InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > Pittige borrelhapjes met rundergehakt

Pittige borrelhapjes met rundergehakt

Pittige borrelhapjes met rundergehakt Het voordeel van rundergehakt is dat je het zo pittig kan maken met verschillende ingrediënten als je maar wilt. Het gehakt wordt altijd eerst gekruid en daarna worden de hapjes pas verder vorm gegeven. Eenvoudig dus. Enkele voorbeelden waar je met meer of minder gekruid gehakt lekkere borrelhapjes klaar zet.

Rundergehakt met ei

Ingrediënten

  • 400 gram rundergehakt
  • 11 eieren (10 hard koken en 1 loskloppen)
  • paprikapoeder
  • paneermeel
  • koriander
  • peper en zout
  • olijfolie

Bereiding

Kook de eieren in een pan zodat ze er hard gekookt uit komen en laat ze in koud water ‘schrikken’. Meng nu het rundergehakt met wat paneermeel, peper en zout naar smaak, het losgeklopte ei, wat paprikapoeder en koriander (en uiteraard meer kruiden als het pittiger moet worden!). Na het mengen moeten er 10 gelijke porties van gemaakt worden. Maak daar dan gehaktballetjes van met een hardgekookt er in opgesloten. Het gehakt er goed omheen sluiten en bak ze in wat olie gedurende zo’n 15 tot 18 minuten.

Andere opties

Het ei kan ook door iets anders vervangen worden, denk hierbij aan wat groenten (eerst koken uiteraard). Bedenk dat het gehakt dan over het algemeen wel wat gekruider mag zijn.

Rundergehakt afgewisseld met kaas

Ingrediënten

  • 200 gram rundergehakt
  • 150 gram kaas (pittig gehakt dan gewone kaas, minder pittig gehakt dan kan het pittige kaas worden)
  • 1 zakje kaassaus
  • paneermeel
  • scheutje melk
  • 2 eieren
  • peper en zout
  • kruiden: afhankelijk meer of minder pittig (pepertje, paprikapoeder, knoflook etc.)
  • 4 plakjes bladerdeeg

Bereiding

Bereid het gehakt meer of minder pittig met de kruiden, wat peper en zout, ei losgeklopt en het paneermeel. Daarna kan het bladerdeeg klaar gemaakt worden door er repen van te snijden en op iedere reep een hoopje aangemaakt gehakt te leggen. Maak er nu balletjes van. Tegelijkertijd kan de kaassaus opgewarmd worden en de kaas er voorzichtig in laten smelten. Doe op dezelfde manier als met het gehakt wat kaassaus (mag dus niet te dun zijn) wat op de reepjes bladerdeeg en vouw deze ook dicht.

Smeer alle hapjes in met het andere losgeklopte ei en zet het zo’n 20 tot 25 minuten op 200 graden in de oven.

Andere opties

Naast het rundergehakt en de kaas hapjes, kunnen er natuurlijk nog andere hapjes in het bladerdeeg opgesloten worden. Bijvoorbeeld wat sate, kip (lekker kruiden) of groenten. Zo krijg je meer afwisseling in de hapjes.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pittige borrelhapjes met rundergehakt"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-03-2009
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Schrijf mee!