InfoNu.nl > Eten en Drinken > Diversen > Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetips

Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetips

Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetips Mede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeervoller om de maaltijd lekker buiten te bereiden dan onder de afzuigkap van keuken of caravan? Barbecues en buitenkeukens zijn verkrijgbaar in diverse maten en uitvoeringen, met verschillende mogelijkheden.

Houtskool

De meest traditionele methode. Verkrijgbaar in handig meeneemformaat of in een grotere uitvoering. Houd er rekening mee, dat je enige tijd van tevoren de barbecue "voorbereidt". Met aanmaakblokjes en aanmaakhout maak je de basis. Daarna leg je de kolen eromheen en steek je de aanmaakblokjes aan. Als de aanmaakblokjes opgebrand zijn, zal het vuur de houtskool verwarmen. Pas als de houtskool goed gloeit, is de barbecue klaar voor gebruik. Vanwege het open vuur staat niet elke camping het barbecueën toe. Er is echter houtskoolbarbecue verkrijgbaar met een gesloten systeem, die op de meeste campings zonder problemen gebruikt mag worden.

Gas

Een methode die steeds populairder wordt. Voordeel: je barbecue is snel gereed. Ideaal dus, als je na het werk of in het weekend snel wilt beginnen! De branders in de barbecue worden beschermd door lavastenen, die er ook voor dienen om eventuele druipende vleessappen op te vangen, ter voorkoming van steekvlammen. Je vlees zal gelijkmatig gaar worden en braden door een goede hitte verdeling.

Skottelbraai

Een skottelbraai werkt altijd op gas en heeft als voordeel dat hij zeer eenvoudig in gebruik is. Het fenomeen "braaien" is overgewaaid vanuit Zuid-Afrika en is in Nederland een groot succes. Op de skottelbraai kan je complete maaltijden bereiden. Ook zijn er accessoires verkrijgbaar waardoor je met de skottelbraai ook nog kunt barbecueën, koken of grillen.

Elektrisch

Deze methode is geschikt voor binnen- en buitenshuis. Ook hiermee kun je snel aan de slag, alleen even voorverwarmen is niet nodig. Het barbecueën gebeurt op een grillplaat. Deze barbecue is vaak lichter van gewicht en dus makkelijker te verplaatsen. De temperatuur is constant, zodat je vlees gelijkmatig gaar wordt.

Veilig barbecueën

  • Zorg dat je barbecue op een stevige ondergrond staat.
  • Zorg dat je barbecue, bij gebruik van gas of elektra, op de juiste manier aangesloten is.
  • Gebruik accessoires met een lang handvat, zodat je niet te dicht bij het open vuur komt.
  • Misschien een overbodige tip, maar gooi nooit extra brandstof zoals brandgel of spiritus op een brandende barbecue.
  • Verplaats een brandende barbecue nooit!

Deze tips zijn bedoeld om veilig een heerlijke maaltijd te bereiden. Smakelijk eten!
© 2007 - 2017 Millica, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veilig en lekker barbecuen? Hier de tipsHet zonnetje schijnt en u geniet lekker van de vakantie. ís Avonds heeft u geen zin om te koken, maar besluit om lekker…
Overal barbecuen met een draagbare BBQEen gezellige BBQ is de maaltijd bij uitstek op een warme zomerdag of zwoele avond. De barbecue wordt in de tuin gezet e…
Light barbecuen voor een slanke lijnZodra de temperatuur boven de 25 graden komt, slaat Nederland massaal aan het barbecuen. Maar gegrild eten bevat vaak ee…
Trends in barbecuen: snel, veilig, gemakkelijk én lekkerderTrends in barbecuen: snel, veilig, gemakkelijk én lekkerderBarbecue! Een ware zomerklassieker. Waarom zou je nog staan te emmeren bij zo'n ouderwets bakbeest van een barbecue? Kij…
Elektrisch skateboard: een nieuwe skate-rageElektrisch skateboard: een nieuwe skate-rageBijna iedereen weet wat een skateboard is, maar nu is er een nieuwe rage in Nederland en België: een elektrisch skateboa…

Reageer op het artikel "Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetips"

Infoteur: Millica
Gepubliceerd: 01-07-2007
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!