InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hoe maak je sushi?

Hoe maak je sushi?

Sushi is een Japans gerecht dat tegenwoordig in Nederland ook veel gegeten wordt. Bij sushi geldt meestal: je vind het erg lekker of je vind het juist heel erg onsmakelijk. Hoe wordt sushi gemaakt; welke techniek en welke ingrediënten heb je nodig? Lees in dit artikel alles over het maken van sushi.

Soorten en vormen sushi

In sushi zitten veelal dezelfde soorten ingrediënten zoals verschillende soorten vis, rijst, zeewier en verschillende soorten (Japanse) groenten. De ingrediënten worden op een zeer verfijnde manier bereid en gebruikt om sushi van te maken. Er zijn vier vormen sushi die in Nederland worden gegeten:
  • maki
  • nigiri
  • oshi
  • temaki

De meest voorkomende vormen sushi zijn makisushi en nigirisushi. Makisushi zijn de 'bekende' rondjes van zeewier, die van binnen gevuld zijn met rijst en in het midden een aantal kleine stukjes groenten. Nigirisushi is een 'torentje' van sushi met onderop een grote hoeveelheid rijst en bovenop een stukje gefileerde vis. Om het pakketje heen zit een dunne sliert van zeewier waar de sushi mee wordt afgemaakt.

Ingrediënten

Om sushi te maken worden veelal typisch Japanse ingrediënten gebruikt. Vis, het liefst zo vers mogelijk, is erg belangrijk bij het maken van sushi. Vissoorten die gebruikt worden zijn bijvoorbeeld (witte) tonijn, makreel, zalm, (konings)krab en soorten schelpdieren. Naast vis is ook de rijst een belangrijk onderdeel van de sushi. Om sushi te maken kun je het beste, speciale Japanse rijst kopen. Deze rijst plakt beter en smaakt anders dan 'gewone' rijst. Door de rijst heen doe je vervolgens (Japanse) rijstazijn en suiker en zout naar smaak. Na de rijst heeft sushi zeewier nodig. Zeewier komt, zoals de naam al doet vermoeden, uit de zee en geeft sushi een wat zoutige smaak. Overigens gaat het om gedroogd zeewier. Naast vis, rijst en zeewier worden in sushi nog verschillende soorten groenten gebruikt. Een belangrijke typisch Japanse groente is wasabi. Wasabi groeit onder water, ongeveer 30 centimeter onder water, en heeft een zeer scherpe smaak. Tenminste, wanneer je de wasabi raspt. Anders is wasabi vrij mild. Wasabi heeft de eigenschap bacterieën te doden. Tenslotte worden aan de sushi soms nog bepaalde kruiden, specerijen, sauzen en zaden toegevoegd. De buitenkant van sushirolletjes wordt bijvoorbeeld soms door sesamzaad heen gerold.

De bereiding van sushi

Het bereiden van sushi is een zeer verfijnd werkje. Topkoks (uit Japan) doen er vaak jaren over om dé perfecte sushi te kunnen bereiden. Het fileren van de vis kan een lastige klus zijn. Vis als tonijn moet bijvoorbeeld heel dun gefileerd worden. Na het fileren van de vis moet de Japanse rijst worden aangemaakt en de groenten en zeewier in het juiste formaat worden gesneden. Ook het rollen en garneren van sushi kan een lastig klusje zijn.

Makisushi (rolletjes)

De kleine rolletjes sushi kun je het beste maken door een matje van hout of kunststof op het aanrecht te leggen. Leg daar overheen wat doorzichtoge folie, en daarop een brede vel zeewier. Leg nu een kleine hoeveelheid Japanse rijst bovenaan het vel zeewier, en daaronder groenten en vis naar keuze. Een combinatie kan bijvoorbeeld krab met komkommer en wasabi zijn. Rol nu met behulp van het matje de zeewier op tot een lange rol. De rol kun je nu in kleinere stukken snijden zodat je allemaal kleine rolletjes sushi hebt.

Het eten van sushi

Hoewel Japanners veel gerechten met de bekende stokjes eten, hoeft dit bij sushi niet persé. Het gebeurt overigens wel veel, maar oorspronkelijk is dit niet de bedoeling geweest. Bij het eten van sushi worden soms sauzen en oliën geserveerd. Sushi wordt in Nederland bijvoorbeeld veel met sojasaus gegeten. Het leren bereiden van sushi kan een uitdagende klus zijn. Gelukkig kun je lekkere sushi ook gewoon in een restaurant eten of afhalen. In Japan wordt sushi veel gebruikt als een gerecht voor onderweg, bijvoorbeeld tijdens een reis met de trein.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak je sushi?"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 25-10-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!