InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Wokken voor beginners

Wokken voor beginners

Wokken voor beginners Het koken in de wok is gemakkelijk en je maakt er de mooiste gerechten mee in een korte tijd. Online en in boeken zijn er talloze recepten te vinden. Het wokken is gezond omdat de ingrediënten in de grote halfronde pan, binnen een mum van tijd, goed heet gegaard worden. Vaak zijn verse groenten een onderdeel van een recept. Snel en makkelijk dus. Gezellig met kennissen en vrienden met de grote pan in het midden van de tafel!

De wok

Het woord wok betekent simpelweg pan. De wok wordt voornamelijk gebruikt om te roerbakken maar er kan ook prima in worden gestoomd, gefrituurd, gekookt, geblancheerd of gebakken. Doordat de pan komvormig is kan hij goed warmte opvangen.

Oorsprong van de wokpan

De wok is eeuwen geleden uitgevonden in de Chinese regio Kanton. Door een gebrek aan brandstof is de wokpan ontstaan. Meestal werd er op een centrale plek vuur gemaakt om zo brandstof te besparen. De wokpan werd dan zo dicht mogelijk bij het vuur gehangen om de schaarse brandstof optimaal te gebruiken. De halfronde vorm en het gehamerde staal zorgde ervoor dat de warmte optimaal benut werd. In de eeuwen daarna heeft de wokpan de rest van Azië en de wereld veroverd.

Soorten wokpan

  • De Chinese wok is de meest bekende. De traditionele wok heeft een lange houten steel en bestaat uit koolstofstaal en is gekenmerkt door de halfronde vorm. De houten steel kan weliswaar niet in de oven maar heeft wel als voordeel dat het niet warm wordt. Om de wok geschikt te maken voor een gasvlam kan er een ring onder worden gezet die voor stabiliteit zorgt.
  • De Indonesische wok, ook wel bekend als wadjan, is van platgeslagen staal. Deze wadjan heeft geen houten steel maar handvaten aan de zijkanten van de pan. Ook wel oren genoemd in de volksmond.
  • Moderne wokken zijn met een platte bodem die goed de hitte kunnen benutten van een elektrische of keramische kookplaat. Er bestaan verschillende soorten uitvoeringen met elk hun eigen specifieke kwaliteiten.

Voorbereiding is essentieel bij wokken

Het is van groot belang dat de voorbereidingen zijn gedaan, voordat er met het roerbakken kan worden begonnen. Voor het roerbakken zijn er twee handen nodig. Bovendien zijn de ingrediënten zo klaar in de pan. Geen tijd te verliezen dus. Tijdens het roerbakken is het van belang dat je het eten in de wok pan omschept met een houten pollepel. Dit voorkomt krassen op de wokpan. Binnen een paar minuten is het geheel klaar om geserveerd te worden. Je kan dan de porties gelijkmatig verdelen over de borden of de pan op tafel zetten zodat de gasten zelf kunnen opscheppen.

Voorbereiding

  • Zet het vlees en/of vis in de marinade. Vlees snijd je altijd dwars over de draad. De vis kun je meestal het beste in dunne plakjes snijden.
  • Kook de rijst. Terwijl het vlees of vis in de marinade zit heb je de tijd om op je gemak de rijst te koken.
  • Snijd de groenten op maat. Het is belangrijk dat dit de laatste stap is om de groenten zo vers mogelijk te houden. De meeste groenten worden vaak in schuine plakjes gesneden. Tot gebruik dit afgedekt bewaren voor die optimale versheid.

Wat ga ik eten?

Door het internet kan je op een snelle manier aan veel wokrecepten komen. De wok is bijna overal geschikt voor omdat je bijna alles wat in andere pannen kan, ook in de wok kan doen. De wok is alleen een snellere manier van bereiding door de hoge temperatuur. Er zijn talloze recepten die passen bij je smaak, levensstijl en/of dieet. De variatie in wokgerechten is erg groot. Wokken is bovendien gezond. De lekkerste vis- en vleesgerechten krijg je zo binnen een kort tijdsbestek op tafel. De meeste recepten zijn gebaseerd op de ingrediënten voor vier personen. Gerechten zijn op smaak te brengen met diverse kruiden en speciale woksauzen. Deze zijn in de supermarkt kant en klaar te verkrijgen.

Voorbeelden van wok gerechten

  • Kip met peultjes
  • Kalkoen met kokos en cashewnoten
  • Lamsvlees met rode linzen
  • Gepeperd rundvlees met bonensaus
  • Gebakken spareribs
  • Varkensvlees met mosselen
  • Gestoomde visrolletjes in spinazie
  • Garnalen in rijstblad
  • Gepeperde bonen
  • Tofu met champignons
  • Heilbot met rabarber
  • Bami Goreng
  • Nasi Goreng
  • Rijst met uien en champignons
  • Zoetzure kerrie rijst
  • Zoetzure schelvis
© 2015 - 2019 Infoplus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De perfecte manier om goed te wokkenDe perfecte manier om goed te wokkenWokken gebeurt steeds meer en vaker. Iedereen kent het ook wel.... het is gemakkelijk en erg gezond. Daarnaast is het oo…
Wokken op inductie: lekker en gezond!Wokken is allang geen exotische kooktechniek meer, maar wel een dagelijkse manier om snel en lekker te koken. Ook op ind…
'Avondje uit' tip: UitwokkenJe ziet het steeds meer, wokrestaurants of een chinees restaurant met een wokgedeelte. Wokken is Big Business geworden.…
Recepten voor de Chinese rijsttafel, wokgerecht, babi, nasiRecepten voor de Chinese rijsttafel, wokgerecht, babi, nasiWokken is vandaag de dag een geliefde manier van koken. Het is gezond en het is snel klaar. Ideaal voor de tweeverdiener…
Roerbakken met boerenkoolRoerbakken met boerenkoolBoerenkool kent iedereen wel. Het is de ouderwetse Hollandse pot. Een echte winterkost en er wordt bijna alleen maar sta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Ilies A, Heerlijk koken in de wok. Utrecht/Antwerpen Kosmos-Z&K Uitgevers, ISBN 9021521008
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wok

Reageer op het artikel "Wokken voor beginners"

Infoteur: Infoplus
Laatste update: 08-10-2016
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!