InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Traditioneel barbecueën

Traditioneel barbecueën

Traditioneel barbecueën De traditionele barbecue met houtskool is voor een groot deel verdrongen door luxe barbecues op gas of elektrisch en door complete buitenkeukens. Maar er gaat toch niets boven die heerlijke geur van houtskool. Die hoort bij de zomer. Een barbecue op houtskool moet al op tijd worden aangestoken. Het duurt even voordat de vlammen zijn verdwenen en de barbecue klaar is voor gebruik. Rooster het vlees totdat het goed gaar is, maar laat het niet verbranden. Verbrande delen bevatten schadelijke stoffen.

Het aansteken van de barbecue

Begin op tijd met het aansteken van de barbecue. Doe dit zeker een uur van te voren. Er kan een bergje houtskool op de barbecue worden gelegd met daartussen een paar aanmaakblokjes. De aanmaakblokjes kunnen worden aangestoken en wanneer de houtskool goed gloeit, kan deze worden verspreidt over de barbecue. Als de houtskool grijs gekleurd is en de vlammen zijn gedoofd, dan is de barbecue klaar voor gebruik. Door tussendoor nieuwe kolen toe te voegen voorkom je dat de barbecue opnieuw aangestoken moet worden.

Barbecueën is niet altijd slecht voor de gezondheid

Barbecueën is niet slecht voor de gezondheid als het op een goede manier wordt gedaan. Het is belangrijk dat het vlees niet verbrand en dat het gaar is. De zwarte verbrande delen bevatten schadelijke stoffen en dat geldt ook voor net aangestoken houtskool. De verbrande delen van het vlees kunnen er worden afgesneden.

Veiligheid

De veiligheid is natuurlijk ook van belang. Houd kinderen altijd uit de buurt van de barbecue en zorg ervoor dat er water binnen handbereik is.

Vlees

Rooster als eerste het vlees dat de meeste hitte nodig heeft en let ook op de kleur van het vlees. Neem eerst de biefstukken. (rundvlees) Deze zijn klaar wanneer ze rood/roze zijn. Het lamsvlees, kalfsvlees en spiesen mogen roze of gaar zijn. Varkensvlees of papilottes moeten gaar zijn. Als laatste kunnen de voorgegaarde producten erop zoals kip, worst of spare ribs. Als de barbecue een verstelbaar rooster heeft dan kan het voorgegaarde vlees dichter bij het vuur liggen en het rauwe vlees moet hoger liggen omdat het meer tijd nodig heeft om gaar te worden. Draai het vlees niet te vaak om maar geef het de tijd om bruin te worden.

Vleessappen

Om het vlees sappig te houden kun je het geregeld met olie bestrijken en prik er niet met een vork in maar draai het om met een tang. Strooi pas achteraf zout op het vlees, uit gezouten vlees wordt vocht onttrokken waardoor het vlees moeilijker bruin wordt. Is het vlees gemarineerd dep het dan droog met keukenpapier voordat het wordt geroosterd. Vette vleessoorten kunnen in een aluminiumbakje op de barbecue worden gelegd. Dit voorkomt dat het vlees vlam vat.

Klevend vlees

Als het vlees aan het rooster blijft kleven hoeft het niet te worden losgetrokken het vlees laat vanzelf los. Ook vis blijft kleven en valt gemakkelijk uit elkaar tijdens het omdraaien. Om dit te voorkomen kun je de vis met wat olie bestrijken en evt. met wat kruiden zoals dille of peterselie in een visklem of aluminiumfolie bereiden.

Vlees vervangende producten en groente

Vleesvervangers kunnen ook op de barbecue. Ze hoeven maar kort te worden geroosterd en ze verbranden snel, vooral de soorten die zijn voorzien van een paneerlaagje. Dit zijn bijv. groenteschijven, vegetarische worstjes of hamburgers. Stevige groentesoorten kunnen op het rooster worden gelegd zoals ui, courgette of paprika. Bestrijk ze vooraf met olie. Andere soorten kunnen worden klein gesneden en garen verpakt in aluminiumfolie zoals wortels, prei, bloemkool, en bonen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Traditioneel barbecueën"

Infoteur: Liza
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!