InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Nederlandse wijnen in opmars

Nederlandse wijnen in opmars

Nederlandse wijnen in opmars Heeft goede wijn hoge heuvels nodig en een warm klimaat? Welnee, ook in gematigde streken kan uitstekende wijn geproduceerd worden, dus ook in Nederland. Zowel de verkoop als de productie van Nederlandse wijn is de laatste jaren sterk toegenomen. Veel mensen, wij Nederlanders voorop, hebben echter nog hun twijfels bij Nederlandse wijn. Zij zullen niet snel een wijn van eigen bodem op tafel zetten of cadeau doen. Onterecht, zeggen veel experts. De kennis over het telen van wijn in Nederland is enorm toegenomen. Bovendien worden in Nederland druiven gebruikt die het in gematigde streken uitstekend doen. Een flink aantal Nederlandse wijngaarden is inmiddels internationaal beroemd en steeds meer van hun wijnen winnen prijzen in binnen- en buitenland. Hieronder vind je een overzicht van twee belangrijke Nederlandse wijngebieden en een aantal goede, Nederlandse wijnhuizen.

Wijnen uit Zuid-Limburg

Als er een regio is die qua geografie het meest doet denken aan een klassiek wijngebied, is het Zuid-Limburg. In dit heuvelachtige gebied wordt inderdaad al sinds de middeleeuwen wijn verbouwd, met een korte tussenpauze in de 19e eeuw. In Zuid-Limbug groeien vooral Riesling, Muller Thurgau en Pinot Noir.

De Apostelhoeve

Even ten zuiden van Maastricht, bovenop de Louwberg, ligt de 15e eeuwse Apostelhoeve. Hier worden sinds 1970 wijnen op basis van Riesling, Auxerrois, Muller Thurgau en Pinot Noir gemaakt door de familie Hulst. Je kunt hier met een groep van minimaal 14 personen deelnemen aan een wijnproeverij.

Hoeve Nekum

In Hoeve Nekum, dat eveneens vlakbij Maastricht ligt, wordt sinds 1988 wijn verbouwd. Drie witte wijnen, van Rivaner, Riesling en Auxerrois, en een rode wijn op basis van Pinot Noir. Wijngoed Hoeve Nekum heeft rondleidingen en proeverijen op afspraak voor groepen vanaf 15 personen. Daarnaast is er voor individuele bezoekers elke zaterdag in september en oktober om 14.00 uur een rondleiding met proeverij.

Wijngoed Fromberg

In het kleine plaatsje Ubachberg ligt Wijngoed Fromberg, het enige wijngoed van Nederland met een volledige zuidhelling. Zonnige druiven dus! Sinds 1991 worden hier o.a. Riesling, Pinot Noir en Reichensteiner verbouwd. Bovendien wordt hier de mousserende wijn Ophrys gemaakt op basis van de Bacchus druif. Voor groepen vanaf 15 personen heeft Fromberg proeverijen in de zomer ook rondleidingen over de wijngaard.

Wijnen uit de Achterhoek

In 2003 ontdekten een aantal boeren dat de vruchtbare grond in de Achterhoek heel geschikt is voor wijnbouw. Inmiddels zijn er 20 wijngaarden waar tienduizenden liters wit, rood en rosé wordt geproduceerd. De Achterhoek is daarmee qua opbrengst het grootste wijngebied geworden. De meest geteelde druivensoort in de Achterhoek is de Johanitter.

Wijngaard de Oogsthoek

Vlakbij Zelhem aan de rand van natuurgebied de Heidenhoekse vloed, ligt Wijngaard de Oogsthoek. Hier worden witte wijn van Johanitter en rode wijn van Solaris en Pinotin gemaakt. Met een groep vanaf 4 personen kun je op afspraak van een rondleiding met wijnproeverij genieten. Bovendien is er een wijnwinkel die elke vrijdag- en zaterdagmiddag geopend is.

Wijngaard Schepershof

De wijngaarden uit 2006 van Schepershof ligt vlakbij Groenlo, tussen de weilanden en maïsvelden. Hier worden witte wijnen op basis van Solaris en Johannitter, roséwijnen van de Rondodruif en rode wijnen van Maréchal Foch en Rondo gemaakt. Elke woensdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag is Schepershof geopend voor het publiek t.b.v. de verkoop van wijn. Op afspraak kun je met een groep een proefarrangement op maat boeken.

Avitera Wijngoed

In de gemeente met de toepasselijk naam Azewijn vind je Avitera Wijngoed, waar sinds 2004 wijn verbouwd wordt. Dit wijngoed ligt tussen de heuvels van het Montferland en vormt dankzij een prachtig terras een perfecte tussenstop tijdens een wandeling of fietstocht. In de op vrijdagmiddag en zaterdag geopende winkel kun je o.a. de witte Johanitter uit 2008 en de krachtige, rode Regent Barrique uit 2006 kopen. In de sfeervolle proeftuin of het proeflokaal kun je op afspraak de wijnen van Avitera uitproberen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nederlandsewijngaarden.nl www.vvvzuidlimburg.nl www.achterhoeksewijnen.nl

Reageer op het artikel "Nederlandse wijnen in opmars"

Infoteur: Michielonline
Gepubliceerd: 13-09-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!