InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Hoe wordt pindakaas geproduceerd?

Hoe wordt pindakaas geproduceerd?

Hoe wordt pindakaas geproduceerd? Pindakaas is een product dat slechts met enkele ingrediënten geproduceerd kan worden. De pinda's die hiervoor gebruikt worden moeten zorgvuldig geselecteerd worden. Hiernaast zijn er een aantal elementen die pindakaas een unieke smaak kunnen geven. Het eindproduct kan naar wens zoet, zout en/of krokant zijn. Hiervoor kan het product geroosterd worden. Wat is het nadeel van het roosteren? Wat bepaalt grotendeels de houdbaarheidsdatum?

Productie pindakaas

Hoe heeft pindakaas zijn naam gekregen?

In het Engels heet het voedsel 'peanut butter'. Deze benaming waarbij de woordjes 'pinda' en 'boter' in combinatie gebruikt worden komt ook in andere landen voor. In Nederland heeft men echter gekozen voor 'pindakaas'. Hiertoe heeft men besloten omdat het anders in verwarring gebracht kan worden met producten waar daadwerkelijk boter in verwerkt zit. Het kan echter wel verward worden met 'kaas'. Dit heeft men echter toegelaten omdat voor het product leverkaas ook het woordje 'kaas' gebruikt wordt, ondanks het geen kaas bevat als ingrediënt. Het begrip 'kaas' mag hierdoor wél in een andere context gebruikt worden.

Ingrediënten

Pindakaas bestaat grotendeels uit pinda's, olie en zout. De hoeveelheid pinda's die tijdens het productieproces gebruikt worden is meer dan de hoeveelheid die er als eindproduct verkregen wordt.

Hoe gezond is pindakaas?

Pinda's zijn een gezond voedingsmiddel en bestaan uit onverzadigde vetzuren. Hiernaast bevat het diverse eiwitten, vitaminen en mineralen. Onderzoekers vermoeden dat het de kans op hartziekten verkleint. Desondanks heeft pindakaas geen invloed op de lichamelijke gezondheid. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de overige ingrediënten die in dit product aanwezig zijn. Wanneer er olie gebruikt wordt met teveel ongezonde vetten, kan het echter de positieve effecten van pinda's tenietdoen.

Productieproces

Om de pinda's te kunnen verwerken worden ze eerst fijngemalen. Hierbij kan er suiker, honing of melasse (molasse) toegevoegd worden om het product een zoetere smaak te geven. Melasse is een bijproduct van suiker dat sinds de zestiende eeuw als ingrediënt gebruikt wordt voor diverse voedingsmiddelen. Hiernaast kan er eventueel zout toegevoegd worden om het geheel een sterkere smaak te geven. Wanneer de pinda's al van tevoren gezouten zijn is het echter afgeraden om hier nog extra zout bij te doen. In het ergste geval kan het voedsel onbruikbaar worden voor consumptie. Hiernaast moet men rekening houden met de houdbaarheidsdatum. Er bestaat ook de mogelijkheid om pindakaas geheel zelf te produceren.

Het is mogelijk om zelf pindakaas te maken

Wanneer je besluit om zelf pindakaas te maken gebruik je dezelfde ingrediënten als die in de fabriek gebruikt worden, namelijk pinda's olie en zout. Om 350 milliliter pindakaas te maken heb je ongeveer twee kopjes pinda's nodig (in totaal zo'n 470 milliliter) en anderhalve theelepel olie. Deze olie kan plantaardige olie zijn of pinda olie. Om het eindresultaat zoeter te maken kan je een halve eetlepel suiker gebruiken. Hiernaast heb je een keukenapparaat nodig dat het vermogen heeft om pinda's te vermalen. Zelfgemaakte pindakaas is minder vloeibaar dan producten die in de winkels verkrijgbaar zijn. Dit heeft te maken met de intensiviteit van het vermalingsproces. De pinda's behoren geheel gewassen te zijn voordat ze gebruikt kunnen worden. Het is vervolgens mogelijk om deze pinda's te roosteren.

Om het eindresultaat knapperig en krokant te maken heb je extra tijd nodig

Wanneer de pinda's worden geroosterd wordt het eindresultaat wat krokanter. Het bereiden kan echter hierdoor een stuk langer duren. Heel het proces duurt hierdoor maximaal zo'n 20 minuten. Zonder deze pinda's te roosteren kan het bereidingsproces echter naar 5 minuten teruggebracht worden. Hiernaast kan er suiker toegevoegd worden om het geheel een zoete smaak te geven. Hiervoor kan witte en/of bruine suiker gebruikt worden. Stroop of honing kan eveneens als ingrediënt toegevoegd worden.

Bron: Hdm1652, PixabayBron: Hdm1652, Pixabay

De houdbaarheid

Pindakaas blijft zeer lang houdbaar. Zelfs als het product geopend is blijft het net zo lang houdbaar als er op de verpakking aangegeven staat. Dit is zelfs wanneer het voedsel zich buiten de koelkast bevindt en een kamertemperatuur heeft. Na een lange periode kan er echter wat olie naar boven komen drijven. Het is in dit geval aanbevolen om de olie opnieuw te mengen door goed te roeren met een schone lepel. De houdbaarheidsdatum is het meest afhankelijk van de kwaliteit van de pinda's.

Bacteriën en schimmels dienen zoveel mogelijk vermeden te worden

Wanneer er bacteriën bij komen kan het voorkomen dat de pindakaas eerder bederft dan aangegeven staat. Net als ieder ander product is het aanbevolen om het product zoveel mogelijk afgesloten te houden. In een enkele geval kan het zijn dat pindakaas niet zo lang houdbaar is vanwege een beschimmelde pinda die hierin zit verwerkt. In Nederland komt dit echter haast nooit voor. In Nederland zijn de regels met betrekking tot de kwaliteit van de pinda's namelijk zeer strikt.
© 2016 - 2019 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderPindakaas, hoe maak je het en wie was de uitvinderWie denkt er bij het met pindakaas besmeren van zijn boterham nou aan de uitvinder van pindakaas, of aan hoe pinda's gro…
Zit er kaas in pindakaas?Zit er kaas in pindakaas?We eten graag een lekker boterhammetje met pindakaas. Het mes gaat in de pot en we halen een flinke klodder naar boven,…
Zelf pindakaas makenZelf pindakaas makenPindakaas is een zeer populair broodbeleg. Dit smeersel, gemaakt van pinda's, zit boordevol goede voedingsstoffen. Zo be…
Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?Dieet en pindakaas, helpt pindakaas buikvet te verbranden?In Nederland zijn de mensen gewend om beleg op het brood te doen. Een beleg dat erg geliefd is, is pindakaas. Pindakaas…
Is Pindakaas gezond of ongezond?Is Pindakaas gezond of ongezond?''Pindakaas, daar word je groot van.''. Al vanouds wordt in Nederland een witte boterham met Calvé pindakaas gegeten, bi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PiccoloNamek At English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/106132/open-pot-pindakaas-buiten-koelkast
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Pindakaas
  • http://healthyeating.sfgate.com/peanut-butter-ingredients-nutrients-1615.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Melasse
  • http://www.nrc.nl/next/2015/06/11/waarom-pindas-gezond-zijn-en-pindakaas-niet-1502591
  • http://www.wikihow.com/Make-Peanut-Butter
  • Afbeelding bron 1: Hdm1652, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe wordt pindakaas geproduceerd?"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 27-12-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!