InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Koken voor beginners

Koken voor beginners

Koken voor beginners Koken. Hoe leer je koken? De een krijgt kookles van zijn of haar ouders, de ander moet het via de kookboeken doen. Een derde experimenteert en leert het zichzelf. Echter er zijn een aantal handige tips bij het koken die je maar net moet weten en die erg handig zijn. In dit artikel kooktips die veel mensen kennen maar die je maar net moet weten als beginnend koker bijvoorbeeld als je zelfstandig gaat wonen en voor jezelf gaat koken.

Kooktip 1: Stomen

Je hoeft groenten niet persé in water te koken. Makkelijker en gezonder is het om bij bijv IKEA een ijzeren stoommandje te kopen. Het is gezonder je groenten met stoom te bereiden omdat je geen waardevolle vitaminen weggooit met kookvocht. Je brengt een bodempje water aan de kook in de pan. Zet het stoommandje in de pan en leg bijvoorbeeld schoongemaakte broccoli-stronkjes. Doe de deksel op de pan. Zorg dat er voldoende water in de pan zit dat deze niet droog kookt, maar ook niet te veel om te voorkomen dat het water in het stoommandje komt. Prik met een vork na ca. 5-15 minuten in de groenten. Als de vork met gemak door de groenten heen gaat en de groente nog net niet breekt dan is deze gaar.

Kooktip 2: Kooktijd

Kook groenten, aardappelen, pasta e.d. niet te langdurig. Het is lekkerder en gezonder de etenswaren 'al dente' te eten. Dus dat er nog wat stevigheid aan zit. Lees hiervoor ook bovenstaande tip met de vork. Deze tip levert ook tijdbesparing op.
Citroenvocht toevoegen tijdens het koken in water, maakt bittere groeten, zoals witlof, minder bitter van smaak.

Kooktip 3: Salmonella

Als je kookt zorg dan dat het mes dat zojuist gebruikt is voor rauw vlees of kip niet gebruikt wordt voor de andere voedingswaren. In de vlees en kip kunnen bacteriën zitten die ziek kunnen maken. Op deze manier voorkom je bijvoorbeeld een Salmonellabesmetting.

Kooktip 4:Overkoken

Als je tijdens het koken steeds last hebt van pannen die overlopen. Zet dan de stand van de kookplaat minder hoog en doe de deksel op een kiertje in plaats van in zijn geheel op deksel. Bij pasta gerechten kun je een beetje boter of olie toevoegen dan kookt deze ook minder snel over.

Kooktip 5: Hoeveelheid kookwater

Bij het koken van rijst heb je geen volle pan met water nodig als je maar een kleine hoeveelheid rijst wil koken. Doe de rijst in de pan en tel hier circa twee vingers breed bij op. Dit kan een algemene leidraad vormen voor de hoeveel water je in de pan moet doen. Wel even goed opletten dat de pan niet droog kookt; dus af en toe even checken of er nog voldoende water in de pan zit.

Kooktip 6: Eieren

Doe 1 liter water met 100 gram zout in een kom. Je legt het ei in het water. Een vers ei blijft op de bodem liggen. Hoe ouder het ei, hoe meer de stompe kant naar boven komt. Een ei dat gaat drijven en los komt van de bodem is niet meer vers. Alvorens te koken, prik met een eierprikker een gaatje in het ei dan blijft het ei heel tijdens het koken.

Kooktip 7: Vlees bakken

Als je vlees te vet wordt van het bakken dan kan het helpen om de olie of boter wat heter te laten worden alvorens je het vlees in de pan doet. Let wel goed op dat het vet niet verbrand. Als het vlees voldoende bruin is aan beide zijde, maar van binnen nog niet goed gaar; voeg een beetje water toe aan de hete pan en leg de deksel schuin op de pan. Het vlees kan dan wat sudderen. Je stopt het bakproces en stoomt het eten van binnen gaar.

Kooktip 8: Koken zonder knoeien

Deze tip is om zonder knoeien iets over te scheppen wat druipt (bijvoorbeeld een pan naar het bord). Schep hetgeen je over wil brengen op de lepel of schuimspaan en houdt het nog boven de pan. Maak twee maal een tik-beweging in de lucht met de volle lepel (boven de pan) en breng op tel drie de lepel over naar het bord. Doe dit in 1 vlotte beweging. Je zult zien dat je geen druppels gemorst hebt. Dit kun je bijvoorbeeld ook doen bij theezakjes.

Kooktip 9: Hygiëne

Vaatdoekjes bevatten veel bacteriën. Gebruik ze daarom niet langdurig. Verschoon liever 1 keer per dag en was ze op hoge (60 graden of hoger) temperatuur.

Kooktip 10: Eten bewaren

Als je etenswaren goed vacüum wil bewaren de volgende tip. Nadat je de deksel op het bakje hebt gedaan; 'Wip' dan even 1 hoekje van de deksel omhoog om de lucht eruit te laten. En sluit dit hoekje direct weer af. Je hoort soms zelfs de lucht eruit gaan.

Ik hoop hiermee beginnende kokers een beetje op weg te hebben geholpen. Veel succes en eet smakelijk.
© 2009 - 2019 Mirthe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Basis koken: pasta, vis, vlees en groentenBasis koken: pasta, vis, vlees en groentenHet plezier van koken begint bij de basis. Overal vind je wel eens recepten, maar het begint allemaal met de vraag: hoe…
Tips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenTips bij het bereiden van caloriearme maaltijdenBij het afvallen zijn voedingsmiddelen die caloriearm zijn, enorm belangrijk. Groenten, vlees, gevogelte, vis en eieren.…
Stomen van voedselStomen van voedselStomen is een gezonde bereidingswijze van voedsel dat wordt gaar gemaakt in de damp van een kokende vloeistof. Het is mo…
Gezond koken in vijf stappenIedere keer duiken er weer berichten op dat in onze voedingsmiddelen teveel zout en andere stoffen zitten die niet goed…
Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Mager en gezond vlees die helpen bij het dieet!Gezond koken en eten om te diëten is niet altijd even gemakkelijk. Een foute concludering van vele mensen is dat vlees a…

Reageer op het artikel "Koken voor beginners"

Reactie

Beginnend Mannelijke Koker, 03-01-2015 15:08 #1
Bedankt voor de tips. Ik heb hier echt wat aan!

Infoteur: Mirthe
Laatste update: 16-11-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Reacties: 1
Schrijf mee!