InfoNu.nl > Eten en Drinken > Recepten > De lekkerste cake

De lekkerste cake

De lekkerste cake Het is misschien wel het makkelijkste recept ooit: cake! Maar je kunt er zo veel kanten mee op, als je maar weet hoe je de basis maakt.

Ingredienten

  • 3 eieren
  • 250 gram boter
  • 250 gram bloem
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 250 gram suiker
  • snufje zout

Voorbereiding

Doe de suiker en de boter in een kom bij elkaar en meng dit tot een glad deeg. Voeg hier ook meteen de vanillesuiker en het snufje zout aan toe. Wanneer het deeg mooi glad is voeg je de eieren toe. Ook nu meng je het tot een glad deeg. Het is belangrijk dat je de eieren netjes schoon breekt en mogelijke resten schaal en bloed eruit haalt, dit is natuurlijk nooit lekker in een cake. Na de eieren is de bloem aan de beurt en wanneer dit tot een glad deeg gemengd is, kun je het in de cakevorm gieten.

Bakken

Zet de cakevorm in een voorverwarmde oven van 160 graden Celcius en wacht een uur. Na dit uur controlleer je door een satéprikker in de cake te prikken of de cake gaar is. Blijft er nog deeg aan plakken, laat de cake dan nog even in de oven. Blijft er niets meer aan de satéprikker plakken, dan is de cake gaar. Haal hem uit de oven en laat hem afkoelen. Doe er bij het serveren een laagje poedersuiker overheen en smullen maar.

Variëren

Hoewel dit een ongelooflijk eenvoudig recept is, biedt het de mogelijkheid om eindeloos te variëren om zo steeds een ander soort cake op tafel te kunnen zetten. Doe bijvoorbeeld wat cacao bij het deeg voor een chocolade cake, of doe het deeg in een ronde springvorm en leg er een laag appelstukjes (met wat rozijntjes) over gevolgd door een aantal slierten deeg voor versieren en je hebt een heerlijke appelcake. Doe kleine brokjes chocolode door het deeg voor een chipolata-cake. Kortom, er is geen excuus om geen lekkere cake op tafel te kunnen zetten.
© 2008 - 2014 Newton, gepubliceerd in Recepten (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cake, lekker en eenvoudigCake, lekker en eenvoudigEr gaat niets boven eigen gebakken cake, hoe eenvoudig dan ook. De cake in de winkel plakt meestal aan de folie, heeft e…
Basisrecept cakeBasisrecept cakeEen zelfgebakken cake is lekker en eenvoudig! Als je het basisrecept kent, kan je oneindig variëren en de lekkerste cake…
Cake bakken met chocolade vlokkenCake bakken met chocolade vlokkenZin in een lekker cake. Maar wilt u een keer iets anders dan altijd maar die neutrale cake? Dan heb ik hier en recept vo…
Sachertorte, recept uit OostenrijkSachertorte, recept uit OostenrijkSachertorte, de beroemdste taart uit Wenen, welke al in 1832 voor het eerst werd gebakken. Hier een recept om deze heerl…
Recept worteltaart / wortelcakeRecept worteltaart / wortelcakeHet is vooral het roomkaas-glazuur (cream cheese frosting) die deze taart zo lekker maakt. Normaal wordt het bovenop de…

Reageer op het artikel "De lekkerste cake"

Reacties

Kim Boerakker, 27-04-2013 18:56 #13
Hoi ik heb het nu twee keer geprobeerd maar het blijft beslag het komt helemaal om hoog over de rand en ligt in de oven dat word wel gaar snap er niks van? ik dacht dat het eerst kwam omdat ik geen bakpoeder er in had gedaan maar dat heb ik net ook gedaan is het zo een ramp als je de bloem niet zeeft?

Rick, 26-06-2012 13:34 #12
Bakpoeder is bij dit recept geen must omdat de eieren ook al zorgen dat de cake omhoog komt. Maar voel je je beter met wat bakpoeder erin? Ga gerust je gang. Kan niet veel kwaad!

Rennie, 01-02-2012 09:26 #11
Ik heb een vraagje. We hebben een combi magnetron. Maar helaas mislukken alle cakes die ik heb gebakken. Ik verwarm de oven voor. Had ipv 160 graden de oven op 150 graden gezet en een uur. Na 40 minuten was de cake al aan een kant helemaal zwart! Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? Bedankt alvast!

Angelina, 03-05-2011 15:23 #10
Het recept gevolgd met als enige aanpassing 200gr bloem. 200gr boter en 100gr suiker. Verder alleen bloem gebruikt en de cake is super goed gelukt. Met zelfrijzend bakpoeder of bakpoeder zou de cake hooguit luchtiger zijn en nog meer rijzen in de oven. Maar zo is hij ook goed.

Heleen, 13-12-2010 14:12 #9
Het mengsel waar je een cake van bakt heet beslag en niet deeg. Wat je gebruikt voor appeltaart, brood of soezen bijvoorbeeld, is deeg. De vloeibare mengsels voor bijvoorbeeld cake, pannekoeken, beignets noem je beslag. Dit even ter info.
Over het recept zelf: niks, ik bak cake al 34 jaar volgens een ander recept. Volgens mij het lekkerste want ik heb nog nooit lekkerdere cake gegeten dan volgens dat recept gebakken. Smakelijk!

Anoniem, 02-09-2010 11:33 #8
Er moet wel bakpoeder bij als je bloem gebruikt, ander smaakt hij echt niet lekker. Vervang gewoon de bloem door zelfrijzend bakmeel, dan gaat het goed.

Joanne, 03-08-2010 10:19 #7
Kan ik de bloem vervangen door zelfrijzend bakmeel?

Lord T., 06-05-2009 07:01 #6
Bedankt ik was de verhoudingen vergeten. Net een cake in elkaar gegooit een bramen taart haha ok bijna het zelfde gedaan hierzo alleen vond ik de 3 eiren een beetje veel het werd nogal vochtig. dat moet toch anders… In de deeg een klein beetje bakpoeder bij gedaan anders word het een slappe hap ;) De bramen heb ik een beetje in 't suikerriet suiker gegooit dat smaakt beter dan gewoone suiker wat kaneel erbij en een thee lepetje met vanie extract de boel door elkaar geschud en in de cake gestopt en toe gedekt met een klein laagje deeg.

Anneke, 27-04-2009 13:33 #5
Mijn cake bak ik altijd al op 150 gr in een heteluchtoven, moet die dan soms nog lager gezet worden? Omdat het een heteluchtoven is. Bedankt voor het reageren.

Robert, 29-03-2009 01:28 #4
Anneke: bak je cake eens op 150 graden, een uur. De eerste ca. 20 minuten zijn cruciaal. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Laat je het me nog eens weten? r.steenhuis@upcmail.nl

Anneke, 09-03-2009 15:36 #3
Mijn cake's zijn nooit mooi plat maar altijd bol. in de midden zit dan een scheur. Bij het aansnijden begin je met een heel klein plakje, die steeds groter word. Hoe krijg ik de cake overal even dik?

Robijntje, 30-11-2008 12:28 #2
Moet er dan geen bakpoeder bij? Als het met gewone bloem word gemaakt?

Wim, 04-10-2008 14:09 #1
Er staat niet bij of het gewoon bloem of zelfrijzend moet zijn.
M,vr.gr Reactie infoteur, 04-10-2008
Gewone bloem is goed…

Infoteur: Newton
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Recepten
Reacties: 13
Schrijf mee!