InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Recepten Denemarken: bosbes, mierikswortel en peultjes

Recepten Denemarken: bosbes, mierikswortel en peultjes

Bosbessen zijn heerlijke versnaperingen voor wandelaars in heide- en veengebieden. In europa groeit er geen straffer smakende, eetbare wortel dan de mierik. De egyptenaren en Romeinen kruidden er pikante schotels mee. We zeggen het onomwonden: het peultje is een luxegroente. De peultjes veroveren de burgerkeuken.

Recepten Denemarken

Bosbes

Mooie herfstkleuren

Als je ze op zure grond teelt en voldoende regenwater geeft, zijn deze blauwe bessen van Amerikaanse origine gemakkelijk te telen. Bovendien nemen ze zoals alle Amerikaanse leden van het geslacht Vaccinium een prachtige herfsttooi aan, alsof ze met oorlogskleuren de oprukkende winter een halt willen toeroepen.

Blauwe bessenmousse

Ingrediënten
Voor 4 personen: 500 gr blauwe bessen, 250 gr suiker, 4 eetlepels maïsmeel, 50 cl room.

Bereiding
Breng 3 dl water aan de kook. Voeg er de suiker en de blauwe bessen bij. Laat 10 minuten op matig vuur pruttelen. Giet door een vergiet en pers het sap er goed uit. Roer het maïsmeel met een bodempje water tot een glad papje. Breng het sap terug aan de kook en voeg er het maïsmeel aan toe. Laat indikken op matig warm vuur gedurende 4 minuten en laat dan 15 minuten afkoelen. Roer wel regelmatig om. Klop de room op en voeg er dan de bessenbereiding aan toe. Schik in individuele schaaltjes en dien gekoeld op.

Mierikswortel

Lastige tuinklant

In de tuin zal mierikswortel altijd groeien. Er is echter een beetje kennis nodig om er duimdikke en nog dikkere wortels van te kweken. Daarvoor moet je de plant in de winter opgraven, een dunne wortel van minstens 20 cm tussen duim en wijsvinger nemen en alle knobbels afritsen. Laat je mierikswortel gewoon groeien, dan vertakken de wortels en kweek je slechts een kort dik stompje juist onder de bladkrans. Hoed je echter voor deze plant, want elk afgebroken stukje wortel zal uitgroeien tot een nieuwe plant met grote bladeren en een meer dan 1 m hoge bloemstengel. En zijn smaak is te straf om al die mierik op te eten.

Kabeljauw met mierikswortelboter

Ingrediënten
Voor 4 personen: 600 gr kabeljauwhaasje, 200 gr boter, 50 gr geraspte mierikswortel, peper, citroensap, 1 dl droge witte wijn.

Bereiding
Laat de boter op kamertemperatuur zacht worden. Meng hem dan met de mierikswortel, de peper en het citroensap. Leg deze bereiding op een stuk huishoudfolie of aluminiumpapier en vorm een rol van 4 cm diameter. Leg deze in de diepvries gedurende 15 minuten. Leg ze nadien gewoon weg in de koelkast. Snij de rol vlak voor het opdienen in plakjes van 0,5 cm dik.
Breng de wijn met 2 dl water aan de kook en stoom hierin de vis gaar. Schik de vis op de voorverwarmde borden en werk ze af met een beetje gemengde groentekrans en enkele rondjes boter.

Peultje

Een peulerwt is geen peultje

Men maakt onderscheid tussen peultjes die altijd in jonge toestand worden gegeten en de zogenaamde peulerwten, die een veel dikkere peulwand hebben en na verloop van tijd ook goede erwten opleveren. Hun smaak is op zijn best wanneer de jonge erwtjes zich duidelijk in de peulwand afdrukken. Peulerwten bezitten wel degelijk een draad die voor het koken verwijderd moet worden.

Visgratin met peultjes

Ingrediënten
Voor 4 personen: 800 gr visfilet naar keuze, 50 gr boter, 200 gr peultjes, 4 eetlepels paneermeel, peper, 2 glazen droge witte wijn, 50 gr waterkers, 1 dl room.

Bereiding
Meng de boter met het paneermeel en breng op smaak met de peper. Leg de vis in een ovenschotel en schik er de peultjes dakpansgewijs op. Verdeel er de boter over en giet er de wijn bij. Schuif in de op 180° voorverwarmde oven en laat gedurende 12 minuten garen. Doe de waterkers en de room in een pannetje en laat kort koken. Mix tot een gladde saus. Breng op smaak met peper. Schik de vis op voorverwarmde borden en zet warm weg. Giet de ovenschotel leeg in de saus, laat nog eventjes doorkoken en lepel dan rond de vis.

Smakelijk!
© 2008 - 2019 Kona81, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van mierikswortelMierikswortel is een scherp smakende wortel. De smaak lijkt een beetje op mosterd en radijs waar het familie van is. In…
Ovenschotel, hapje of avondmaaltijd: Salsa met tortillachipsOvenschotel, hapje of avondmaaltijd: Salsa met tortillachipsZin in een lekker snack, zoek je iets voor op een feestje of wil je eens wat anders eten vanavond? Houd je van burrito's…
De blauwe bes als geneesmiddelDe blauwe bes als geneesmiddelSamen met de aardbei behoort de blauwe bosbes tot de gezondste fruitsoort. Zoals de meeste andere vruchten, beschikt ook…

Reageer op het artikel "Recepten Denemarken: bosbes, mierikswortel en peultjes"

Infoteur: Kona81
Laatste update: 12-02-2010
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!