InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Zundert Trappist - Info en Review
recensie

Zundert Trappist - Info en Review

Zundert Trappist - Info en Review De Zundert Trappist is sinds 10 december 2010, door de Internationale Vereniging Trappist, gekozen tot het 9e officiële trappistenbier van de Wereld en daarmee het 2e trappistenbier van Nederland. De Zundert Trappist is een amberkleurig bier met een alcoholpercentage van 8%. De Zundert Trappist wordt gebrouwen in het klooster van Zundert in brouwerij "De Kievit".

Zundert Trappist

Sinds 10 december is Zundert Trappist (samen met de Spencer Ale) officieel het 9e (en 10e) trappistenbier in de wereld en daarmee tevens het 2e trappistenbier van Nederland. Het mag sindsdien het Authentic Trappist Product (ATP) logo dragen van de Internationale Vereniging Trappist (IVT). Hierbij hebben ze voldaan aan de 3 belangrijkste regels voor de IVT:
  1. Het trappistenbier moet gebrouwen worden binnen de muren van de abdij
  2. Trappistenbier wordt gebrouwen onder toezicht van de kloostergemeenschap
  3. De opbrengst wordt gebruikt voor het levensonderhoud van het klooster en de monniken. Indien er geld over blijft wordt dit besteed aan sociale werken

De Zundert Trappist is een amberkleurig bier met 8% alcohol. Aangezien de productie van de Zundert Trappist nog geen half jaar oud is, is de oplage nog erg beperkt. Er zijn daarom een beperkt aantal plaatsen waar je de Zundert Trappist kunt krijgen.

Nederland

In Nederland is de Zundert Trappist voor de consument te verkrijgen bij:
  • Omliggende horeca gelegenheden
  • Het Bierhuis, Van Goorstraat 5, Breda
  • Drankenhandel Van Dorst, Spoorstraat 92, Roosendaal
  • Drankenhandel Albert Schuermans, Rembrandtstraat 5-7, Dongen
  • Drankenhandel Jack Roovers, Klein Zundertseweg 30, Klein Zundert
  • De winkelketens Sligro, Jan Linders, Agrimarkt en Mitra
  • Biercafés, geselecteerde horeca en een aantal slijterijen

België

In België is de Zundert Trappist voor de consument te verkrijgen bij:
  • Delhaize
  • De gespecialiseerde drankenhandel

Geschiedenis

De Koningshoeven uit Berken-Enschot gaf in 1899 het startsein om een nieuw klooster te gaan bouwen in Zundert. Daar deden de monniken in 1900 hun intrede. Het leven stond in het teken van het naleven van de regels van de Trappisten. Dit betekent dat ze voornamelijk bezig waren met het houden van melkvee, varkens, het bewerken van akkers met voederbieten, groenten, fruit en bessen. Dit alles kwam ten goede van het klooster en zijn gemeenschap. Tot 2009 hield men zich bezig met deze agrarische exploitatie. Toen kwam het idee om binnen de abdij een trappistenbrouwerij te starten. In juni 2013 werd de bierbrouwerij in gebruik genomen maar op 6 december 2013 vond de officiële opening plaats waarbij de eerste trappistenbieren gedronken werden door uitgenodigd publiek. Op 10 december 2013 kreeg de Zundert Trappist het ATP logo waardoor het zich mocht aansluiten bij de IVT.

Review

Vanwege het feit dat er nog maar een half jaar bier gebrouwen wordt in brouwerij "De Kievit", mag je in eerste instantie niet meteen verwachten dat het kan tippen aan de andere trappistenbieren. Deze hebben al een lange geschiedenis wat betreft het bier brouwen. Desondanks ben ik niet ontevreden over de Zundert Trappist.

De Zundert Trappist is een mooi en helder amberkleurig bier. Het heeft een kleine schuimkraag met redelijk wat koolzuur. Bij de eerste aanraking met de tong proef je een heerlijke frisse tinteling. De geuren van de Zundert Trappist zijn fris en vooral fruitig te noemen. De smaak is fruitig en heeft lichte toetsen van karamel. Daarnaast heeft het bier een lichte bitter en de smaak is vol te noemen.

Houd je van amberkleurige bieren dan ben ik van mening dat de Zundert Trappist een aanrader is. Op dit moment vind ik de Zundert Trappist niet een uitgesproken bijzonder bier. Wellicht als het brouw en ontwikkelingsproces meer de tijd krijgt dat we over een aantal jaar een kwalitatief beter product mogen verwachten. Maar op dit moment ben ik zeer tevreden met het resultaat.

Lees verder

© 2014 - 2017 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trappistenbier: het beste van de patersSlechts 7 bieren wereldwijd mogen de naam trappist dragen. Ze worden door veel kenners gezien als het neusje van de zalm…
Trappistenbier ZundertVrijdag 29 november 2013. Dit is de dag waarop de gemeente Zundert weer een aanwinst rijker is, namelijk trappistenbier…
Westmalle Trappist; monnikenwerkOf je nou voor of tegen het Rooms-Katholicisme bent, één ding moet je de katholieke kloosterbewoners de Trappisten nagev…
Westmalle trappistenbierenWestmalle trappistenbierenMijn favoriete bier is Westmalle Dubbel. Het heeft een heerlijke, lange afdronk en de slok zelf levert een fantastisch g…
Speciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren zijn populairder dan ooit. Hoeveel verschillende soorten bier zijn er nu eigenlijk? Brouwers en bierkenne…
Bronnen en referenties
  • www.zunderttrappist.nl

Reageer op het artikel "Zundert Trappist - Info en Review"

Reactie

Peter Reiters, 14-01-2015 16:38 #1
Kleine correctie: Zundert Trappist is op vrijdag 29 november 2013 officieel door de Broeders van Maria Toevlucht aangekondigd in een persconferentie op de Abdij. De distributie van Zundert Trappist is na dat weekeinde vanaf 2 december opgestart. Het weekeinde van 30 november en 1 december is door 25 Zundertse Horecabedrijven als eersten ter wereld aan hun gasten Zundert Trappist geschonken. Het allereerste flesje werd in ieder bedrijf 31 november om klokslag 16.00 uur gelijktijdig uitgeschonken. Deze 25 bedrijven zijn herkenbaar aan een geëmailleerd genummerd muurschild dat hen geschonken is door Trappistenbrouwerij De Kievit.

Infoteur: Jerommeke31
Gepubliceerd: 06-01-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Reacties: 1
Recensies…
Schrijf mee!