles

De 3 Tongerlo-abdijbieren hergisten allemaal op fles. Hiervoor wordt een extra dosis suiker en gist aan het bier toegevoegd, waarna de kroonkurk op de fles gaat, en het bier ongeveer twee weken rust in een warme omgeving. De gist zet de aanwezige suikers om in alcohol, waardoor het bier een rijkere smaak en aroma ontwikkelt. Het bier blijft op die manier ook langer houdbaar. Na hergisting rijpt het bier nog enkele maanden verder op een donkere plaats.

Laag alcoholpercentage

Met een alcoholpercentage van 6% is Tongerlo Blond een relatief licht bier. Dat maakt het gemakkelijk om te drinken, en zeer toegankelijk.

Erkend abdijbier

Tongerlo draagt het label "Erkend Belgische Abdijbier". Dat wordt enkel toegekend aan abdijbieren die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het bier moet een band hebben met een bestaande abdij en de brouwerij moet er royalty's aan betalen. Die worden gebruikt om bv liefdadigheidswerken te financieren.

Smaakomschrijving

Kleur

koperkleurig met een romige, witte schuimlaag.

Mond

De eerste aanzet is zacht en neigt naar zoet. Volmondig, met lichtdroge afdronk. Nadien geeft het bier pas zijn rijk smakenpallet prijs. Intensere aroma’s, van bloemen over fruit tot kruiden.

Smaakevolutie

Net als bij wijn evolueert de smaak van een hergist bier verder en wordt hij ronder in de tijd. Om de smaakevolutie van Tongerlo Blond zelf te kunnen volgen is de botteldatum op het rugetiket vermeld. Zo kan je zelf ontdekken wanneer, volgens jouw smaak, het bier tot zijn volle rijpheid is gekomen.
© 2014 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Keizer Karel, een bier om van te genietenKeizer Karel, een bier om van te genietenEén van de mooiste speciaalbieren die gebrouwen wordt in brouwerij Haacht is zeker de Keizer Karel. Ondanks zijn wat min…
Affligem bier: Affligem Blond, Affligem Dubbel en TripelAffligem bier: Affligem Blond, Affligem Dubbel en TripelAffligem is een gekend en prestigieus merk in de bierwereld. Affligem heeft al vele internationale bierawards gewonnen.…
De vijf bieren van Pater LievenDe vijf bieren van Pater LievenPater Lieven. Een Belgisch bier van de brouwerij Van Den Bossche. Deze, gevestigd in Sint-Lievens-Esse in Oost-Vlaandere…
Bronnen en referenties
  • www.haacht.com
  • www.worldbeerawards.com

Reageer op het artikel "Tongerlo blond, beste bier ter wereld (2014)"

Infoteur: Maartends
Laatste update: 30-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!