InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Geen overdaad aan koolhydraten (meer)

Geen overdaad aan koolhydraten (meer)

Geen overdaad aan koolhydraten (meer) We hebben het in onze maatschappij zelf veroorzaakt, maar in ons dagelijks voedingspatroon zitten voor de meeste mensen teveel koolhydraten. Want bij zwaar lichamelijk werk verbrand je al die koolhydraten wel, maar als je bijvoorbeeld de gemiddelde kantoorbaan hebt dan verbrand je dit niet en worden de koolhydraten opgeslagen (net zoals vetten).

Minder koolhydraten

Om nu meer gebalanceerd te eten, is het goed te weten wat je zo op een dag binnen mag krijgen en wat een reserve in je lichaam op gaat bouwen (en waar je gewicht dus van toeneemt). Strikt genomen geldt een gemiddelde voor de vrouw van 2000 calorieën en voor mannen 2500. Tel daar enkele honderden calorieën bij op als je als man of vrouw zwaar lichamelijk werk doet. Maar omdat er in zoveel producten al koolhydraten zitten, hoeft er echt in bij iedere maaltijd nog apart koolhydraten genomen te worden, om toch een verantwoord samengestelde maaltijd te nuttigen. Koolhydraten in de vorm van brood, rijst, pasta, aardappelen.

Wissel het eens af met een maaltijd (bijvoorbeeld 1x per dag) waar dit niet apart aan toegevoegd is en het eenvoudigste is de warme maaltijd (in de middag of avond), want neem een stukje rundvlees of vette vis (2x per week) en doe daar groenten bij. Broccoli, spinazie, bloemkool, sla, spruitjes etc. Normaal is 2 ons de norm, maar neem er maar gerust eens 3 of 3,5 ons van. Samen met een stukje vlees of vis is dit meer dan voldoende. En vervang overdag de geijkte broodmaaltijd eens voor iets anders. Enkele voorbeelden.

Zuivel

De magere zuivelproducten zoals magere yoghurt of magere kwark zijn prima en voedzaam.

Ingrediënten

  • magere yoghurt of kwark
  • aardbeien
  • banaan
  • kiwi
  • witte druiven
  • peer

Bereiding

Naast deze vruchten kan je natuurlijk ook nog andere vruchten naar smaak nemen. Maar doe in een blender wat aardbeien en kiwi en pureer deze tot een sapje. Het bakje met yoghurt of kwark kan voorzien worden van de in kleine stukjes gemaakte banaan en de peer. Doe er wat druiven bij en meng het goed. Giet daarna het sapje erbij en meng het opnieuw. Een heerlijke frisse maaltijd is het resultaat.

Maar je kunt er ook voor kiezen om alle vruchten in de blender te doen. Vervang eventueel de druiven door zwarte bessen of rode bessen. Stop de blender iets eerder (als het nog een beetje grof is) en voeg het dan bij de yoghurt of de kwark. Ook heerlijk fris en iets minder grof.

Ei

Een ei hoort erbij en dat klopt, want het ei is multifunctioneel en prima met wat ingrediënten te bereiden tot een volledige maaltijd.

Ingrediënten

  • ei
  • magere ham
  • 20+ strooikaas
  • sjalotje
  • peper en zout
  • tomaat
  • augurk
  • vloeibare bakboter

Bereiding

Doe wat vloeibare bakboter in een hapjespan en doe er de eieren bij (om er bijvoorbeeld roereieren van te maken). Doe wat flinterdunne plakjes ham in de pan en laat het even staan. Maak de tomaat, augurk en sjalotje klein en verdeel het in de pan. Maak het af met wat strooikaas en wat peper en zout naar smaak.

Soep

Soep is een prima en volwaardige vulling als maaltijd. Maar maak de soep dan wel zelf en met verse ingrediënten. Heel eenvoudig maar erg lekker

Ingrediënten

  • kip
  • peper en zout
  • soepgroenten

Bereiding

Zet water op het vuur en maak de verse kip in kleine stukjes. Voeg deze erbij als het water kookt en laat dit zon 20 minuten staan. Doe dan de soepgroenten erbij en wat peper en zout naar smaak. Laat dit weer zon 10 minuten staan en de soep is gereed.

Noot! Laat de soepstengels, crouton en vermicelli maar een keer weg.

Tot slot

Let de eerste dagen eens op je calorieën. Over het algemeen krijg je minder binnen en dat kan er toe leiden dat je reserve aan koolhydraten opgesoupeerd wordt en je dus afvalt. Alleen radicaal je koolhydraten laten staan gedurende bijvoorbeeld 2 weken, zal meer drastisch gewichtsverlies tot gevolg hebben, maar er is ook iets voor de weg der geleidelijkheid te zeggen.
Gerelateerde artikelen
Koolhydraatarm dieet: Zonder koolhydraten snel afvallenWil je snel afvallen, liefst binnen een week? Wil je vlees en vis kunnen eten zoveel je wilt? Wil je gewicht blijven ver…
Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!Goed afvallen en een positieve stemming behouden kan!Om stevig te kunnen afvallen maken veel mensen gebruik van een koolhydraatarm dieet. Op zich is dat een juiste insteek,…
Koolhydraten en DieetKoolhydraten en DieetBij een koolhydraatarm dieet gaat men ervan uit, dat door de kleine hoeveelheid koolhydraten die dagelijks genuttigd wor…
Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?Hoeveel koolhydraten kan je per dag eten om af te vallen?De beste manier om gewicht te verliezen is om je dagelijkse hoeveelheid koolhydraten beperken. Koolhydraat-arme diëten l…
Een koolhydraatarm dieetIn ons dagelijks eetpatroon zitten veel koolhydraatrijke producten, zoals aardappelen en brood. Vandaar dat ons lichaam…

Reageer op het artikel "Geen overdaad aan koolhydraten (meer)"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 01-06-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!