InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Uiensoep met port: het recept

Uiensoep met port: het recept

Met het koude weer is er niets zo lekker als met een warme kom soep voor de openhaard te zitten. De klassieke uiensoep is één van de favoriete wintersoepen. Een variant hierop is de port-uiensoep. Hier het recept voor een overheerlijke verwarmende soep.

Aroma's en sterke drank

De port-uiensoep is heerlijk door de combinatie van aroma's met een vleugje sterke drank erdoor. Gebruik het liefst verse kruiden om de soep tot zijn recht te laten komen. En, hoe langer de soep staat, hoe lekkerder deze wordt. Maak de soep dus gerust een dag van te voren, de smaken kunnen er dan goed intrekken. Daarna, smullen maar!

De ingrediënten voor port-uiensoep (6 personen)

  • 2 tabletten groentebouillon
  • vloeibare boter
  • 6 grote rode uien
  • 150 gram gesneden spek
  • 0,3 liter port
  • 100 gram oude kaas
  • 4 blaadjes laurier
  • tijm en rozemarijn (takjes)
  • 6 el balsamico-azijn
  • peper
  • 4 tl zout
  • tl suiker
  • keukentouw
  • stokbrood

Bereiding port-uiensoep

Breng 1,5 liter water aan de kook. Doe de groentebouillontabletten erdoor als het water kookt. Laat zachtjes op een vuurtje branden. Snij ondertussen de uien in ringen. Bak ze gedurende 20 minuten op laag vuur lichtbruin in vloeibare boter. Rul op het einde brede reepjes gesneden spek mee. Strooi 4 theelepels zout over het geheel. Voeg vervolgens de bouillon toe. Bind de tijm en rozemarijntakjes met behulp van een keukentouw tot een bosje. Voeg dit toe aan de soep (verwijder het bosje voor het opdienen). Doe de laurierblaadjes ook door de soep, deze verwijder je ook voor het opdienen. Voeg de port, suiker en de balsamico-azijn toe. Laat het geheel 4 uur sudderen. Roer een uur van te voren de helft van de oude kaas door de soep zodat de smaken nog lekker kunnen intrekken. Gebruik de rest van de oude kaas om stokbrood te gratineren.

Het gratineren van stokbrood

Bak een stokbrood in een voorverwarmde oven van 180 graden gaar. Laat het stokbrood afkoelen en snij dit in plakjes. Neem 6 sneetjes apart. Bestrooi deze met oude kaas en grill ze nog even in de oven tot ze lichtgoudbruin zijn. Leg de stukjes stokbrood met gegratineerde kaas daarna op de port-uiensoep.

Uiensoep serveren met stokbrood en kazen

Proef of de soep op smaak is. De voorkeur voor de hoeveelheid zout en peper is erg persoonsafhankelijk! Voeg eventueel zout, peper en port toe. Serveer de soep met de gegratineerde stokjes stokbrood erop. Het is heerlijk om hierbij stokbrood op te dienen met diverse kaassoorten zoals camembert, geitenbrie (verrassend lekker) of blauwe kaas. Ook roggebrood met spek is een aanrader. Sommige smulpapen houden ook van roggebrood met komijnenkaas.

Port-uiensoep: zowel lekker als lunch of bij het diner

De soep smaakt heerlijk als lunchgerecht maar kan ook als avondmaaltijd opgediend worden. Het recept voor deze uiensoepen is uiteraard hetzelfde. Eet je de uiensoep 's avonds? Bak er dan wel wat meer stokbrood bij of serveer extra stukjes roggebrood.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uiensoep met port: het recept"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 19-01-2013
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!