InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Portugese wijnen: Alentejo

Portugese wijnen: Alentejo

Wat is een goede wijn? Daar kan over getwist worden. Meestal komt men uit bij de bekende Franse wijnen. Maar er is steeds meer aandacht voor wijnen uit landen als Australië, Zuid-Afrika of Zuid-Amerikaanse wijnen. Een ander interessant land wat betreft wijnen is Portugal. Behalve de portwijn zijn de Portugese wijnen in Nederland nog niet zo bekend. Daarom wil in dit artikel graag één van de wijngebieden in Portugal onder de aandacht brengen.

De Alentejo

Het probleem met de Portugese wijnen is dat ze nog niet optimaal gepromoot worden buiten de landsgrenzen. Goede Portugese wijnen komen vooral uit de Douro-streek, de Ribatejo en de Alentejo. Vooral de wijnen uit de Alentejo hebben een uitstekende reputatie en de wijnen uit deze regio worden het beste gepromoot. Daarom zal ik in dit artikel verder ingaan op deze regio. Mocht u ooit een bezoek brengen aan Portugal dan is het volgen van één van de wijnroutes door de Alentejo een echte aanrader.

Rota do Vinho

Rota do Vinho betekent de route van de wijn. In de Alentejo zijn verschillende van deze toeristische routes te vinden die je langs de bekende wijnmakerijen brengen. De routes staan goed aangegeven op de weg. De Alentejo heeft 22.000 hectaren druiven en veel wijnmakerijen (adegas). Bij de wijnmakerijen die op de verschillende aangegeven wijnroutes liggen, worden rondleidingen gegeven waarbij uitleg wordt gegeven over het productieproces en waarbij men de wijnen kan proeven. Er bestaan grote verschillen per bedrijf in de productiewijze. Het ene bedrijf is enorm gemoderniseerd, terwijl het andere juist zoveel mogelijk vast probeert te houden aan de traditionele productiewijze. Naast het bezoek aan de wijnmakerijen is het voor de liefhebbers ook interessant om een bezoek te brengen aan het wijnmuseum dat gelegen is in de plaats Redondo.

De druiventeelt

De Alentejo is onderverdeeld in acht subregio´s, dat is wat je in Frankrijk apelé controlé noemt hier heet dat DOC dat wil zeggen: Denominação de Origem Controlada. En dat betekent dat in die wijnen alleen druiven uit dat gebied mogen zitten. Er mag gemengd worden zoals de vinoloog wil, maar wel met alleen druiven uit dat gebied. De 8 regio´s zijn: Portalegre, Borba, Redondo, Reguengos, Vidigueira, Évora, Moura en GranjaAmarelerja.
Er worden in deze regio verschillende druivensoorten gebruikt. Een aantal voorbeelden van druivensoorten die gebruikt worden voor rode wijn zijn: Trincadeira, Aragonez en Castelão of Periquita. Een aantal voorbeelden van druivensoorten voor witte wijn zijn: Siria, Rabo de Ovelha en Antão Vaz. Als de druiven geplant worden, kan de productie pas drie jaar later beginnen. Een hectare aan wijngaard levert tussen de 4 à 5 ton per jaar op en dat aantal kan door de jaren heen zelfs oplopen naar 8 ton per hectare.

Interessante adegas in de Alentejo

Ik zal een aantal adegas aanhalen die de moeite waard zijn om te bezoeken.

Monte de Ravasqueira: de adega is gelegen in het plaatsje Arraiolos en is een voorbeeld van een hypermoderne wijnmakerij.

Adega Cooperativa de Borba: dit is de eerste adega die als coöperatieve wijnmakerij gesticht is in de Alentejo. Dit is één van de grootste wijnmakerijen. Ze hebben 320 socio´s, 2.200 hectaren druiven en produceren gemiddeld zo´n 11 miljoen flessen wijn per jaar.

Herdade de Esporão: deze adega ligt in Reguengos de Monsaraz en bestaat uit 180 hectaren aan wijngaarden. In 1996 hebben ze een indrukwekkende eigen dam gebouwd met een inhoud van 4.000.000m3 om een irrigatiesysteem aan te leggen voor de wijngaarden. Verder ontvangen ze graag toeristen voor rondleidingen en het proeven van wijn. Ook hebben ze een eigen restaurant waar regionale lekkerijen worden geserveerd, natuurlijk in combinatie met hun wijnen van zeer hoge kwaliteit.

Dit zijn een klein aantal voorbeelden van de vele adegas die de Alentejo rijk is en die meer dan de moeite waard zijn om te bezoeken. Dan rest mij niks anders meer te zeggen dan: Saude! Oftewel; Proost!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Portugese wijnen: Alentejo"

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 22-01-2008
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!