InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Zelf verse pasta maken

Zelf verse pasta maken

Zelf verse pasta maken Iedereen kan pasta koken, maar niet iedereen kan pasta maken. Verse pasta is vele malen lekkerder dan gedroogde pasta. Het is voller van smaak en laat de bijpassende saus en/of groente beter tot zijn recht komen. Je kunt verse pasta kant-en-klaar kopen bij de grote supermarktketens. Nog lekkerder is om zelf verse pasta te maken. Moeilijk? Nee hoor, in een handomdraai maak je de mooiste tagliatelle, spaghetti of lasagnebladen.

Goede voorbereiding

Het maken van verse pasta is leuk werk en niet moeilijk. Voor het maken van verse pasta schaf je eenmalig een pastamachine aan. Deze zijn te koop bij diverse huishoudwinkels, warenhuizen of via online kookshops; de prijs varieert van circa 20,00 tot 50,00. Een pastamachine heeft twee functies: uitrollen en snijden. De 'uitrollers' werken als een ouderwetse mangel en maken van vers deeg in een handomdraai mooie, dunne pastavellen. Met behulp van de 'snijrollers' verwerk je deze pastavellen tot de gewenste pastavorm: tagliatelle, spaghetti of deegbladen.

Het pastadeeg

Er zijn diverse manieren en recepten voor het maken van vers pastadeeg. Sommige recepten gaan uit van alleen durumtarwe en eieren, andere zijn gebaseerd op een mix van bloem, durumtarwe, eieren en/of water. Durumtarwe is een harde tarwesoort uit de warmere streken. Het geeft, zeker in combinatie met eieren, die specifieke, stevige bite aan je pasta. Durumtarwe kun je kopen bij de grote supermarktketens, warenhuizen, Italiaanse speciaalzaken, kookshops, natuurvoedingswinkels en eventueel bij je plaatselijke molenaar. Houd je meer van 'soepele, zachte pasta' dan kun je experimenteren met de afzonderlijke ingrediënten tot je de juiste consistentie hebt verkregen.

Voor 3-4 personen gebruik je als basisrecept:

  • 100 gram bloem
  • 100 gram durumtarwe
  • 1 ei
  • 75 cc water

Tip: ook voor gevulde pastasoorten, zoals ravioli of tortellini, start je met dit basisrecept.

Bereiding

Vorm van beide meelsoorten, op een schoon werkblad, eerst een bergje. Maak een kuiltje in het midden en zorg voor een opstaande rand - er ontstaat nu een soort 'kommetje'. Breek het ei hierin en giet het water erbij. Meng en roer het geheel met je blote hand langzaam tot een deegbal. Wordt niet al het meel opgenomen, maak dan je hand een beetje nat en kneed de deegbal door tot er niets meer achter blijft op je werkblad. Is het deeg te klef of plakkerig, strooi er dan een klein beetje bloem bij.
Kneed de deegbal vervolgens een paar minuten stevig door met de muis van de hand. Druk het deeg uit, vouw het dubbel, draai het een kwartslag en kneed het weer door. Herhaal dit een paar keer. Daarna laat je het deeg circa 30 minuten rusten, liefst in folie in de koelkast.

Pastamachine

Zet de pastamachine vast op het werkblad en stel de rollers in op de breedste stand (zie gebruiksaanwijzing machine). Als het deeg gerust heeft, deel je dit in vier gelijke deegbolletjes. Maak één bolletje met je hand wat platter en rechthoekig. Haal deze 'dikke deegplak' door de rollers van de pastamachine. Vouw de iets dunnere deegplak vervolgens dubbel en haal hem nogmaals op de breedste stand door de pastamachine. Herhaal dit tweemaal tot je een langere, gelijkmatige deegplak hebt. Stel de pastamachine hierna een stand smaller in en draai de deegplak er opnieuw door. Dit herhaal je vervolgens, telkens op een standje smaller, tot je een mooi, lang, dun pastavel hebt. Snij dit pastavel eventueel door midden (circa 25 centimeter) en laat het rusten en drogen op een schoon deel van je werkblad. Op deze manier verwerk je ook de andere deegbolletjes.

Tip: blijft het deeg aan de rollers plakken, bestrooi het dan lichtjes met wat bloem!

Na circa tien minuten is de eerste deegplak gedroogd en kun je hem makkelijk door de snijroller van jouw keuze halen zo krijg je dunne slierten of brede repen. Maak je lasagne, dan snijd je met een scherp mes de dunne deegbladen gewoon op maat en verwerk je ze volgens een lasagnerecept.

Verse pasta koken

Wanneer de deegbladen zijn verwerkt tot spaghetti of tagliatelle, dan haal je de slierten met de hand los van elkaar. Bestrooi ze met wat bloem en leg ze even te drogen op het werkblad. Je kookt de pasta in circa 1-2 minuten beetgaar in een pan met ruim water. Voeg eventueel zout naar smaak toe. Serveer de verse pasta als diner met een rijk gevulde saus (tomaten-gehakt, spinazie-zalm, room-spek-ei), een frisse salade en een goed glas wijn. Buon appetito!

Tip: je kunt verse pasta gemakkelijk in porties invriezen voor later gebruik.
© 2012 - 2019 Spiegelschrift, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pasta-soorten, gedroogde en verse pastaEr bestaan naar het schijnt meer dan 700 verschillende pastasoorten. Veel pastasoorten hebben meerdere namen, en worden…
Pasta, pasta en nog eens pastaPasta, pasta en nog eens pastaWe eten met zn allen nogal wat pasta weg iedere dag. Niet verwonderlijk dat er met enige regelmaat nieuwe pastarecepten…
Zelf pasta makenZelf pasta makenEen pastagerecht met gekookte droge pasta kennen we nu allemaal wel, echt leuk is het om zelf pasta te maken. De smaak v…
Tips voor de pastaTips voor de pastaPasta is een veel gegeten ingrediënt en is snel klaar. Ondanks dat het vaak wordt gebruikt in de keuken, kan er toch het…
Pasta met spek(blokjes)We kennen het allemaal wel. We hebben geen tijd en moeten snel wat op tafel toveren. Je kijkt in de koelkast en ziet dat…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Durum_(tarwe)

Reageer op het artikel "Zelf verse pasta maken"

Infoteur: Spiegelschrift
Gepubliceerd: 29-11-2012
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!