InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Trappistenbier: het beste van de paters

Trappistenbier: het beste van de paters

Slechts 7 bieren wereldwijd mogen de naam trappist dragen. Ze worden door veel kenners gezien als het neusje van de zalm in de bierwereld, maar wat schuilt er achter de naam, en wat maakt deze bieren zo speciaal?

Inleiding

Veel bieren worden in de volksmond als trappist genoemd, maar slechts enkele verdienen het om deze naam echt te dragen. Maar wat is juist het verschil? Dat werd bepaald door de het IVT, ofwel de internationale trappisten vereniging. Deze groepering van abdijen en kloosters hebben enkele regels opgesteld waaraan een abdijbier moet voldoen om zich de naam trappist te mogen toekennen.

  • Het bier mag enkel door of onder toezicht van de kloostergemeenschap gebrouwd worden.
  • Het brouwproces moet binnen de muren van abdij gebeuren.
  • De inkomsten van de verkoop mogen enkel gebruikt worden voor het brouwproces, het onderhoud van de abdij en de monniken hun levensonderhoud. Verder winst die eventueel gemaakt word moet aan een goed doel worden gegeven.
  • Het recept voor bier moet steeds het traditionele recept blijven.

De door monniken gebrouwen trappistenbieren worden wereldwijd geprezen voor hun ambachtelijkheid, gedurfde, diepe smaak en oncommerciële aanpak. Dit laatste is de reden waarom er wereldwijd nog slechts zeven trappistenbieren zijn. Niet geheel toevallig zijn zes van de zeven gelegen in België, centraal op de horizontale as van de zes grote bierlanden Ierland, Engeland, België, Nederland, Duitsland en Tsjechië.

Het IVT

Deze internationale vereniging bestaat uit 14 cisterciënzerordes uit nederland, belgië en duitsland. Hun doel is het beschermen van de naam "trappist", zodat dit steeds een kwaliteitsvol en traditiegetrouw label blijft. Reeds voor de tweede wereldoorlog werd de naam trappist zich door andere bieren onterecht toegeëigend, maar door vooral de inzet van Orval werd de naam trappist wettelijk beschermt.

De naam

De naam trappist heeft eigenlijk weinig te maken met het brouwproces of het bier zelf. Trappist is een feite een orde van monniken die afgescheiden zijn van de cisterciënzerorde, met als verschil dat ze leven volgens veel striktere regels en een meer uitgewerkte spiritualiteit. De naam is is afgeleid van de abdij La Trappe, waar 1664 door abt Armand Jean le Bouthillier de Rancé strengere regels hun intrade namen.

De trappisten

Zoals eerder vermeld zijn er slechts 7 bieren die zichzelf een ware trappist kunnen noemen. Maar trappist is ook een label dat toegekend wordt aan likeur, kaas, brood, koekjes en chocolade.

  • Achel (B): voor het bier
  • Orval (B): voor het bier en de kaas
  • Scourmont-Lez-Chimay (B): voor het bier
  • Rochefort (B): voor het bier
  • Westmalle (B): voor het bier
  • Westvleteren (B): voor het bier
  • Tilburg - Koningshoeven: la trappe (NL) : voor het bier, het brood, de koekjes en chocolade
  • Echt - Tegelen (NL): voor de likeuren

Een bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand
© 2009 - 2019 Skankalot, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zundert Trappist - Info en ReviewrecensieZundert Trappist - Info en ReviewDe Zundert Trappist is sinds 10 december 2010, door de Internationale Vereniging Trappist, gekozen tot het 9e officiële…
Westmalle Trappist; monnikenwerkOf je nou voor of tegen het Rooms-Katholicisme bent, één ding moet je de katholieke kloosterbewoners de Trappisten nagev…
De vijf bieren van Pater LievenDe vijf bieren van Pater LievenPater Lieven. Een Belgisch bier van de brouwerij Van Den Bossche. Deze, gevestigd in Sint-Lievens-Esse in Oost-Vlaandere…
Trappistenbier ZundertVrijdag 29 november 2013. Dit is de dag waarop de gemeente Zundert weer een aanwinst rijker is, namelijk trappistenbier…
Speciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren zijn populairder dan ooit. Hoeveel verschillende soorten bier zijn er nu eigenlijk? Brouwers en bierkenne…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Trappistenbier http://www.trappist.be/indexjs.cfm?v=02&taal=nl

Reageer op het artikel "Trappistenbier: het beste van de paters"

Infoteur: Skankalot
Gepubliceerd: 13-05-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!