InfoNu.nl > Eten en Drinken > Horeca > De perfecte Irish coffee

De perfecte Irish coffee

De perfecte Irish coffee Irish coffee is uitgevonden in 1942, het werd voor het eerst geschonken op het vliegveld Toynes. Op het vliegveld kwamen een paar vermoeide passagiers aan, deze passagiers hadden trek in een kopje koffie. Joe Sheridan die achter de bar stond, dacht dat ze wel een extra opkikker konden gebruiken dan alleen een kopje koffie. Hij gaf de passagiers een kop koffie met Ierse whisky erin. Een van de passagiers vroeg of dit Braziliaanse koffie was? Joe antwoordde: "No, my friend, this is Irish Coffee."

Irish coffee

Er zijn verschillende manieren om “Irish coffee” klaar te maken, in de Horeca wordt het dan ook op verschillenden manieren klaar gemaakt. Maar wat is nou de besten manier om een Irish coffee te maken?

Het beste recept voor Irish coffee:
  • 1 kop koffie sterke (1dl)
  • 1 borrelglas Ierse whisky (bijv. Jamson of Busmills)
  • Bruine suiker
  • Geslagen room (geen slagroom)

Verdere benodigdheden:
  • Irish coffee glas/wijnglas
  • Schotel
  • Theelepel
  • Eetlepel

Bereiding:
  • Begin met het opkloppen van de room, voeg daar suiker aan toe.
  • Giet in het Irish coffee glas kokend water
  • Als het glas goed warm is, giet dan het water uit het glas
  • Doe in het glas 2 theelepels bruine suiker, giet de whisky over de suiker
  • Roer de whisky en de bruine suiker goed door elkaar
  • Giet de koffie in het glas ( op het Irish coffee glas staat een streepje voor de hoeveelheid koffie)
  • Giet de geslagen room over de bolle kant van de eetlepel over de koffie heen.
Let op: de koffie en de room mogen zich niet met elkaar mengen.

Hoe kunt u nou een Irish coffie mooi presenteren aan uw gasten?

U kunt natuurlijk alle stappen achter de bar doen, maar dit is niet zo leuk voor de gasten. De mooiste manier is natuurlijk nog steeds om de Irish coffee aan tafel te presenteren, omdat dit jammer genoeg in de horeca niet vaak meer gebeurd zouden uw gasten dit zeker waarderen.

De volgende stappen doet u achter de bar:
  • Verwarm het glas voor met kokend water
  • Zet een plateau klaar
  • Zet op het plateau een schotel voor het glas
  • Als het glas goed warm is giet dan het water af
  • Schep 2 theelepels bruine suiker in het glas en giet de whisky erover
  • Vermeng deze met elkaar
  • Giet in een klein koffie kannetje de juiste hoeveelheid koffie
  • Doe de geslagen room in een sausaire, zet deze op een schoten en leg er een eetlepel naast

De volgende stappen doet u aan tafel:
  • Als u nog andere dranken heeft zet u deze eerst weg
  • Vervolgens zet u het glas met de whisky voor de gast neer
  • Schenk de koffie in het glas tot ongeveer 2cm van de rand af
  • Giet de geslagen room over de bolle kant van de eetlepel
En de Irish coffee is klaar!

De bovenstaande stappen kunt u natuurlijk ook doen met andere dranken en likeuren:
  • Spaanse koffie (Tia Maria of Kahlua)
  • Italiaanse koffie (Amaretto)
  • Franse koffie (Grand Marnier)
  • Dokkumer koffie (Beerenburg)

Ook zijn er tegenwoordig koffie siropen te koop waar geen alcohol in verwerkt is, met deze siropen kunt u ook prima een Italiaanse koffie maken zonder alcohol. Maar denk er bij deze siropen wel om dat ze veel zoeter zijn, u hoeft hier er dus niet zoveel suiker in te doen.
© 2009 - 2014 Liannesetz, gepubliceerd in Horeca (Eten en Drinken) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
5 heerlijke cocktails met Bailey's5 heerlijke cocktails met Bailey'sIn dit artikel komen verschillende lekkere cocktails aanbod met Bailey's. De recepten zijn allemaal erg verschillend en…
Alcoholische cocktails: Hot drinksAlcoholische cocktails: Hot drinksAlcoholische cocktails zijn al sinds hun introductie rond 1800 razend populair onder alle lagen van de bevolking. Je kun…
Afvallen met Green coffee 800Afvallen met Green coffee 800Green coffee 800 is het perfecte middel om af te vallen. Het enige wat u hoeft te doen is elke dag 1 kopje green coffee…
Barista zijn is een bijzonder beroepNederland staat in de top 5 van landen die de meeste koffie verbruiken. Het is dan ook niet gek dat er mensen zijn die e…
Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Koffiesoorten: welke koffie kies jij?Naast de gewone koffie zijn er natuurlijk nog heel veel andere soorten. Als je op het terras zit zie je ze wel eens de r…

Reageer op het artikel "De perfecte Irish coffee"

Reacties

Ferry, 24-05-2014 12:03 #6
Helemaal mee eens, het oog wil ook wat… Maar ik mis nog 2 stappen om de perfecte Irish coffee te maken.
1. Verwarm de whiskey tot deze dampt (op het vuur of met een stoompijpje van een espressomachine)
2. Schenk de whiskey met kracht over de suiker in het glas, en steek de whiskey aan met een aansteker. Direct de sterke koffie in het glas gieten en en afmaken met de geslagen room.

Niek van Gennip, 17-04-2011 22:42 #5
Geen suiker in de room mee kloppen. Wanneer deze opgelost zit in de room zal bij kontakt met de hete koffie deze suikers zich mengen met de koffie.

Geysen Tom, 04-03-2011 08:50 #4
Kleine rechtzetting:
Spaanse koffie: Liqor 43
Mexicaanse Koffie: Tia maria of kahlua
Franse Koffie: Cognac
Parijse Koffie: Grand marnier
Verder nog:
Hasseltse koffie: Jenever
Normandische Koffie: Calvados
Cafe d'amour: Cointreau
en dan nog een variant met baileys maar daar is geen vastgestelde naam voor.
Hoogstwaarschijnlijk ben ik hier nog een paar vergeten dus zij die willen aanvullen be my guest…

Carl stelt het wat cru maar heeft wel gelijk wat betreft de suiker in de room. Echte Irish Coffee is steeds met halfopgeslagen ongesuikerde room. Verder heeft Carl ook gelijk als hij de whisky flambeert. Bij het traditionele recept werd inderdaad de whisky geflambeert. Dit juist om de alchol uit de whisky te halen zodat alleen de smaak overblijft van de whisky. Tegenwoordig wordt dat niet overal meer gedaan. Irisch coffee drinken we meestal na de maaltijd die ook vooraf werd gegaan door een aperitiefje en begeleid met wijn. Zou het misschien niet beter zijn dat we onze whisky terug gaan flamberen? Trouwens als de alcohol eruit is blijft de smaak identiek detzelfde.

Syts, 20-01-2010 19:32 #3
Carl huybrechts heeft helemaal niet gelijk want als je het blijft verwarmen gaat de alcohol eruit dus grote fout tsss.

het enige minpun tje aan deze is ddat je geen suiker aan de roomk toevoegt je moet poedersuiker toevoegen dat is veel zachter, en als je er gewone suiker door doet blijf je de stukje proeven en dan is het geen gladde room meer.

Popol57 (infoteur), 05-12-2009 15:07 #2
Beste, ik zie me toch verplicht, alhoewel ik hier juist ben ingeschreven en hiermede "brand-new" ben, om toch te reageren op je "recept"! Je schrijft in je bereiding - Begin met het opkloppen van de room, voeg daar suiker aan toe - en daar heb ik het een beetje moeilijk mee - er wordt helemaal géén suiker toegevoegd aan de room, en dit wel om volgende reden; gesuikerde room zakt, door zijn suikergehalte, naar beneden, zodat je alles, behalve een smakelijke en correcte Irish Coffee hebt, en daarbij, mits de toevoeging van suiker met de whisky, heb je reeds meer dan voldoende suiker!
Met vriendelijke groeten… :-)
PS; juist het receptje van Carl Huybrechts hieronder opgemerkt, en 100% gelijk, alhoewel hij bovenstaande opmerking ook niet vernoemd!

Carl Huybrechts, 05-11-2009 15:02 #1
Zéér teleurgesteld over uw Irish coffee recept. Het is zeer oppervlakkig, een typisch Nederlands 'uit de muur' recept.
Echte Irish coffe maak je alsvolgt: verwarm Irish whisky in een pannetje. Doe de whisky ontvlammen. Strooi door de vlammen de bruine of rietsuiker in het pannetje. Het contact met de vlammen carameliseert de suiker, een belangrijk facet van de smaak van échte Irish coffee. Giet de brandende gesuikerde whisky in een vuurvast glas. Giet daaroverheen de hete koffie, in principe blijft het mengsel branden. Doof met een toplaag van half opgeklopte room. Giet de room via de rug van een soeplepel in het glas om te voorkomen dat hij zich onmiddellijk met de koffie mengt.
Dàt is echte Irish coffee. Uw recept is goed voor smakeloze café's.

Infoteur: Liannesetz
Rubriek: Eten en Drinken
Subrubriek: Horeca
Reacties: 6
Schrijf mee!