InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Mumm, champagne

Mumm, champagne

Ruim 175 jaar geleden was het Peter Arnold Mumm de begon met produceren van wijn. Het waren zijn zoons die het champagnehuis oprichtte. Inmiddels is het huis onderdeel van Pernod en verkoopt vele miljoenen flessen Mumm per jaar. In september is zelfs een nieuwe champagne gelanceerd.

Algemeen

180 Jaar oud is het Champagne huis van G.H. Mumm. De goedkoopste champagne die in Nederland verkrijgbaar is uit dit huis kost ongeveer € 30,--. Hij is verkrijgbaar bij de slijter.

Geschiedenis

Het was Peter Arnold Mumm die in 1762 begon met het produceren van wijn in Cologne, zijn drie zoons, Jacobus, Gottlieb en Phillip richten aan het begin van de 19e eeuw een champagne huis op in Reims. Officieel werd het huis in 1827 gevestigd in Reims, onder de naam G.H. Mumm.

De druiven (in plaats van druif sap) werden door Mumm rechtstreeks van de kwekers gekocht, dit om verzekerd te zijn van de beste kwaliteit champagne. In het eerste jaar van de productie exporteerde het bedrijf ongeveer 60.000 flessen naar zowel Londen, Amsterdam, Warschau en Moskou.

In 1852 was het Georges Hermann Mumm, een zoon van één van de oprichters, die de zaak voorzette en het huis hernoemde in G.H. Mumm & Co. Bijna 25 jaar later, vlak voor zijn dood, registreerde hij de “Cordon Rouge”.

Aan het begin van de 20e eeuw kreeg Mumm de opdracht te leveren aan het Koninklijk Huis van Engeland. Mumm produceerde hiervoor de “Champagne des Souverains”.

Na de Eerste Wereldoorlog was het Georges Robinet die de leiding van het bedrijf kreeg. In 1939 werd René Lalou directeur. In 2005 werd het bedrijf een onderdeel van het Franse bedrijf Pernod Ricard, dat het 2e bedrijf ter wereld is op het gebied van onder andere wijnen.

Heden ten dagen worden bijna 8.000.000 flessen Mumm per jaar wereldwijd verkocht.

Onderverdeling soorten champagne

Net als bij cognac en whisky heeft ook champagne een onderverdeling in de kwaliteit van de drank. Deze refereren vaak naar de droogheid en zoetheid van de drank.
  • Extra Brut, heel erg droog
  • Brut, de meest gedronken Champagne, veelal gemaakt van drie druivensoorten
  • Extra Sec, iets zoeter dan bovengenoemde champagne
  • Sec, halfzoet
  • Demi-Sec, halfdroog
  • Doux, zoet
  • Blanc de Noir, champagne gemaakt van alleen de blauwe druif
  • Rosé, champagne met toevoeging van klein beetje rode wijn (Pinot Noir)
  • Blanc de Blancs, champagne gemaakt van alleen de Chardonnay druif
  • Millésime, champagne van een bepaald oogstjaar, langer gerijpt dan champagnes zonder jaartal
  • Cuveeé Prestige/Spéciale, de beste wijnen van grote champagnehuizen

Champagnes van Mumm

Cordon Rouge

Een champagne die dateert van halverwege de tweede helft van de 19e eeuw. De fles is herkenbaar aan het etiket met het rode lint. Het is een champagne die bij iedere gelegenheid gedronken kan worden, maar is erg geschikt om geschonken te worden bij een voorgerecht. Deze champagne is vooral bekend van het Formule 1 racen. De winnaar spuit de fles leeg het publiek in.

Deze champagne heeft een goede structuur, is krachtig en is opgebouwd uit achtereenvolgens Pinot Noir (45%), Chardonnay(25%), Pinot Meunier (20%) en Reserve wijnen (10%).

Mumm Rosé

Een echt dames drankje, dat zorgt voor rode konen en loslippigheid. Het is zeer geschikt om te schenken als tussendoortje bij een diner.

Mumm de Cramant Grand Cru

Dit is de koning onder de champagnes. Een robuuste drank met weinig bubbels, een drank die zeer geschikt is te drinken bij het hoofdgerecht. Vooral bij schol en kreeft past deze champagne prima.

Demi-Sec

Deze champagne is zoet van smaak en daardoor perfect om te schenken bij een zoet dessert.

Mumm anno 2007

jubileumjaar

In 2007 viert het bedrijf zijn 180 jarig bestaan. Ter ere hiervan komt een jubileum uitgave . Het is een geïsoleerd schatkistje met beschermend, geborsteld aluminium, versiert met rode riemen. In dit kistje ligt een fles Cordon Rouge.

Nieuwe champagne

In september is een millésime champagne op de markt gebracht. Geproduceerd uit druiven van 1998, gebaseerd op de Pinot-Noir en Chardonnay druiven uit de beste granc cru-wijngaarden van Mumm. Een fles kost ongeveer € 140,--.

Hoe te genieten van champagne

  • Schenk de champagne altijd in een flute en schenk deze halfvol
  • Bewonder de mooie kleur van de drank en kijk of de bubbles levendig, fijn of overdadig zijn
  • Ruik een paar keer aan de champagne en probeer de aroma’s te herkennen
  • Proef de champagne door de drank een paar seconden in de mond te houden alvorens deze door te slikken. Bij de volgende slok kunt u waarschijnlijk de aroma’s herkennen alsmede het karakter van de drank; stevig, romig, delicaat of complex.
Gerelateerde artikelen
Champagne: de bubbeltjes doen het hemChampagne: de bubbeltjes doen het hemChampagne is champagne omdat er bubbeltjes in zitten. Maar hoe komen die bubbeltjes in de champagne? En hoeveel bubbels…
Champagne, Franse godendrankChampagne heeft altijd tot te verbeelding gesproken en is steeds gegeerd geweest. Deze mousserende wijn kan enkel de naa…
Champagne: hoe open je de champagnefles?Champagne: hoe open je de champagnefles?Een champagnefles openen hoe doe je dat eigenlijk? Want je wilt dat kostbare nat niet over de vloer laten lopen. Daar is…
Welke champagne koop je?Welke champagne koop je?Champagne met bubbels hoort net zo bij Oud en Nieuw als oliebollen en appelflappen. Het is echter wel wat gecompliceerde…
Mousserende wijn: van Champagne tot CrémantMousserende wijn: van Champagne tot CrémantMousserende wijn wordt steeds populairder. Naast de alom bekende Champagne, heb je ook andere mousserende wijnen. Wat is…

Reageer op het artikel "Mumm, champagne"

Reacties

Fannie, 29-12-2008 16:59 #2
Makro verkoopt Mumm (staat ook in de aanbiedingsfolder), ben ook op zoek naar slijter en iig niet bij Mitra en Gall&Gallte koop

Tim, 27-12-2007 19:56 #1
Ik ben op zoek naar de champagne Mumm. Ik kan alleen geen winkel vinden in utrecht of omstreken waar deze te koop is. Kan iemand hier misschien bij helpen?
Alvast bedankt.

Groeten Tim Reactie infoteur, 27-12-2007
Beste Tim,

Ik heb nog even gekeken naar ons artikel over Gall & Gall, maar zag hier niets over Mumm champagne. Prebeer eens contact te zoeken met Pernod Richard Nederland. Mumm is hier een onderdeel van geworden. Misschien kunnen zij je verder helpen. Www.pernod-richard.nl. Hier staat ook een telefoonnummer.

groetjes
Storm

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 22-12-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 2
Schrijf mee!