InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > Kun je koekjesdeeg veilig eten?

Kun je koekjesdeeg veilig eten?

Kun je koekjesdeeg veilig eten? Veel mensen zijn er gek op: koekjesdeeg. Niet omdat er zulke lekkere koekjes van worden gemaakt, maar omdat je zo uitgebreid van het deeg kunt snoepen. Maar kun je koekjesdeeg veilig eten of zijn er risico's aan verbonden? Is er daarbij nog verschil tussen verschillende soorten koekjesdeeg die je kunt maken?

Welke soorten koekjesdeeg zijn er?

Je hebt koekjesdeeg dat je zelf maakt, met onder meer boter en ei, en je hebt kant-en-klaar-verpakkingen waar alleen water (of een ander ingrediënt, zoals boter) aan toegevoegd moet worden. Van beide soorten deeg kun je koekjes bakken, en van beide soorten deeg kun je vooraf snoepen. Merken als Ben & Jerry's hebben door de populariteit van het eten van koekjesdeeg zelfs een ijsvariant met koekdeeg als smaak erin. Eén voorbeeld is 'Half Baked'. Zoals de naam doet vermoeden, is het 'koekjesdeeg' uit deze ijsvariant deels gebakken.

Wat zijn de ingrediënten van koekjesdeeg?

Er zijn natuurlijk talloze recepten voor koekjes. Wat deze recepten gemeen hebben, zijn de volgende ingrediënten:
  • Bloem
  • Suiker (soms bruine suiker, soms witte suiker, soms basterdsuiker)
  • Vanille of vanillesuiker
  • Ei
  • Zout

Kant en klaar

Bereid je koekjesdeeg uit een pakje? Dan zitten er vaak al meerdere suikers (suiker en dextrose en fructosestroop) in de mix. Ook rijsmiddel en (tarwe)bloem zitten in de mix verwerkt. In sommige mixen zit ook eipoeder.

Wat zijn de gevaren van rauw koekjesdeeg?

Welke ingrediënten zorgen ervoor dat je rauw koekjesdeeg beter eerst kunt bakken?

Bloem

In ongebakken bloem kunnen schadelijke bacteriën zitten, zoals de EHEC-bacterie. In 2009 was er een EHEC-uitbraak in de Verenigde Staten en deze was te herleiden naar het eten van kant-en-klaar koekjesdeeg. Je zou niet verwachten dat de bewerkte ingrediënten uit pakjes koekdeeg schadelijk kunnen zijn, maar de bloem wordt in tegenstelling tot eieren en boter niet bewerkt om bacteriën te doden. Onbewerkte bloem kan dus schadelijke bacteriën bevatten. Dit is ook het geval op het moment dat je zelf vers deeg maakt. Je kunt kiezen voor een gezonde variant op bloem, zoals rijstmeel.

Eieren

In het beslag verwerk je rauwe eieren. De veelgehoorde waarschuwing bij rauwe eieren is dat je gevaar loopt op een salmonellabesmetting. Met die logica zou je echter ook geen verse mayonaise, Tiramisu, of andere gerechten en sauzen kunnen eten die worden bereid met rauwe eieren.

Je kunt voorkomen dat je ziek wordt van ei in koekjesdeeg:
  • Koop het liefst biologische (uitloop)eieren, of direct van de boer. Kippen die deze eieren leggen zijn zelf beter beschermd tegen ziektes, en beschermen hun eieren daardoor ook beter tegen Salmonella.
  • Gebruik geen producten met eipoeder (zoals kant-en-klaar-mix) om daarvan rauw koekdeeg te maken en eten.

Hoeveelheid

Als je veel te veel rauw koekjesdeeg eet, krijg je waarschijnlijk maagklachten. Dit hangt niet per se samen met het eten van koekjesdeeg - je zult van alles ziek kunnen worden als je er te veel van eet. Geniet dus, maar met mate!

Is er ook veilig koekjesdeeg?

Er is koekjesdeeg dat je kunt eten zonder dat je er ziek van wordt - tenzij je natuurlijk te veel van snoept:
  • +/- 200 gram (bruine) suiker
  • 60 gram boter
  • beetje vanille(extract) of vanillesuiker
  • 250 gram bloemvervanger, zoals amaranthmeel, amandelmeel, sojameel, boekweitmeel of quinoameel
  • Eventueel chocolade(stukjes)
  • Eventueel een biologisch ei

Je kunt wat spelen met de ingrediënten tot je iets hebt gevonden dat jij het lekkerst vindt smaken.

Havermoutkoekjes

Ga je echt voor gezond, dan kies je voor koekjesdeeg met alleen maar gezonde ingrediënten. Het smaakt dan misschien niet helemaal naar traditioneel koekjesdeeg, maar het is lekker zoet!

Mix het volgende voor een koekjesdeeg dat je zowel kunt bakken als gelijk kunt opeten:
  • Banaan
  • Havermout
  • Eventueel wat kaneel
Gerelateerde artikelen
Cookie dough: de gezonde versieCookie dough, oftewel koekjesdeeg, is ontzettend lekker. Alleen wordt er nogal wat suiker gebruikt om zulk deeg te maken…
Heerlijke (chocolade) brownie voor bij de theeHeerlijke (chocolade) brownie voor bij de theeVooropgesteld dat je de caloriemeter even buiten beschouwing moeten laten, zijn brownies zo nu en dan heerlijk bij een k…
Raw food, gezond of ongezond?In Nederland zien we dat veel mensen steeds meer bezig zijn met gezonder en bewuster leven. Veel producten zijn in een b…
Het koekjesdieetHet koekjesdieet is een erg bekend dieet dat veel celebrities aanhangen. Het koekje onderdrukt het hongergevoel waardoor…
5 heerlijke cocktails met Amaretto5 heerlijke cocktails met AmarettoZin in een lekkere cocktail? Deze cocktails zijn divers en zeer lekker met als hoofd smaakmakend ingrediënt Amaretto. De…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/de-bacterie/rauw-deeg-kan-ehec-bacterie-bevatten
  • http://www.groenevrouw.nl/rauwe-eieren/
  • http://www.funcakes.nl/koekjes/

Reageer op het artikel "Kun je koekjesdeeg veilig eten?"

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 22-10-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!