InfoNu.nl > Eten en Drinken > Bereiding > De perfecte cupcake

De perfecte cupcake

De perfecte cupcake Bij sommige mensen gaat het altijd goed, en bij sommige mensen lukt het nooit. Cupcakes bakken. Lang of juist kort mixen, de cupcakes af laten koelen op een plaat of juist op een rooster, op 180 of juist of 160 graden bakken... Allemaal zaken die eraan bijdragen dat je cupcakes lukken of juist mislukken! Hoe bak je eigenlijk de perfecte cupcake? Bij het bakken van cupcakes zijn eigenlijk een aantal zaken van wezenlijk belang, te weten: het bereiden van het beslag, het vullen van de vormpjes het af laten koelen van de cupcakes en het gebruik van de oven.

Het bereiden van het beslag

Het bereiden van het beslag voor de cupcakes lijkt simpel, maar toch kan dit al fout gaan. Het soort beslag dat je gebruikt kan natuurlijk wel bijdragen aan de smaak of textuur van de cakejes, maar in principe zouden de cupcakes met alle soorten beslag moeten lukken. Wat heel belangrijk is, is de tijdsduur van het mixen. Wanneer het beslag erg lang wordt gemixt, wordt het heel compact. Er is grote kans dat de cakejes dan niet goed rijzen of inzakken (of de bodem trekt omhoog) wanneer ze net uit de oven komen. De oplossing voor dit probleem is vaak het korter mixen van het beslag. Zodra alle ingrediënten gemengd zijn er er geen bloem of bakmeel meer is te zien, moet er worden gestopt met mixen.

Het vullen van de vormpjes

Bij veel mensen worden de cupcakes niet allemaal even groot en sommige bakken zelfs helemaal scheef. Dit probleem helemaal verhelpen is onmogelijk doordat dit deels aan de oven ligt. Wat wel belangrijk is, is het beslag netjes middenin de vormpjes te doen. Een spuitzak is hierbij erg handig, maar twee lepels werken ook. Bovendien moet ieder vormpje voor ongeveer 2/3 zijn gevuld met beslag. Om alle cupcakes even groot te maken, is het handig om de cupcakes te vullen op een keukenweegschaal, zodat in alle vormpjes even veel beslag zit.

Het afkoelen van de cupcakes

Veel mensen halen hun bakplaat, met daarop de cupcakes, uit de oven en laten de cakejes daarop afkoelen. Beter is het echter om de cakejes op een rooster af te laten koelen, zodat de koude lucht ook de onderkant van de cakejes kan bereiken. Als de cupcakes worden gebakken in een bakblik, is het handiger om de cupcakes een klein aantal minuten in het blik te laten zitten, zodat het deeg wat minder kwetsbaar is. Na een aantal minuten gaan de cakejes wat gemakkelijker uit de vorm en kunnen ze ook op een rooster verder afkoelen.

Het gebruik van de oven

De stand en temperatuur van de oven zijn afhankelijk van het soort oven en het soort beslag. Wat in alle gevallen belangrijk is, is dat de oven goed voorverwarmd is. Gaan de cupcakes eerder de oven in, dan is er kans dat ze inzakken of niet goed gaar worden. Ook is het van belang om tijdens het bakproces nooit de deur van de oven open te doen; ook dan zakken de cakejes namelijk in.

Deze tips maken het voor iedereen mogelijk om mooie, lekkere cupcakes te bakken die vooral niet inzakken! Als de cakejes eenmaal gelukt zijn, is er een scala aan mogelijkheden om ze nog lekkerder en nog mooier te maken. Diverse mogelijkheden zijn het vullen van de cakejes met jam of botercrème, het decoreren met een lekkere topping of het versieren met marsepein.
© 2014 - 2019 Trude, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De perfecte cupcake"

Infoteur: Trude
Gepubliceerd: 05-05-2014
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Bereiding
Schrijf mee!