InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Spaanse keuken: Spaanse zomersalades

Spaanse keuken: Spaanse zomersalades

Spaanse keuken: Spaanse zomersalades Makkelijke en snelle verfrissende salades uit Spanje. Heerlijk voor in de zomer, maar ook ideaal als voorgerecht. Een lekkere Spaanse salade als bijgerecht bij de barbecue of bij de lunch. Heerlijk met een goed glas wijn, vers stokbrood, en een stuk geitenkaas. Veel Spaanse salades worden bereid met vette vis, citroensap en olijfolie, ze zijn dus nog gezond ook. Geniet van de volgende recepten om snel en makkelijk zelf een paar typische Spaanse salades te maken die verrassend lekker zijn!

Spaanse salade: Tonijn, tomaat en peterselie.

Benodigdheden voor 2 personen:
  • 1 grote vleestomaat
  • Half bosje peterselie (bladvorm!)
  • Blikje tonijn in (olijf) olie
  • Sap van een halve citroen
  • Vers gemalen zwarte peper
  • Olijfolie
  • Zout

Bereiding Spaanse salade tonijn, tomaat en peterselie.
Maak de vleestomaat schoon en hak hem in hapbare stukjes. Leg de gesneden stukjes tomaat in een slabak. Was het halve bosje peterselie en snij de blaadjes van de peterselie fijn. Leg de fijngesneden peterselie bovenop de tomaat. Giet het sap van de halve citroen uit bovenop de fijngesneden peterselieblaadjes. Laat het even intrekken voordat het blikje tonijn met olijfolie bovenop de peterselieblaadjes wordt opengetrokken. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk van de (olijf) olie bovenop de peterselieblaadjes terecht komt. Breng de Spaanse salade op smaak met een snufje zout, met versgemalen zwarte peper en met extra olijfolie. Houd eventueel extra citroensap achter de hand om de salade een extra verfrissende smaak te geven. Meng alles even goed door in de slakom en kan vervolgens direct worden opgediend.

Extra tips bij de Spaanse salade met tonijn, tomaat en peterselie.
Deze Spaanse salade is een van mijn favorieten! Heerlijk verfrissend en je kan met de vis combineren. Gebruik in plaats van een blikje tonijn, sardientjes in blik of makreel! Dient de salade als een hoofdmaaltijdsalade tijdens een warme zomerdag, gebruik een extra tomaat en meng twee blikjes (of verse vis!) tonijn, sardientjes of makreel door de salades. Heerlijk met een stuk vers stokbrood, stuk geitenkaas en een schaaltje verse olijven. Eet smakelijk!

Spaanse salade als tapas: Vlees tomaat met vers gemalen zwarte peper en citroensap.

Benodigdheden voor 2 personen:
  • Kwart kropje ijsberg sla,
  • 2 grote vleestomaten,
  • Sap van een halve citroen,
  • Olijfolie,
  • Blikje zwarte olijven,
  • Versgemalen zwarte peper,
  • Zout

Bereiding Spaanse salade als tapas.
Was de ijsberg sla goed schoon. Snijd de sla in dunne lange reepjes. Leg ze als een bedje op een grote schaal of bord. Was de grote vleestomaten schoon en snijd ze in plakken van zo´n halve centimeter a centimeter. Leg de gesneden tomaten bovenop het bedje van dunne reepjes ijsbergsla. Giet het sap van de verse citroen over de tomaten. Laat het citroensap even intrekken. Giet vervolgens een scheut olijfolie over het gehele gerecht. Breng de tomaten op smaak met een snufje zout en vers gemalen zwarte peper. Laat het blikje zwarte olijven uitlekken en versier het bord en de tomaten met de zwarte olijven. Heerlijk voor een frisse hap bij de barbecue, maar ook tijdens een feestje of als een gezond tussendoortje doen een schaal Spaanse vleestomaten met olijven het bijzonder goed! Eet smakelijk!

Spaanse zomersalade

Benodigdheden voor 2 personen:
  • Rode paprika,
  • Vleestomaat,
  • Halve ui,
  • Blikje mais,
  • Sap van een halve citroen,
  • Blikje olijven,
  • Blikje tonijn in (olijf) olie, of sardientjes of makreel,
  • Olijfolie,
  • Vers gemalen zwarte peper,
  • Zout

Bereiding Spaanse zomersalade
Was de paprika goed schoon, ontdoe de paprika van de zaadlijsten en snijd ze in kleine stukjes. Was de tomaat goed schoon en snijd de tomaat in kleine stukjes. Ontvel de uit en snijd de halve ui in dunne ringetjes alvorens ze helemaal fijn en in kleine stukjes te hakken. Stop de fijngehakte groente in een slabak. Meng de fijngehakte groente met het uitgelekte blikje mais en met het uitgelekte blikje olijven. Trek een blikje tonijn open (of sardientjes of makreel) en laat de olijfolie uit het blikje in de salade mengen. Schep de vis door de salade. Breng de Spaanse zomersalade op smaak met een snufje zout, versgemalen zwarte peper, sap van een halve verse citroen en een scheutje olijfolie. Even goed door scheppen. Serveer deze verfrissende Spaanse salade met vers stokbrood en geitenkaas. Heerlijk bij de maaltijd met een goed glas wijn. Eet smakelijk!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mijn Spaanse schoonmoeder

Reageer op het artikel "Spaanse keuken: Spaanse zomersalades"

Infoteur: Roberta
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!