InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bier en wijn > Genieten van wijn: katers, vlekken en kurk

Genieten van wijn: katers, vlekken en kurk

Een wijntje is niet alleen lekker: een glaasje rode wijn per dag blijkt ook nog eens erg gezond. Soms heb je pech en word je verrast door onaangename neveneffecten van wijn. Een kater bijvoorbeeld. Of kurk in de fles. Of vlekken in je overhemd of het vloerkleed. Hoe voorkom je een kater? En wat doe je met wijnvlekken of kurk?

Het was gezellig, maar jammer van die kater

Misselijk, hoofdpijn, draaierig en vooral enorm veel dorst. Leuk is anders, maar een avondje flink doordrinken heeft helaas maar al te vaak een kater als gevolg. Een echte kater ontstaat door dehydratie (alcohol verdrijft lichaamsvocht). Een verlaging van je bloedsuikerspiegel en de ophoping van allerlei schadelijke stoffen maken de kater extra vervelend.

Tip: Er bestaan heel veel (vaak absurde) tips om katers tegen te gaan. De beste tip is gelukkig gemakkelijk: veel water drinken tussen het wijn drinken door én daarna.

De beruchte hoofdpijnwijn

Soms voel je al na twee glazen een lichte hoofdpijn opkomen. Je weet nu al dat het morgen raak zal zijn. Blijkbaar heb je de pech met zo'n beruchte hoofdpijnwijn te maken te hebben. Lang niet iedereen is het eens over wat een hoofdpijnwijn nu tot een hoofdpijnwijn maakt. Het lijkt ook heel persoonlijk te zijn, een fles kan voor de ene drinker een ramp zijn terwijl een ander nergens last van heeft. De meest aangedragen oorzaak is een te grote hoeveelheid zwavel in de wijn. Zwavel wordt gebruikt om de druiven en de wijn tegen bederven te beschermen. Te veel zwavel kan de wijn veranderen in een onaangename mokerslag. Andere mogelijke oorzaken zijn de tannines en het intensief gebruik van bestrijdingsmiddelen in de wijngaard.

Tip: geef toe dat de wijn bij nog een glaasje een heus martelwapen wordt en geef het op. Probeer een andere fles of drink iets anders. Niks is het waard om jezelf tegen beter weten in verschrikkelijke hoofdpijn te bezorgen.

Wijnvlekken

Een groter drama dan rode wijnvlekken in je kleding (behalve misschien lippenstiftvlekken) is er niet. Wanneer je toch op je kleren of vloerkleed morst, giet er dan eerst (indien voorhanden) flink wat witte wijn overheen. Dit helpt de kleur neutraliseren. Strooi er daarna flink wat zout op en laat alles een lange tijd met rust, zodat het zout het vocht kan opnemen. Mocht de wijn dan nog steeds zichtbaar zijn dan wordt het tijd voor een vlekkenmiddel.

Kurk in de wijn

De wijn heeft kurk. Volgens wijnkenners echt een ramp, maar wat bedoelen ze er eigenlijk mee? Niet die stukjes kurk die in je glas drijven als de fles niet perfect is ontkurkt. Die vis je gewoon uit je glas. Echte ‘kurk' krijg je wanneer de kurk is gaan schimmelen. Heel vies en wijnkenners proeven het direct. Voor een niet-kenner kan het best moeilijk zijn een wijn met kruk te onderscheiden van een wijn die ‘gewoon' niet lekker is. Maar in beide gevallen geldt: nooit opdrinken, gewoon een andere openmaken. Als de fles erg duur was loont het zelfs de moeite om naar de winkel terug te gaan en je geld terug te vragen.

Lees verder

© 2012 - 2017 0-cecile-0, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Genieten van wijn: katers, vlekken en kurk"

Infoteur: 0-cecile-0
Gepubliceerd: 26-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bier en wijn
Schrijf mee!