InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Stappenplan voor het zelf maken van verse pasta

Stappenplan voor het zelf maken van verse pasta

Een echt zelf gemaakte pasta is qua smaak nauwelijks te vergelijken met gedroogde pasta of voorverpakte verse pasta uit de supermarkt. Zelfgemaakte pasta heeft een ontzettend lichte zijdeachtige textuur die niet te vergelijken is met in de supermarkt verkrijgbare pasta. Zelf pasta maken kost tijd, maar is ontzettend de moeite waard.

Zorg voor de juiste ingrediënten

Pasta all’Uovo (met eieren) is zeer geschikt om zelf te maken. Aangezien er maar weinig ingrediënten nodig zijn, is het belangrijk om voor kwalitatief goede ingrediënten te zorgen. Zij maken de pasta tot een succes of niet.

Ingrediënten (voor 2-3 personen)

  • 300 g meel
  • 3 eieren
  • 1 tl zout

Het allerbeste meel om pasta te maken heet Farina Bianca 00 en is verkrijgbaar in Italiaanse delicatessenwinkels of op internet. Het is een heel fijn, zacht wit tarwemeel dat rechtstreeks uit Italië komt. Dit speciale meel maakt het deeg makkelijker te kneden en te rollen.

Voor de eieren geldt, hoe verser ze zijn hoe beter. Donkere dooiers zorgen voor een diepere kleur van de pasta. Verwerk de eieren op kamertemperatuur.

Kneden van pastadeeg

  1. Zeef het meel op een schoon werkvlak. Een houten keukentafel is hiervoor een geschikte plaats. Een koud oppervlakte zoals steen is minder geschikt voor het kneden van pastadeeg. Maak een bergje van het meel en maak in het midden een grote diepe kuil.
  2. Breek de eieren in de kuil en probeer hierbij niet de wanden van de kuil door te breken. Voeg het zout toe en meng met een vork de eieren voorzichtig met het zout. (Eventueel kan het meel ook in een kom gemengd worden.) Voeg steeds een klein beetje meel van de zijkanten toe.
  3. Zodra het eimengsel niet meer vloeibaar is, steekt u uw vingers in het meel en mengt de ingrediënten tot een korrelig, kleverig deeg. Schraap ook al het deeg dat aan het werkoppervlakte kleeft bij elkaar en voeg dit toe. Als het deeg te droog is kunt u wat druppels koud water toevoegen en als het te vochtig is kunt u er wat bloem overheen stuiven.
  4. Vorm van het deeg een bal en kneed het goed door elkaar. Duw het met de muis van uw hand van u af, vouw het eind van het deeg terug en duw de klomp deeg weer van u af. Vouw het deeg elke keer een stukje verder terug en duw het van af, tot u het helemaal terug kunt slaan en al het deeg is gekneed.
  5. Draai het deeg een kwartslag tegen de klok in en ga nog 5 minuten door met kneden, vouwen en draaien als u een pastamachine gaat gebruiken. Indien u het deeg met de hand uit gaat rollen, moet u 10 minuten kneden. Het deeg dient glad en elastisch te zijn.
  6. Wikkel het deeg in plasticfolie en laat het 20 minuten op kamertemperatuur rusten. Daarna kan het uitgerold en gevormd worden.

De pasta kneden en vormen met een pastamachine

  1. Klem de machine stevig vast aan het werkblad en plaats het handvat. Zet de rollers zover mogelijk uit elkaar en strooi eventueel wat bloem op de rollers. Snijd de deegbal in vieren en werk steeds met een kwart.
  2. Duw het stuk deeg plat met uw handen en draai hem door de rollers van de machine.
  3. Vouw het deeg in drieën en draai het in de lengte door de rollers. Herhaal dit vijf keer.
  4. Zet de rollers iets dichter bij elkaar en haal het deeg tussen de rollers door.
  5. Zet de rollers nog dichter bij elkaar en herhaal het rollen. Herhaal dit totdat het deeg de gewenste dikte heeft. Uiteindelijk zal het deeg ongeveer 90 cm lang zijn.
  6. Kies welke vorm pasta u wilt maken en zet het juiste snijdstuk op de machine. Voer de pasta de machine in en vang de gevormde pasta met uw andere hand op.
  7. Leg de pasta losjes op met bloem bestoven theedoeken en laat het minimaal 15 minuten drogen.
  8. Controleer tijdens de droogtijd af en toe of het deeg niet aan elkaar gaat plakken en bestrooi eventueel opnieuw met bloem.

Het koken van de pasta

Verse pasta hoeft minder lang gekookt te worden dan gedroogde pasta. Afhankelijk van de dikte moet u rekenen op 4 tot 10 minuten. Test de gaarheid tijdens het koken af en toe.
© 2011 - 2019 Ilsemarietje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verse pasta na tien minuten!Verse pasta na tien minuten!Houdt u ook zo van verse pasta? Zou u deze lekkernij zelf ook willen bereiden, maar ziet u op tegen al dat werk? Dan is…
Zelf pasta makenZelf pasta makenEen pastagerecht met gekookte droge pasta kennen we nu allemaal wel, echt leuk is het om zelf pasta te maken. De smaak v…
Zelf verse pasta maken: varieer eens met kleuren en smaken!Verse pasta is lekker, maar ziet er vaak een beetje vaal uit. De pasta wordt verdronken onder een saus, dat is zonde. Do…
Zelf pasta maken (zonder machine)Zelf pasta maken (zonder machine)Pasta kan men in alle soorten en maten kopen, maar niets zo lekker als zelf pasta maken. Het is veel eenvoudiger dan vee…
Pasta in de wokPasta in de wokWe zien steeds meer gerechten met pasta in de wok. De pasta, welke gewenst is, altijd eerst goed koken (moet beetgaar zi…
Bronnen en referenties
  • De Pastabijbel - Jeni Wright

Reageer op het artikel "Stappenplan voor het zelf maken van verse pasta"

Infoteur: Ilsemarietje
Gepubliceerd: 07-11-2011
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!